Declaraţiile misogine ale lui Teodosie, sub lupa teologilor şi a magistraţilor. „Nu trebuie să fim habotnici”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
IPS Teodosie, arhiepiscopul Tomisului
IPS Teodosie, arhiepiscopul Tomisului

ÎPS Teodosie a şocat din nou cu declaraţiile sale referitoare la „neputinţele” femeilor. Cu opt luni în urmă, ierarhul a stârnit revoltă spunând că nicio femeie nu poate fi preot din cauza „condiţiei slăbiciunilor sale”. CNCD „s-a spălat pe mâini” atunci, însă între timp a fost somat de o instanţă să se pronunţe asupra acestui aspect.

În Ajunul Bobotezei, atunci când a sfinţit apele suit pe cisternă, ÎPS Teodosie a menţionat că aghiasma mare nu poate fi băută de femeile aflate în perioada „neputinţei”. „Femeile care sunt în neputinţă nu pot să o ia, dar ceilalţi pot să o ia. Şi cele care au fost în neputinţă în perioada aceasta, când îşi termină perioada de neputinţă, le dau această blagoslovenie să ia trei zile la rând aghiasmă mare, ca mângâiere”, a spus ierarhul.

El şi-a întărit declaraţiile şi într-o emisiune difuzată în aceeaşi zi la postul de radio al Arhiepiscopiei Tomisului, spunând chiar că femeia aflată în perioada „neputinţei” nu poate lua nici aghiasmă, nici anafură, nu poate să meargă la altar, nu poate săruta icoanele, dar poate merge la biserică deoarece „nu este interzis să te rogi”.  

Preotul-profesor Radu Preda, fost director al Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc, spune că este revoltătoare „maniera în care unele medii bisericeşti se raportează la femeie”. „Iarăşi, generic şi concret deopotrivă. Nu vreau să scuz pe nimeni şi nici să încurajez deviaţionismul, fratele mai mic al populismului”, a afirmat Preda. 

Teologul vorbeşte despre faptul că religia creştină preia, în bună parte, modul de raportare la femeie din lumea iudaică, specific, şi orientală, în general. „Cum ştim, pe tema aceasta Mântuitorul scandalizează continuu: de la faptul că stă la masă sau vorbeşte cu femeile, păcătoase sau de alt neam, la delegarea lor de a duce vestea Învierii bărbaţilor, Sfinţilor Apostoli, închişi în casă de frică. Spre a nu mai aminti despre rolul discret şi autoritatea enormă a Maicii Domnului”, explică Radu Preda.

Părintele mai spune că Apostolul Pavel, atunci când vorbeşte despre trupul lui Hristos în Biserică, nu face nicio distincţie (ceea ce nu înseamnă confuzie) între bărbaţi şi femei. „Teoretic, toate acestea ar trebui să fie ştiute. Măcar de cei minim catehizaţi. Sau pur şi simplu informaţi“, susţine Preda.

„Nu există interdicţii”

Un alt preot consultat de reporterii „Adevărul„, care nu doreşte să-şi dezvăluie identitatea întrucât, spune el, nu vrea să intre în polemică, arată că problema de la care a plecat această interdicţie aplicată femeii în perioada menstruaţiei a fost luată din raţiuni practice deoarece, pe vremuri, „nu existau obiecte de igienă suficient de sigure şi se întâmpla uneori ca o femeie să păteze cu sânge prin biserică. În zilele noastre, această problemă e foarte uşor de rezolvat“.

Un alt teolog explică faptul că Biserica nu alungă femeia, drept dovadă fiind Maica Domnului, pictată deasupra sfintei mese în altarul lăcaşului de cult, iar astfel de probleme trebuie tratate cu inima şi cu sufletul. Nu se pune problema schimbării unor dogme bisericeşti, ci doar a modului în care se comunică.

„Dumnezeu a aşezat femeia la loc de cinste şi aşa trebuie păstrată. Nu trebuie să fim habotnici. Dogmele nu ne încurcă cu nimic, însă noi suntem oameni şi mai greşim uneori. Nu există interdicţii, totul  ţine de noi. Să presupunem că o femeie cu probleme lunare este în fază terminală. O poţi lasă să moară neîmpărtăşită? Dacă ea mâine moare? Aştepţi să îi treacă?“, se întreabă preotul. 

Teologii explică faptul că, în concepţia iudaică, femeia a fost asociată deseori cu impuritatea însăşi, iar menstruaţia lunară a femeii, un fenomen fiziologic cu care s-a născut, aşa cum sunt şi poluţiile în cazul bărbaţilor, a fost privită cu dispreţ şi calificată ca impuritate. Aceeaşi atitudine era şi în cazul femeii care a născut, dar odată cu întruparea Fiului lui Dumnezeu şi cu predicarea Evangheliei, femeia a dobândit un nou statut, fiindu-i recunoscută demnitatea umană şi egalitatea în plan spiritual şi social cu bărbatul.

Rolul crucial al duhovnicului

Preotul Radu Preda spune că intimitatea este, fără exagerare, un atribut al chipului lui Dumnezeu din om. „De aceea, unii au dormitor, iar alţii chilie. În rest, afară, vântoase ideologice, spurcături şi multă, la tonă, substanţă de bârfe, calomnii şi fantasme. Creştinismul ne invită să îi (re)descoperim, iară şi iară, o calitate fondatoare: realismul“.

Preoţii spun că trebuie să fim raţionali când sunt abordate astfel de teme, să fie gândite ca şi când ar fi vorba despre mama sau sora noastră. „De aceea, duhovnicul are puterea de a lega şi dezlega. Că dacă îi spui omului NU, nici nu mai vine în Biserică. Important e să îl faci să vină cu inima deschisă. Oamenii de rând nu sunt teologi. Uneori ne pierdem în detalii şi apoi ne plângem că sunt bisericile goale. De ce? Pentru că noi suntem problema. Dumnezeu, până şi lui Adam şi Eva le-a zis ce e bine şi ce nu. Fiecare are libertatea de a alege“, este de părere un slujitor al Domnului. 

CNCD, obligat să se pronunţe

Nu este prima dată când ÎPS Teodosie face astfel de declaraţii care stârnesc un val de revoltă. În 6 mai 2021, ierarhul a fost întrebat tot la Radio Dobrogea, postul Arhiepiscopiei Tomisului, dacă nu este discriminare faptul că femeia nu are roluri importante în Biserică, aşa cum are bărbatul. 

Episcopul a afirmat că nu este discriminare, ci este vorba despre statutul bărbatului şi al femeii. „Nu este discriminare, este vorba de statutul bărbatului şi al femeii. Sigur că nicio femeie nu poate fi preot şi atunci e discriminare? De ce? Pentru că aceasta este condiţia ei. Ea nu poate fi perpetuu într-o rugăciune, pentru că are condiţia slăbiciunilor sale (…) Aceasta este femeia. Ea a început păcatul şi iată, se află cu această neputinţă “. 

Aceste afirmaţii au făcut obiectul unei sesizări la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) care, în iunie, a decis să lase la latitudinea Bisericii Ortodoxe Române să decidă dacă Teodosie a discriminat sau nu femeile. 

Doar că modul în care CNCD „s-a spălat pe mâini” în acest caz a ajuns pe masa magistraţilor Curţii de Apel Cluj, care au decis, în prima instanţă, că afirmaţiile au fost făcute de o persoană, Teodosie Petrescu, Arhiepiscopul Tomisului, în cadrul emisiunii, şi nu de un cult religios, „astfel că nu se poate susţine, în mod întemeiat, că pârâtului nu i-ar putea fi aplicată legislaţia privind discriminarea, distinct de faptul că ar fi sau nu sancţionat de cultul din care face parte cu privire la afirmaţiile făcute la postul de radio”

Mai mult, magistraţii constată că simplul fapt că Teodosie este un înalt cleric al Bisericii Ortodoxe Române nu conduce la concluzia că ce a spus la radio reprezintă dogma cultului din care face parte. 

În consecinţă, CNCD trebuie să soluţioneze sesizarea din luna mai şi să spună dacă declaraţiile ierarhului discriminează sau nu femeile.

Vă recomandăm să mai citiţi: 

Imaginea zilei de la slujba de Bobotează din Constanţa: ÎPS Teodosie, ţinut în braţe de un preot pentru a nu-şi pierde echilibrul în caleaşcă VIDEO

ÎPS Teodosie la Bobotează: „Să nu ne înspăimântăm de valurile care vin. Dumnezeu a învins şi valurile mării şi valurile păcatelor “ VIDEO UPDATE

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite