Craiova: Ford, doljenii nu simţiră diferenţa!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei doi furnizori ai companiei Ford, care au anunţat că vor construi unităţi de producţie, au decis să se stabilească în localităţi din Olt. Judeţul Dolj a pierdut investiţii totale de aproape 70 de milioane de euro şi sute de locuri de muncă.

S-au împlinit trei ani de când Ford a preluat efectiv fabrica de automobile din Bănie, însă schimbările la care se aşteptau locuitorii celui mai mare oraş al Olteniei se lasă aşteptate. Rând pe rând, fiecare dintre speranţele clădite s-au năruit şi mulţi dintre craiovenii de rând par să-şi fi pierdut răbdarea. "Au promis că fac locuri de muncă şi că ies nu ştiu câte maşini la fiecare cinci minute pe poarta fabricii. De ce la Dacia se poate şi la noi e mereu criză? Unde să lucreze copiii noştri?!", se întreabă Adrian Mişcoci, pensionar. Angajările mult trâmbiţate de oficialii locali dar şi de reprezentanţii companiei americane au fost puţine şi cu scandal. Mai mulţi craioveni au acuzat Ford şi companiile de recrutare că şi-au bătut joc de candidaţii înscrişi la concursul prin care Ford dorea să recruteze 100 de electricieni. Ford nu a răspuns punctual acuzaţiilor, precizând, ca de altfel la aproape fiecare dintre întrebările adresate de jurnaliştii craioveni, că nu comentează aspecte legate de politica de personal.

De-a lungul celor trei ani în Bănie, Ford a păstrat mai mereu tăcerea şi a comentat foarte puţine dintre subiectele prezentate de presa locală, repetând de fiecare dată, aproape obsesiv, că îşi păstrează angajamentele asumate prin contractul de privatizare. Nu a fost chiar aşa! Potrivit oficialilor români, Ford a cerut anul trecut amânarea unor angajamente la care era obligată prin contractul de privatizare, legate de volumul producţiei care ar fi trebuit realizată anul viitor. Actual adiţional al contractului ar putea fi semnat în aprilie, potrivit vicepreşedintelui Ford pe probleme guvernamentale şi de mediu, Wolfgang Shneider. Au rămas însă investiţiile promise de Ford. Conform cotidianului Gazeta de Sud, care citează date de la Ministerul Finanţelor, Ford a investit până în prezent 98 de milioane de euro, din cele 675 promise, însă este de aşteptat ca, pe măsură ce se apropie termenul la care a anunţat demararea producţiei, finele acestui an, suma să crească.

Ford nu s-a implicat prea mult nici în viaţa socială a Băniei. În cei trei ani, Ford a donat prima maşină Transit Connect asamblată la Craiova către Spitalul Filantropia şi mai multe echipamente şi caroserii Daewoo, de care oricum nu mai avea nevoie, către Facultatea de Mecanică. Studenţii de la Construcţii de Maşini merg însă în practică la Dacia, anual compania organizând selecţii drastice în acest sens. Studenţii selecţionaţi beneficiază de facilităţi şi sunt remuneraţi.

Din drum expres a rămas o centură


Pe de altă parte, nici autorităţile nu par să fi acordat Ford tot sprijinul. Discuţiile despre drumul-expres care ar fi trebuit să lege Craiova de autostrada Bucueşti-Piteşti au ajuns într-o fundătură, iar din toate planurile făcute, Guvernul român a arătat că îşi permite doar reabilitarea drumurilor naţionale din judeţ şi construcţia unei centuri ocolitoare. Doar pentru o porţiune din această ultimă şosea s-au găsit până la urmă bani.

Doljul pare să fi pierdut trenul investiţiilor aduse în regiune de furnizorii Ford. Un bilanţ al componentiştilor care au anunţat că vor face investiţii pentru a susţine producţia Ford de la fabrica de automobile din Bănie arată că, dintr-un motiv sau altul, investitorii au rupt-o la fugă, preferând să facă unităţi de producţie de tip greenfield în alte judeţe. Cel mai la îndemână s-a dovedit a fi Oltul. International Automotive Components (IAC) Group, companie înregistrată în Luxemburg, a demarat deja lucrările la unitatea de producţie de la Balş, o investiţie de 58 de milioane de euro care va genera 400 de locuri de muncă. Japonezii de la Yazaki au anunţat, la începutul acestei luni, că vor face o unitate de producţie la Caracal, unde vor munci iniţial 400 de oameni, iar în 2012, când Ford va demara producţia în Bănie, numărul locurilor de muncă va ajunge la 800. Surse din piaţă estimează investiţia de la Caracal la peste 10 milioane de euro, potrivit cotidianului „Ziarul Financiar“.

Patru furnizori promişi


În timp ce în Olt investiţiile care vor fi făcute anul acesta ajung la aproape 70 de milioane de euro, în Dolj, furnizorii Ford nu se prea înghesuie să facă fabrici. Nouă dintre firmele de componente s-au aşezat chiar în curtea Ford. Motivele pentru care cele două firme au ales Oltul sunt explicate sumar de responsabili. „Când IAC a venit la noi, nu aveam nici un milimetru de pământ liber, iar ei trebuia să prezinte contractul semnat la Guvern, pentru a lua ajutorul de stat (ajutor de stat în valoare de 17 milioane de euro - nr.). Când am luat pământul, era deja prea târziu. În privinţa investitorilor japonezi a fost vorba de o altă politică economică, una care nu se potrivea conceptului Parcului Industrial Craiova“, a spus Marin Nicoli, directorul Parcului Industrial. Există însă promisiuni, dau asigurări oficialii din Bănie. Preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, a declarat, la inaugurarea lucrărilor de construcţie a fabricii IAC de la Balş, că patru furnizori ai Ford sunt aşteptaţi să se aşeze pe cele opt hectare disponibile în Parcul Industrial Craiova.

Craiova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite