Craiova: Podul Calafat – Vidin va relansa economia Europei de Est

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Se estimează că pe această rută vor trece peste 3.000 de vehicule pe zi în primii ani.
Se estimează că pe această rută vor trece peste 3.000 de vehicule pe zi în primii ani.

Noul pod ce va fi construit între Calafat şi Vidin le va uşura românilor accesul spre Grecia, sârbilor spre Rusia, iar Europei occidentale îi va crea o scurtătură spre Turcia.

Podul de doi kilometri are un buget de 310 milioane de dolari. Un prim avantaj al podului construit de compania de construcţii spaniolă Fomento de Construcciones y Contratas este acela că va reduce distanţele ce trebuie parcurse la frontiera dintre România şi Bulgaria. Până acum, parcurgerea drumului dintre oraşele Calafat şi Vidin, situate la mai puţin de zece kilometri distanţă, era o adevarată odisee, care dura trei ore pe apă şi cinci ore cu maşina.

Odată ce va fi construit, acest lucru nu numai că va constitui o schimbare care le va face viaţa mai uşoară locuitorilor, ci se aşteaptă ca şi economia din regiune sa fie relansată. Potrivit Informacion.com, procesul extrem de ineficient afectează circulaţia celor 90.000 de maşini care parcurg acest drum în fiecare an şi împiedică creşterea economică în Vidin, în sud-vestul României şi nord-estul Serbiei - una dintre cele mai sărace regiuni ale Europei.

Soluţia la sărăcia din regiune este deja pe drum: după trei ani de întârzieri, au început în cele din urmă lucrările podului între Vidin şi Calafat. În plus, proiectul podului ar putea îmbunătăţi relaţiile dintre cei doi vechi aliaţi ai Pactului de la Varşovia, care, de fapt, nu au fost niciodată foarte buni prieteni, relatează sursa citată. 


Podul naşte noi afaceri


Potrivit primarului din Calafat, Mircea Guţă, „pe piaţa de aici sunt mulţi bulgari care îşi vând produsele. Pe vremea comuniştilor, nu o puteau face - Bulgaria este mai apropiată de Rusia, sunt slavi, iar noi eram mai apropiaţi de ţările europene“. Guţă spune că oraşul Calafat s-a micşorat cu 50 la sută în ultimii 20 de ani, mai ales în urma închiderii fabricilor de textile. Acum numără 20.000 de locuitori, însă primarul speră să apară şi noi afaceri de-a lungul şoselelor care vor duce la pod.

În Vidin, oraş care numără 70.000 de locuitori, oamenii sunt mai puţin optimişti, arată aceeaşi sursă, chiar dacă inginerii străini şi lucrările vor constitui o sursă importantă de venituri în economia locală. Investitorii suţin însă că podul va transforma complet regiunea. În Vidin, rata şomajului este de 14 la sută acum - aproape dublul mediei bulgare - iar în Calafat, aceasta este de 10 la sută, în vreme ce în partea sârbă de la frontieră, şomerii sunt în proporţie de 20 la sută. 

Preşedintele companiei de stat Invest Bulgaria Agency, Stoian Stalev, susţine că podul ar putea servi drept rută de transport pentru vinul bulgăresc spre nord, şi pentru a atrage fabricanţii de automobile din Cehia şi Slovacia, care ar putea investi în Bulgaria, atraşi de mâna de lucru ieftină.


Construcţia, în mâna lui Barroso


Lucrările au început în 2009, cu doi ani de întârziere, şi se aşteaptă să fie gata în 2011. Există şi riscul unei alte posibile întârzieri, dat fiind faptul că finanţarea europeană pentru construcţia podului se încheie anul acesta. Premierii Emil Boc şi bulgarul Boiko Borisov au transmis recent o scrisoare comună preşedintelui Comisiei Europene, José Manuel Durao Barroso, în care cer prelungirea cu un an a termenului pentru execuţia podului. Potrivit Ministerului bulgar al transporturilor, pe acest pod vor trece peste 3.000 de vehicule pe zi, o creştere de 1.100 la sută pe an, comparativ cu transportul pe apă.

Craiova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite