Au ajuns să vândă fier vechi după ce au fabricat aeronave de luptă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Salariaţii de la Avioane dezmembrează avioanele nefuncţionale. Foto: arhivă
Salariaţii de la Avioane dezmembrează avioanele nefuncţionale. Foto: arhivă

Producătorul avionului IAR 99 a ajuns să colecteze şi să vândă fier vechi pentru a putea supravieţui. Conducerea uzinei de avioane din Bănie a decis să extindă obiectul de activitate al societăţii la sfâşitul lunii august, pe fondul restanţelor salariale mari dar şi a datoriilor enorme către furnizori.

Cei 300 de salariaţi ai fabricii primesc, începând din decembrie anul trecut doar avansul la salariu, nu şi lichidarea şi, ca să scadă cheltuielile de personal, la serviciu vin doar 100 de oameni, ceilalţi fiind în şomaj tehnic.
Soluţia de avarie găsită de administratori a fost aceea de a scoate bani din fier vechi. Din septembrie, compania are ca obiect secundar de activitate colectarea şi vânzarea deşeurilor periculoase şi nepericuloase. „Preluăm, practic, avioanele nefuncţionale IAR 93de pe aeroporturi, muncitorii noştri le dezmembrează şi apoi le valorificăm. Nu ştim ce altceva să mai facem pentru a supravieţui. Nu ştiu cum mai rezistă oamenii ăştia, pentru că nu au cum să-şi întreţină familiile, au credite la bănci”,a spus Victor Peţa, lider de sindicat în cadrul Avioane SA.
La sfârşitul anului trecut, Avioane înregistra datorii totale de peste 60 milioane de lei, din care 70% sunt obligaţii restante către bugetul de stat. Raportul societăţii pe 2010 arată că şi anul trecut Avioane s-a ocupat cu colectarea şi vânzarea fierului vechi, compania listată la Bursă reuşind să strângă din această activitate peste 400.000 de lei dintr-o afacere cu REMAT Braşov.


Speranţe pentru contracte


În lipsa comenzilor pentru întreţinerea avioanelor deţinute de Armată, oamenii care lucrează în fabrică se „hrănesc” cu promisiuni. „Am discutat în urmă cu aproape o lună cu ministrul Apărării, Gabriel Oprea. Chiar în prezenţa mea l-a sunat pe şeful Statului Major şi i-a cerut să analizeze posibilitatea unui ajutor imediat. Armata trebuia să întreţină cele 24 de avioane pe care le are şi noi putem face asta. Avem speranţe pentru viitor dar prezentul e sumbru”,a mai spus Peţa. Niciuna dintre discuţiile purtate între conducerea fabricii şi autorităţile centrale nu s-a concretizat până acum în contracte. Ministerul Economiei, care deţine 80 la sută din acţiuni, a încercat de trei ori să privatizeze societatea. Dacă iniţial s-au mai găsit cumpărători, ultima dintre tentativele de vânzare nu a avut niciun ofertant, în ciuda punerii în practică a unui proces de restructurare prin care 300 de oameni au fost disponibilizaţi. În tot acest timp, datoriile şi pierderile Avioane SA au continuat să se adâncească. În 2010, singurii clienţi ai fabricii au fost companiile Elbit Israel, Aircraft Belgia, Aerostar Bacău şi MT Aerospace pentru care Avioane a executat piese de schimb sau a prestat servicii. Principalul produs al societăţii este însă avionul IAR 99 Şoim, modernizat împreună cu Elbit Israel.

Craiova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite