Vrancea: Armăturile Canalului Siret – Bărăgan vândute de hoţi la fier vechi!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cel mai mare râu artificial din ţară, ce ar putea tripla producţia agricolă şi ar putea împiedica inundaţiile, este în lucru de 25 de ani. Potrivit proiectului, canalul ar trebui să asigure irigaţiile pe toată suprafaţa Bărăganului şi este prevăzut inclusiv pentru navigaţie. După multe pauze, lucrările au fost reluate, dar cu încetinitorul.

În valoare de aproape două miliarde de euro, Canalul Siret - Bărăgan ce se întide pe 200 de km, pe raza a patru judeţe (Vrancea, Brăila, Buzău şi Ialomiţa), ar fi trebuit să fie gata la sfârşitul acestui an. Lucru imposibil, deoarece în 25 de ani, de când au fost începute lucrările, au fost realizaţi doar 17 km, în Vrancea, sigurul judeţ în care a şi demarat proiectul.

"Realizarea" a fost pusă în discuţie încă din anul 1912, sub denumirea "Proiectul Davidescu". Lucrarea presupune sisteme de irigaţii pentru 700.000 de mii ha, practic, tot Bărăganul. Canalul ar putea asigura triplarea producţiei de produse alimentare şi furaje, adică un profit de 100 de milioane de euro pe an, odată cu creşterea exporturilor.

În stand-by

Lucrările au început în 1985 judeţul Vrancea, unde este vorba de 50 de km. Acestea ar fi trebuit să fie gata în 1995 însă antreprenorul general al construcţiei, SC Sibarex Cîmpineanca, nu a putut inaugura decât cinci kilometri de canal întrucât, pentru restul, Guvernul nu a mai dat fonduri. Între timp lucrările au fost abandonate iar hoţii şi-au făcut de lucru.

Pentru că nu erau fonduri nici pentru asigurarea pazei, o parte din armăturile canalului au fost furate şi vândute la fier vechi. După ce timp de mai mulţi ani s-a lucrat sporadic cu fonduri puţine, lucrările au fost reluate în acest an, când, de fapt, lucrarea trebuia să fie gata.

"Până acum s-au cheltuit 135 de milioane de euro. Avem aproape 17 km de canal betonat la gata dar mai avem nevoie de 230 de milioane de euro pentru Vrancea. În 2010 ar fi trebuit să fie gata tot, să se înceapă lucrările pentru navigaţie. Au fost şi armături furate, date la fier vechi dar nu valoarea e mare cât chinul să repari. În acest an oricum lucrăm mai bine că ni s-au alocat 80 de miliarde (lei vechi - n.r.)", a declarat directorul SC Sibarex Cîmpineanca, Dumitru Fodoreanu.

Mai ieftin ca autostrada

În Vrancea, sistemele de irigaţii funcţionale pot acoperi doar 3 % din suprafaţa agricolă de 147.000 ha. Din cauza incertitudinii în privinţa alocării fondurilor, autorităţile nu au mai stabilit termen de finalizare pentru lucrările pe Siret - Bărăgan, cel iniţial fiind cu mult depăşit.

Asta în condiţiile în care un km de canal de irigaţii costă aproape jumătate cât unul de autostradă, adică şapte milioane de euro.

Focşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite