FOTOGALERIE Povestea pilotului care a „fentat“ moartea de trei ori şi a pensionat IAR 93 „Vulturul“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comandorul Ion Mărculescu, acum în vârstă de 56 de ani, a efectuat ultimul zbor cu IAR 93, model scos din uz de Ministerul Apărării în 1998, din cauza deselor incidente. Trei dintre aceste evenimente aviatice l-au avut protagonist chiar pe curajosul oltean, născut la Tismana Gorjului.

„În aviaţie, dacă ai înălţime şi viteză e totul OK“, spune acum, după aproape trei decenii de experienţă, comandorul Ion Mărculescu. Având peste 1.500 de ore de zbor la activ, din care majoritatea sunt pe modelul IAR 93, supranumit Vulturul, pilotul oltean născut în satul Topeşti, din comuna gorjeană Tismana, a trecut de-a lungul carierei prin mai multe momente de răscruce, din care a reuşit ca printr-un miracol să iasă supravieţuitor. „De fiecare dată când reuşeşti să scapi e ca şi cum te-ai naşte a doua oară“, spune pensionarul, care în prezent locuieşte în orăşelul Târgu-Cărbuneşti, unde şi-a descoperit o a doua pasiune - apicultura.

image

Click pe poze pentru FOTOGALERIE !

Cariera militară a început pentru Ion Mărculescu în 1970, atunci când a ales să urmeze cursurile Liceului Militar „Dimitrie Cantemir“ din Breaza, Prahova. Nu a fost hotărâre influenţată de părinţi, ci mai degrabă de tinerii mai mari din localitatea natală, care optaseră pentru o carieră militară. „În plus, la Liceul Militar, pe vremea aceea, era o concurenţă acerbă“, completează comandorul Mărculescu. După absolvirea cursurilor liceale, a urmat Şcoala Militară de Aviaţie de la Bobocu, acolo unde „a prins aripi“. „Am vrut să vin la Craiova după ce am terminat şcoala pentru că toată lumea îşi dorea atunci să vină la civilizaţie, undeva lângă un oraş. Nu e acelaşi lucru cu Bărăganul, unde te spulberă vântul, în special iarna“,explică acesta.

IAR 93 - pasiune şi ghinion

Deşi a avut oportunitatea să plece în Bucureşti, a ales să rămână în Craiova, oraş unde şi-a întemeiat o familie şi şi-a construit cariera de pilot de „Vânătoare- ombardament“, fiind şi absolvent al Academiei Militare - Secţia Aviaţie. În peste 20 de ani de carieră a zburat pe mai multe tipuri de avioane printre care Zlin 526F, L-29, Mig 15 –toate variantele, MIG 17F şi MIG 17PF, însă modelul pe care are o experienţă de cel puţin 1.000 de ore rămâne proiectul româno-iugoslav IAR 93. Faţă de respectivul model a rămas ataşat, în ciuda numeroaselor incidente pe care le-a avut la bordul acestui tip de aeronavă. Unul dintre acestea s-a petrecut în 1997, atunci când un avion tip IAR 93 a explodat pe pista Aeroportului Militar din Craiova, 16 persoane pierzându-şi viaţa.

Află cum a scăpat cu viaţă pilotul oltean în 1997 şi cum s-au petrecut celelalte două incidente aviatice, din

image
Craiova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite