Canalul Siret - Bărăgan aşteaptă investitorii chinezi FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Afaceriştii din Asia îşi fac calcule legate de modul de amortizare a investiţiei care s-ar putea cifra numai în Vrancea la 350 de milioane de euro.

Începute în urmă cu 25 de ani, lucrările la Canalul Siret-Bărăgan au mers bine până la Revoluţia din decembrie 1989, când s-au realizat şi primii kilometri de infrastructură.

Proiectat pentru a permite irigarea a peste 600.000 de hectare de teren din Câmpia Română, dar şi pentru obţinerea de energie electrică, Canalul a fost realizat până în prezent doar pe o lungime de 11 kilometri din cei 190 km cât reprezintă întreaga lucrare.

Canalul Siret-Bărăgan nu a avansat deloc în ultimii ani

CLICK aici pentru imagini

Din cei 11 kilometri, doar 5,7 sunt funcţionali şi se află pe teritoriul Vrancei, până la ieşirea din judeţ urmând să mai fie realizate lucrări pe alţi 39 de km.

În ultimii ani, statul a alocat foarte puţine fonduri, mai mult pentru conservarea lucrărilor, astfel că singura variantă plauzibilă pentru continuarea Canalului Siret-Bărăgan este legată de realizarea unui parteneriat public privat.

Un grup de investitori chinezi s-a aflat zilele trecute în ţara noastră şi s-a interesat de investiţie, intenţia fiind una serioasă, după cum spun autorităţile.

"Săptămâna trecută am avut o întâlnire cu delegaţia chineză, care are un apetit pentru astfel de investiţii. Cel mai importat lucru pe care l-a cerut partea chineză a fost modul de amortizare a investiţiilor. Avem un proiect incipient pentru Canalul Siret - Bărăgan pe ceea ce înseamnă infrastructura de irigaţii, fie prin gravitaţie, fie prin pompare, şi care ar putea fi finanţat din investiţii private, dar şi din fonduri structurale", a precizat Daniel Botănoiu, secretar de stat în Ministerul Agriculturii.

Pentru finalizarea celor 50 de kilometri care traversează Vrancea sunt necesari 350 milioane euro.

Trei ministere îşi împart Canalul

Reprezentanţii firmei Sibarex Vrancea, constructorul lucrării, spun că cele trei autorităţi care se ocupă direct de Canalul Siret-Bărăgan, respectiv Ministerele Transporturilor, Mediului şi Agriculturii, nu au alocat nici un leu în anul 2012 la această investiţie. Valoarea lucrărilor efectuate în ultimii 22 de ani a fost de 132 de milioane de euro.

„După 1989, ritmul lucrărilor a scăzut continuu. S-au făcut eforturi să nu se abandoneze lucrarea. Anul trecut s-au dat 3 milioane de lei, dar anul acesta nu am primit nici un leu. S-a spus că un kilometru de lucrări la Canal costă cât un kilometru de autostradă, dar scopurile sunt diferite şi este o lucrare necesară pentru economia românească", precizează inginerul Ion Silvaş, care are atribuţii directe legate de construcţia canalului.

Fermierii sunt încântaţi de ideea că chinezii ar putea ajuta la finalizarea canalului.

„Am putea iriga într-o variantă modernă. Acest canal permite transportul apei gratuit, gravitaţional. Canalul secundar ar putea duce apa pe terenurile agricultorilor, cu hidrocentrale care produc energia electrică necesară pompării apei până la plantă", explică Constantin Bazon, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Cereale şi Plante Tehnice Vrancea.

Cu vaporul până la Bucureşti

Potrivit proiectului, Canalul Siret-Bărăgan are o adâncime de 8m şi o lăţime de 20 de metri.

Canalul poate fi exploatat şi turistic, autorităţile intenţionând amenajarea a cinci porturi la Mărăşeşti, Focşani, Rm. Sărat, Buzău şi Dridu, astfel încât să se poată merge cu vaporaşul de la Focşani şi până aproape de Bucureşti.

Investiţia necesară pentru realizarea întregului proiectul este estimată la 3,4 miliarde de euro.

Intră pe focsani.adevarul.ro ca să afli toate informaţiile zilei!

Focşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite