Pomelnicul lui Teodosie. Un grup de preoţi nemulţumiţi îl pârăsc pe arhiepiscop la Patriarhul Daniel. Ce răspunde Arhiepiscopia Tomisului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
ÎPS Teodosie - arhiepiscopul Tomisului Sursă foto Arhiepiscopia Tomisului
ÎPS Teodosie - arhiepiscopul Tomisului Sursă foto Arhiepiscopia Tomisului

O scrisoare deschisă adresată Patriarhului Daniel şi Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române primeşte răspuns de la Arhiepiscopia Tomisului. Semnatarii scrisorii trec în revistă parcursul lui ÎPS Teodosie de când a venit la Arhiepiscopia Tomisului.

Arhiepiscopia Tomisului vine cu precizări ca urmare a apariţiei în mass-media a unei scrisori deschise, semnate cu pseudonimul Pitirim Călugărul, care aduce o serie de acuze privind activitatea arhiepiscopului Teodosie al Tomisului.

Iată ce spune Arhiepiscopia Tomisului în comunicatul remis miercuri, 26 octombrie:

Credincioşii dau salarii preoţilor, nu IPS Teodosie

Referitor la acuzarea IPS Teodosie, că n-ar da salarii preoţilor, ci lumânări, facem următoarele precizări:

1. IPS Teodosie nu are nicio legătură cu acordarea de salarii preoţilor din parohii, deoarece preoţii sunt angajaţii parohiilor respective. Ei îşi iau salariile din veniturile proprii ale parohiilor, nu de la Arhiepiscopie, semnând pe statele de plată ale parohiilor. Conform Statutului BOR, Art. 64, alin. (1): „Parohul este administratorul întregii averi parohiale mobile şi imobile împreună cu Consiliul parohial, sub controlul Centrului eparhial, şi răspunde canonic-disciplinar şi administrativ-bisericesc în faţa acestuia”. Prin urmare, IPS Teodosie nu poate opri acordarea salariilor către preoţi, acestea fiind acordate direct de către parohie, prin paroh.

2. În privinţa contribuţiilor salariale venite de la Stat, nici acestea nu pot fi oprite de către IPS Teodosie, întrucât acestea vin direct în unităţile imediat superioare parohiilor, protoieriile, de unde preoţii le ridică, pe semnătură proprie.

3. Afirmaţia că: „IPS Teodosie dă lumânări în loc de salarii” este total falsă. Lumânările sunt bunuri parohiale, nu personale, procurate de la protoierii, nu de la IPS Teodosie. Veniturile realizate din lumânări se duc în bugetul parohiei, de unde se iau salariile. Prin urmare, obligaţia plăţii salariilor o are parohia (prin paroh), nicidecum IPS Teodosie.

Cei ce l-au acuzat pe IPS Teodosie au dat dovadă de o totală lipsă de cunoaştere a regulilor de administraţie parohială, inventând subiecte, cu scopul de a intoxica şi a genera presiune mediatică în apropierea lucrărilor Sfântului Sinod, profitând de situaţia juridică a IPS Teodosie, dar şi de faptul că publicul larg nu cunoaşte regulile de organizare internă a BOR.

Îi asigurăm că Sfântul Sinod nu lucrează sub presiunea unor anonime pline de imaginar.“

Sinodul BOR Sursa foto basilica.ro

Sinodul BOR şi patriarhul preafericitul Daniel Sursă foto Patriarhia Română

Cu o zi înainte, site-ul Dezvăluiri.ro prezentase scrisoarea deschisă adresată Patriarhiei Române de „Pitirim Călugărul“. Numele de „Pitirim Călugărul“ este luat din muzica bisericească, unde un cântec omonim începe cu versul „Fost-a cândva un om lacom şi rău“.

„Sătui de nedreptăţile Arhiepiscopului Tomisului, Teodosie Petrescu, mai mulţi preoţi din Arhiepiscopia Tomisului s-au reunit sub o voce unică, «Pitirim Călugărul» şi, de ceva vreme, devoalează faptele necurate ce se petrec în această eparhie. Astfel, opinia publică a putut afla cum inculpatul Teodosie Petrescu şi-a obligat preoţii să adune semnături pentru un anumit candidat la parlamentare, i-a obligat să trimită la baza de tratament de la Costineşti (o afacere necurată) bătrâni pentru care să plătească 650 de lei, sau că Teodosie îi minte în continuare că acuzaţiile DNA sunt doar simple “făcături”, deşi ieri (luni - n.n.) o instanţă a menţinut măsura controlului judiciar“, scrie site-ul Dezvăluiri.ro.

Redăm scrisoarea cu pricina:

Scrisoare deschisă

Preafericirii Sale Daniel - Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

şi

Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române

“Vai lumii, din pricina smintelilor! Că smintelile trebuie să vină, dar vai omului aceluia prin care vine sminteala.” (Mt. 18:7)

“Dreptul piere şi nimeni nu ia aminte; se duc oamenii cinstiţi şi nimănui nu-i pasă că din pricina răutăţii a pierit cel drept.” (Is. 57:1)

Nimeni dintre cei care ne aflăm preoţi slujitori ai Arhiepiscopiei Tomisului nu suntem nişte răzvrătiţi.

Nu spiritul rascolnic este acela care ne-a făcut să ne ridicăm. NU! Nu vrem să călcăm nici rânduielile strămoşeşti şi nici învăţătura Sfintei Biserici Ortodoxe, ai cărei slujitori suntem. Umilinţele şi batjocura ce s-au abătut asupra noastră sunt resortul care ne aduce în această situaţie disperată! Lipsiţi de demnitate şi umiliţi, ne strigăm aşa cum putem durerea!

Multe speranţe ne-am pus atunci când, în 2001, la de Dumnezeu păzita noastră Arhiepiscopie a poposit un ierarh tânăr. Ne-am gândit atunci că acesta urma să ducă mai departe şi să desăvârşească prin purtare, dragoste şi grijă binecuvântata păstorire a vrednicului de pomenire arhiepiscop Lucian Florea. Dar, din păcate pentru noi, preoţii locului, nu a fost aşa. Nu pentru toţi!

În nici doi ani, toată averea Arhiepiscopiei a fost topită. Banii adunaţi cu răbdare şi bună chivernisire de fostul arhiereu Lucian, au dispărut la propriu, aşa încât, la trecerea acestuia la Domnul, am fost obligaţi să contribuim cu bani de la parohii pentru înmormântarea creştinească a bunului şi blândului ierarh. Toţi am înţeles atunci că Arhiepiscopia rămăsese fără bani în vistierie. Au urmat apoi o serie de investiţii proaste sau care au fost paravane la afaceri din care s-au furat pur şi simplu bani.

Au dispărut de asemenea multe odoare sfinte din Catedrala Arhiepiscopală, multe luând calea vânzărilor pe bani grei.

image

Timp de mai bine de şapte ani, Centrul Eparhial Tomis a figurat cu peste 300 de angajaţi, dintre care mai puţin de 100 lucrau efectiv la Centru sau sectoarele aferente. Astfel, fondul de salarii de la stat a fost deturnat în alte buzunare, ca să nu mai spun că, în toată această perioadă, Arhiepiscopia a schimbat cel puţin patru bănci pentru furnizarea salariilor angajaţilor. Şi pentru că tot am pomenit de salarii, trebuie să se ştie că salariile angajaţilor de la Centru se plăteau preferenţial, iar marea majoritate a angajaţilor nu-şi primeau leafa chiar şi câte 6 luni. Între timp, preoţii din parohiile rurale primeau chitanţe în schimbul salariilor, trăind la limita mizeriei.

Pur şi simplu, Arhiepiscopia a fost condusă deficitar, discreţionar şi abuziv, iar inspectorii şi consilierii în funcţie profitau de situaţie pentru propriul beneficiu. Oricine se cocoţa într-o functie, jefuia ce apuca şi “cotiza” şi stăpânului partea, ca într-un adevărat film cu mafioţi.

O altă problemă a Arhiepiscopiei o reprezintă şi hirotonirile excesiv de numeroase. Astăzi îl vedeai pe tânărul teolog că abia ştia să se încalţe, ca mâine să-l vezi hirotonit şi plin de ifose. Lipsa de cultură teologică a multora dintre ei este de notorietate, aducând un real prejudiciu clerului.

Această inflaţie de preoţi hirotoniţi la foc automat şi la apelul bocancilor, desigur pe bani (lucru ştiut de toată lumea, dar negat public), a produs o suprapopulare a parohiilor, care s-au trezit în faţa unui fenomen nemaivăzut în Biserică în ultima sută de ani: FALIMENTUL. Parohiile erau puse astfel în situatia incomodă de a inventa slujbe şi servicii pentru a putea produce banii necesari salariilor.

Pe de altă parte, toţi parohii Arhiepiscopiei, mai cu seamă cei de la parohiile de categoria I şi II, sunt permanent “tapaţi” de bani. Nu cred că există paroh din Constanţa sau protoiereu care să nu fi fost sunat direct de ierarh, la cele mai aiuristice ore din noapte, şi căruia să nu i se fi cerut bani, mulţi bani!... Banii sunt, din păcate, garanţia rămânerii în funcţie! Nu pregătirea, nu meritele, nu vechimea! BANII! Cât mai mulţi şi cât mai des! Miliarde de lei au fost deturnaţi cu bună ştiinţă către Dorna-Arini şi complexul hotelier de acolo. În ultimii 10 ani, nu cred că poate spune vreun angajat obişnuit al Eparhiei Tomisului că şi-a luat salariul lună de lună. Aceasta este realitatea din teren!

Şi, pentru că hirotoniile aici au fost şi sunt multe şi îndoielnice calitativ, se ridică, după cum este şi normal, problema caterisirilor. Trebuie să înţelegeţi că vorbim despre un om care nu doar că este răzbunător, ci îşi şi dispreţuieşte preoţii. Cazurile de abateri disciplinare ale clericilor au fost tot timpul tratate preferenţial, iar aceasta nu mai este un secret pentru nimeni. Sunt preoţi care au fost caterisiţi pentru că nu au “cotizat” sau pentru că au ridicat glasul, dar şi pentru că nu erau în graţiile ierarhului. Pe de altă parte, preoţi apropiaţi lui au fost iertaţi pentru chestiuni cu adevărat grave, ori păstraţi pe funcţii şi chiar avansaţi.

O altă cangrenă o reprezintă şi învăţământul teologic tomitan, în special cel superior, unde pilangeala, banii, nepotismul şi plagiatul sunt statutare. Se cunosc prea bine examenele măsluite de la Facultatea de  Teologie, dar şi doctoratele susţinute în biroul ierarhului, în condiţii absolut ilegale.

Iată, aşadar, la Constanţa, împlinindu-se deja profeţia părintelui Arsenie Boca: “Vine timpul, şi e foarte aproape, când toţi preoţii vor repara bisericile, iar alţii vor construi altele noi, dar nelucrând ei la sufletul omului, vor rămâne bisericile goale, cucuvelele vor cânta într-însele. Roadele slăbirii în dreapta credinţă a teologilor în facultăţi şi seminarii vor fi preoţii, care vor fi şi mai slabi ca învăţătorii lor...”

patriarhul daniel

Preafericite Părinte Patriarh,

Noi nu voim ca să mustească şi să dospească în noi aluatul duhului veacului acestuia (de tipul sindicatului “Păstorul cel Bun”), ci ne dorim aievea întruchiparea Acestuia (a Păstorului) în arhiereul nostru, iar Eparhiei Tomisului nu buhul, ci Duhul să-I meargă. Cu Părintele nostru Ierarh, în mijlocul nostru,  –Hristos. Să trăim în Duhul, în Duhul să şi umblăm, nu doar să ne meargă numele că trăim.

În “Peştera de tâlhari” de la Marea cea Mare şi Amară am ajuns sub biciul de ştreanguri al Duhului, Care a grăit prin prooroci aşa:

”Eu voi ridica un păstor nebun în această ţară, care nu va umbla după oaia cea pierdută şi care nu va căuta pe cea rătăcită şi pe cea rănită nu o va vindeca şi nu va hrăni pe cea sănătoasă, ci va mânca pe cea grasă şi îi va smulge unghiile.” (Zah. 11:16)

“Mai-marii tăi sunt răzvrătiţi şi părtaşi cu hoţii; toţi iubesc darurile şi umblă după răsplată.” (Is. 1:23)

“Aceştia sunt câini hrăpăreţi care nu se mai satură; sunt păstorii care nu pricep nimic.Toţi umblă în căile lor şi se silesc pentru câştigul lor.” (Is. 56:11)

“Dreptul piere şi nimeni nu ia aminte; se duc oamenii cinstiţi şi nimănui nu-i pasă că din pricina răutăţii a pierit cel drept.” (Is. 57:1)

“Ei cu toţii, de la mic până la mare, se dedau la jaf, şi de la prooroc până la preot, toţi înşeală, şi leagă rănile poporului Meu cu nepăsare, zicând: ”Pace, pace!” şi numai pace nu este.” (Ier. 6:13-14 & 8:10-11)

“Vai de cei ce dau dreptate celui nelegiuit pentru mită şi lipsesc de dreptate pe cel drept!” (Is. 5:23)

“Vai de păstorii lui Israel, care s-au păstorit pe ei înşişi!” (Iez. 34:2)

”Aşa zice Domnul Dumnezeu: Iată Eu vin la păstori: le voi cere înapoi oile Mele din mâna lor şi îi voi împiedica să nu mai pască oile Mele şi nu se vor mai paşte păstorii pe ei înşişi şi voi smulge oile Mele din gura lor şi ele nu vor mai fi pentru ei o pradă de sfâşiat.” (Iez. 34:10)

Paharul urgiei Domnului, cupa mâniei Sale se va pune în mâna asupritorilor celui drept pe care l-au supus şi căruia îi ziceau: ”Pleacă-te la pământ ca să trecem peste tine! Şi tu făceai spatele tău ca un pământ şi ca o cale pentru trecători!” (Is. 51:23)

Am ajuns să cântăm în şoaptă: “De Stăpânul şi Arhiereul nostru, Doamne, ne păzeşte!” De Arhiereul care calcă vulturul pe coadă, preoţii pe cap şi mirenii pe bătături... De cel ce stăpâneşte cu asprime şi cruzime. Dar oare aşa Arhiereu ni se cuvenea să avem?, care de Dumnezeu nu se teme şi de oameni nu se ruşinează?!

Sfânt Sinod al Bisericii noastre!

Daţi-ne Păstor care să păstorească cu dreptate, puternic întru milă şi bun întru tărie!

În “Scrisoare către un Arhiereu” (din cartea “Cultura Duhului”), ieroschimonahul Rafail Noica aproape că profeţea în urmă cu 15 ani:

„Îndrăznesc să spun acum că nevoie este ca, mai ales noi, “feţele bisericeşti”, să “deosebim vremea” (Lc. 12, 54-57) în care ne aflăm istoric, spre a lucra împreună cu Domnul în via Lui – şi să tragem în aceeaşi direcţie cu El. Vremea este a cernerii. [...]Vom fi nevoiţi să vedem propăşiri şi izbânzi din partea catolicismului şi a celorlalte secte; să ne vedem făcuţi de râs şi de ruşine de către mass-media, şi pe noi înşine, şi pe iubita noastră Biserică, şi tot ce avem mai scump şi mai sfânt în lume; să răbdăm ocări şi prigoane din afară, iar dinlăuntru smintiri, şi poticniri, şi vânzări (Apoc. 13, 7). [...]Judecând după Scripturi, precum şi după priveliştea care ne înconjoară, nevoie este de acest necaz, pentru ca Biserica – adică noi – să se cureţe de toate preacurviile ei, să se spele de toată necurăţia ei (Iez. cap. 16), să se “lămurească”, întru cele din urmă, ca aurul în cuptorul ispitirii, să se lepede de tot ce este străin sfinţeniei ei, să se smerească până în sfârşit, să se gătească Mireasa în aşteptarea Mirelui (Apoc. 22, 16-17). […]Nevoie este de acest “necaz” (Tes. 5, 3), pentru că acum, în sfârşit, Vremea stă să nască Veşnicia. Înfricoşătoare lucruri… dar nu “băgându-ne capul în nisip” ca struţul, ne vom pregăti pentru ceea ce nu vom putea stăvili. Înfricoşătoare vreme; dar, dacă de la Dumnezeu îngăduită – mântuitoare.”

Să nu ne arătăm „netăiaţi împrejur la inimă şi la urechi” ca Sanhedrinul de odinioară, Sfânt Sobor al Arhieriilor Voastre, căci Noi vom da seama de „sminteala cea dinlăuntru” dacă vom învârtoşa inimile noastre astăzi, când auzim glasul Lui.

La vremea când „către îngeri ridicându-şi ochii în zadar se roagă, către oameni mâinile ’tinzându-şi, nu are cine să-i ajute”, fiecare dintre noi va sta înaintea Dreptului şi Nemitarnicului Judecător, Care nu caută la faţa omului, dând socoteală Stăpânului Viei, şi ştim că îngerii păstoriţilor noştri, în Ceruri, pururea văd Faţa Tatălui. Să nu ajungem să ne tânguim că „întru fărădelegi m-am zămislit şi, din păcate, m-a născut maica mea (că mai bine mi-ar fi fost să nu mă nască)”. Să luăm aminte, că „înfricoşător lucru este să cădem în mâinile Dumnezeului Cel Viu” (Evr. 10:31)

Multe mai avem a Vă spune, dar nădăjduim că, Omului duhovnicesc pe care Pronia lui Dumnezeu ni-l va hărăzi prin de Har înţelepţita Voastră hotărâre, i le vom grăi gură către gură şi faţă către faţă, căci nici hârtia nu le poate suporta, nici ochii presei şi ai poporului lui Dumnezeu, fără a se sminti întru totul. Pe acestea vrem a le scrie pe nisipul Mării, cu cuvântul care zboară şi se spală odată cu faţa celei dintâi Mitropolii a românilor -Prunca darului, lucrării şi ostenelilor apostolice ale Sfântului Andrei.

Să nu facem peste o lună încă odată din Peştera lui „peşteră de tâlhari”, căci ar fi cu asupra de măsură, iar Vocea Poporului nu va mai răbda.

Dixit quod dixit et salvavi animam meam!

Ne oprim aici, rugându-Vă din tot sufletul să înţelegeţi:

NU SE MAI POATE AŞA!

Umiliţi, jecmăniţi şi aduşi la sapă de lemn, preoţii Eparhiei Tomisului spun: AJUNGE!

Vrem şi noi un ierarh blând şi înţelegător! Un PĂRINTE, iar nu un şef!

Vrem să ne putem creşte şi întreţine familiile şi să privim demni în ochii enoriaşilor pe care îi păstorim.

Nu mai vrem să fim simpli executanţi şi furnizori de bani unui om pe care nu-l mai dorim să ne păstorească!

Iertaţi şi binecuvântaţi!“

ÎPS Teodosie oficiază slujbă la mănăstirea Sfinţii Filip şi Bretanion Sursă foto Arhiepiscopia Tomisului

image

Pe aceeaşi temă:

Păcatele lui ÎPS Teodosie: fostă sursă Mache a Securităţii, bântuit de şpăgi, dosare penale, de scandaluri cu sex şi droguri. „Eu reprezint Biserica“

ÎPS Teodosie scapă de controlul judiciar pentru luare de mită. Arhiepiscopia Tomisului: „Aşteptăm retragerea acuzaţiilor DNA“

ÎPS Teodosie, pus sub control judiciar. Procurorii DNA îl anchetează pentru luare de mită şi deturnarea fondurilor destinate fermei de la Nazarcea

ÎPS Teodosie a fost martor într-un dosar de şantaj. Doi oameni ai Bisericii au cerut bani unui preot ca să nu dea publicităţii imaginile indecente în care era filmat


 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite