Craiova: Angajaţii Ford, şcoliţi mai ceva ca la Harvard

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Angajaţii Ford vor să lucreze pe calculator şi să vorbească limbi străine de 185 de milioane de euro
Angajaţii Ford vor să lucreze pe calculator şi să vorbească limbi străine de 185 de milioane de euro

Compania americană va da pentru perfecţionarea salariaţilor fabricii de automobile de două ori mai mulţi bani faţă de preţul de achiziţie al uzinei. Angajaţii Ford ar trebui să participe în următorii ani la peste 250 de cursuri.

Salariaţii Ford de la Craiova se vor perfecţiona în următorii ani de 185 de milioane de euro. Suma este dublă faţă de cea plătită de americani pentru preluarea fabricii de automobile din Bănie, adică 84 de milioane de euro. Un calcul simplu arată că Ford va cheltui în următorii ani pentru instruirea fiecăruia dintre cei 3.600 de angajaţi, câţi are în prezent uzina, 51.388 de euro, în condiţiile în care mulţi dintre oamenii din fabrică lucrează de o viaţă în industria de profil. Prin comparaţie, preţul unui MBA (Master of Business Administration-nr.) la universitatea Harvard din Statele Unite este de peste 46.000 de dolari. De precizat este însă faptul că Ford s-a angajat să mărească numărul de salariaţi la 7.000 până în 2012 şi chiar 9.000 în viitor, ceea ce ar face ca şcolirea acestora să coste, în medie, aproximativ 20.000 de euro.

Limbi străine şi informatică de 185 de milioande euro

Reprezentanţii companiei justifică sumele uriaşe cheltuite pentru cursurile lucrătorilor săi de la Craiova prin nevoia de pregătire astfel încât standardele de producţie să fie cele dorite. „Aşa cum indică şi decizia Comisiei Europene, angajaţii noştri vor fi beneficiarii unor programe aprofundate de formare profesională în domenii diferite de cunoaştere, ca de exemplu siguranţă, limbi străine, informatică, bazele administrarii unei afaceri şi competenţe industriale generale”, a declarat Nadia Crişan, reprezentanta Ford, care a precizat că anticipează organizarea a peste 250 de cursuri pentru formarea angajaţilor.  
Din cele 185 de milioane de euro care vor fi cheltuite în acest scop, Ford va contribui cu 128 de milioane de euro, în timp ce 57 de milioane de euro vor fi decontate de statul român. Suma de 185 de milioane, cât valorează cursurile de perfecţionare, face parte din investiţia de 650 de milioane de euro asumată de Ford în 2008, la preluarea fabricii din Bănie.
Angajaţii Ford participă însă deja la cursuri de perfecţionare atât în ţară cât şi în străinătate, aşa cum arată sindicaliştii din cadrul fabricii. Potrivit unor surse din interiorul uzinei, o parte din angajaţi nu au urmat până acum niciun fel de curs de perfecţionare, ceea ce a dus la nemulţumiri în rândul salariaţilor. Aceştia au început să suspecteze compania de faptul că vrea să scape de ei, transferându-i către firmele furnizoare. „Atunci când bagi bani doar într-o parte din angajaţi şi în ceilalţi nu, apar nemulţumiri. Se vorbeşte deja în fabrică de externalizarea unor departamente către furnizori şi de transferul acestor muncitori în care, evident, Ford nu are de ce să investească”, ne-a spus un angajat al uzinei din Bănie, sub protecţia anonimatului.

Alte nemulţumiri apărute în fabrică sunt legate de transferurile de personal între secţiile Ford de la Craiova. Oameni care lucrau de o viaţă în anumite secţii au fost mutaţiîn altele şi puşi să o ia de la capăt. "Cred că vor să ne testeze limitele, să vadă cât de repede şi de bine putem învăţa. Ei consideră că astfel dăm mai mult randament şi, până acum, s-a dovedit că au dreptate",a spus un alt muncitor din cadrul fabricii.


Firmele care organizează cursurile, secretul Ford


Comisia Europeană a aprobat ajutorul de stat oferit de Guvernul român, condiţionând sprijinul de prezentarea unor rapoarte anuale Comisiei Europene şi României cu privire la programul de formare şi cheltuielile suportate şi acordarea unor certificate de participare pentru angajaţi, în care vor fi menţionate conţinutul şi durata formării primite. Cu toate acestea, Ford a refuzat să facă publice criteriile de selecţie a firmelor care vor organiza cursurile, nici măcar dacă acestea vor fi româneşti sau străine. „Politica companiei noastre este aceea de a nu discuta public despre reţeaua de furnizori”, a precizat Nadia Crişan.

Craiova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite