Craiova: Misterul catastrofei feroviare stă într-un chiştoc şi o casetă video

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Craiova: Misterul catastrofei feroviare stă într-un chiştoc şi o casetă video
Craiova: Misterul catastrofei feroviare stă într-un chiştoc şi o casetă video

Suspectul principal a dispărut de la domiciliu. Procurorii au început urmărirea penală împotriva lui Florin Vlad şi a angajaţilor CFR care au făcut săptămâna trecută lucrări la tronsonul de cale ferată unde a deraiat trenul.

Anchetatorii au ridicat de la faţa locului zeci de probe care ar putea să-i ducă la cauzele care au determinat, duminică noaptea, deraierea acceleratului 1692 Timişoara – Bucureşti, în dreptul localităţii doljene Cârcea. Au fost luate amprente de pe bucăţile de şină, inclusiv un chiştoc de ţigară găsit în dreptul porţiunii unde au fost găsite şuruburile rupte. De asemenea, au fost şi vor mai fi audiaţi toţi angajaţii CFR care au avut cea mai vagă tangenţă cu acel tronson de cale ferată în ultimul timp. Specialişti de la Ministerul Transporturilor au venit, de ieri, la Craiova pentru a expertiza din punct de vedere tehnic locul accidentului.   

Neglijenţa angajaţilor CFR?

Cea mai viabilă ipoteză pe care anchetatorii au luat-o în calcul este îndeplinirea defectuoasă a sarcinilor de serviciu de către angajaţii CFR de la Secţia L 4 Caracal Banu Mărăcine, făcând referire la o lucrare pe care aceştia au efectuat-o în zonă săptămâna trecută. Echipa care a efectuat lucrări pe tronsonul de cale ferată în zona localităţii Cîrcea, unde s-au răsturnat cele opt vagoane pline cu călători, a fost audiată la Parchet. Potrivit unor surse din anchetă, muncitorii CFR au burat ( n.r.- au băgat piatră sub şine) şi nu ar fi strâns şuruburile bine. Din trepidaţiile anterioare produse de trenurile care au circulat pe respectivul tronson, şuruburile s-au slăbit şi mai mult şi s-a creat astfel un joc care a fost suficient ca trenul să deraieze.

În momentul în care burghiul trenului (n.r.- roata) a ajuns în zona cu probleme, a lovit cuponul de şină. Aceasta, nefiind bine prinsă, în momentul în care trenul a ajuns pe capătul de linie dinspre Bucureşti, s-a ridicat sub presiunea greutăţii în capătul dinspre Craiova şi s-a dislocat. Aşa s-ar fi răsturnat trenul care circula cu 104 km / h, într-o zonă în care limita de viteză era de 120 km/h. Aceleaşi surse mai spun că automarfarul plin care a trecut cu o oră înainte ca acceleratul să deraieze a contribuit şi mai mult la dislocarea şinelor. Duminică însă, potrivit declaraţiilor făcute de reprezentanţii CFR, unul dintre muncitorii care verifica zilnic tronsonul dintre Malu Mare şi Banu Mărăcine nu a observat nicio defecţiune, asta în cazul în care acesta chiar şi-a verificat tot tronsonul de care răspundea.

Mai mult, anchetatorii spun că săptămâna trecută o locomotivă specială care identifică defecţiunile pe toată linia, inclusiv le filmează, a făcut verificări pe tronsonul de cale ferată de la Severin la Bucureşti. Anchetatorii aşteptau ieri CD-ul cu aceste imagini, pentru a se viziona porţiunea de la Cârcea.

Mai multe ipoteze rămân în picioare

Reprezentanţii Poliţiei Transporturi Feroviare Craiova spun că, din probele adunate până acum, nu ar reieşi că este vorba de un act intenţionat. „Din probele administrate nu se conturează un probatoriu juridic de natură a demonstra vinovăţia unei persoane”, susţine Ion Ţîrdă, şeful Biroului Poliţiei TF. Anchetatorii nu exclud nicio variantă în cazul deraierii trenului şi merg inclusiv pe ipoteza conform căreia accidentul ar fi fost provocat cu bună ştiinţă, dar spun că au mult de muncă până vor aduna toate probele necesare inculpării cuiva. „Este o anchetă grea. Toată evidenţa tronsonului respectiv se verifică, inclusiv angajaţii care au avut cea mai vagă tangenţă cu această zonă sunt audiaţi. Există un suspect principal, dar până nu există probe materiale, acesta nu poate fi incriminat de ceva”, au declarat ieri dimineaţă anchetatorii.

"O anchetă grea"

După-amiază, reprezentanţii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Craiova au ieşit cu declaraţii spunând că procurorul de caz a considerat că se poate declara începerea urmăririi penale în funcţie de probele administrate, împotriva principalului suspect, Florin Vlad, de 53 de ani, pe care procurorii îl anchetaseră în ziua producerii accidentului. Acesta a fost impiegat până în 2004. A fost retrogradat şi în prezent figurează ca salariat la Divizia de linii CFR Caracal, ca muncitor necalificat. Nu a mai venit însă la serviciu de patru luni. După audieri, conform Parchetului, Vlad a fost lăsat liber. “Nu s-a dispus nicio măsură preventivă. Principalul suspect a fost audiat în cursul zilei de ieri (n.r.- luni) dar în cercul de supecţi există mai multe persoane. Suspectul principal va fi reaudiat. Nu excludem şi alte ipoteze cum ar fi defecţiuni ale materialului rulant sau neglijenţa lucrătorilor CFR”, a declarat procurorul Ionel Grigorie, purtător de cuvânt al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Craiova.

Principalul suspect e de negăsit

Marţi dimineaţă însă, procurorii l-au căutat din nou, însă suspectul nu a mai fost de găsit. Astfel că Florin Vlad este acum urmărit penal. ”Pentru a fi efectuată percheziţia era nevoie de dispunerea începerii urmăririi penale în această cauză împotriva principalului suspect. În cursul după-amiezii de luni a avut loc o percheziţie. S-a dispus începerea urmăririi penale pentru săvârşirea infracţiunii de distrugere sau semnalizare falsă, prevăzute de art.276, alin 1 şi 3 din Codul Penal”, a mai declarat procurorul Ionel Grigorie.

Conform poliţiei TF, au fost ridicate probe de la locul accidentului care vor fi supuse expertizei criminalistice şi testării ADN. “Toate probele vor fi analizate în laborator. S-au întocmit planşe fotografice, s-au analizat şuruburile desfăcute, iar pentru stabilirea ADN-ului de pe recipientul cu ulei ridicat de la faţa locului, probele s-au trimis la Institutul de Criminalistică", a declarat comisar şef de Poliţie Constantin Budici, şeful serviciului TF Dolj.

“În acelaşi timp, urmărirea penală este începută şi pentru neîndeplinirea obligaţiilor de către angajaţii CFR. Cercetările continuă”, a mai adăugat procurorul Grigorie.  Anchetatorii spun că în cercul de suspecţi sunt incluşi atât angajaţi CFR, cât şi persoane civile şi se merge în continuare pe mai multe variante: şina a fost nestrânsă şi s-a desfăcut din cauza neglijenţei sau a fost desfăcută intenţionat.


 

Craiova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite