Capcanele Facebook. Riscurile reţelei sociale şi ponturile specialiştilor în protecţia consumatorilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Facebook, nu doar o reţea de socializare
Facebook, nu doar o reţea de socializare

Experţii Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România) au analizat termenii şi condiţiile de utilizare a Facebook-ului, într-un studiu realizat în perioada mai – iunie 2015. Ei fac o serie de recomandări utilizatorilor, mai ales celor care au copii care folosesc la rândul lor această reţea de socializare.

O primă constatare este cea privind dificultatea cu care termenii şi condiţiile de utilizare a Facebook-ului pot fi citite de către consumatori. Experţii APC România au printat şi analizat cele 134 de pagini din termenii şi condiţiile de utilizare ale Facebook-ului, disponibile pe site-ul facebook.com.

„Greutatea accesării termenilor şi condiţiilor de utilizare a Facebook este dată şi de trimiterea de la un link la altul şi de imposibilitatea urmăririi acestora în mod cursiv, această metodă fiind descurajantă pentru consumatorii dornici să ştie ce presupune crearea unui cont pe Facebook, dar şi de natură a masca lipsa unei informări corecte şi complete a utilizatorilor asupra drepturilor şi obligaţiilor lor.

În acest context, este important de subliniat că, odată cu crearea unui cont, consumatorul aderă la termenii şi condiţiile de utilizare a serviciului, propuse în întregime de către Facebook INC şi, deci, îşi dă acordul asupra utilizării datelor sale personale de către Facebook INC.

Oare câţi din posesorii celor 8 milioane de conturi de Facebook din România au citit măcar 50 de pagini din termenii şi condiţiile impuse de Facebook? Oare ştiu consumatorii cum sunt utilizate datele lor personale, de cine sunt utilizate datele lor personale, cum pot fi şterse din baza de date, dar şi cum pot influenţa acestea comportamentul social, economic şi chiar politic al acestora?“, se întreabă specialiştii coordonaţi de avocatul Mihaela Cocan.

image

13 ani, prea puţini

O a doua constatare este cea referitoare la vârsta minimă pentru crearea unui cont de Facebook. Experţii APC România arată că vârsta de 13 ani permisă de Facebook pentru crearea şi gestionarea unui cont (13 ani este vârsta minimă impusă prin legislaţia SUA privind protecţia minorilor în mediul virtual, care guvernează funcţionarea Facebook INC) nu poate fi considerată o vârstă potrivită, întrucât nu le oferă utilizatorilor o protecţie specifică vârstei, minorii fiind expuşi la o serie de pericole pe care aceştia nu le conştientizează. Un exemplu în acest sens este hărţuirea sau manipularea online.

„Cu toate că în România minorii care nu au împlinit vârsta de 14 ani pot încheia, fără acordul părinţilor, dar sub condiţia de a nu aduce atingere intereselor acestora, anumite acte juridice, frecvente pentru nevoi obişnuite, cum ar fi cumpărarea de dulciuri sau rechizite şcolare, se impune ca minorii de 13 ani care au cont de Facebook să fie supravegheaţi îndeaproape de părinţi“, argumentează avocata Mihaela Cocan.

Protecţia datelor personale

O a treia constatare priveşte protecţia datelor cu caracter personal. „Această temă este şi cea mai dezbătută de utilizatori şi de asociaţii pentru protecţia consumatorilor din Europa, aflată şi sub lupa Comisiei Europene. Crearea unui cont de Facebook presupune nu numai furnizarea datelor personale (nume/prenume, data naşterii, sexul, număr de telefon, adresă de email şi parolă), ci şi «aruncarea» lor în mediul virtual. Cunoaşterea datelor personale de un număr mare de persoane poate conduce, fără doar şi poate, la crearea unui risc la adresa vieţii private a utilizatorului respectiv sau chiar la adresa siguranţei fizice proprii“, precizează conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedintele Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România.

Despre serviciile Facebook

Conform termenilor şi condiţiilor de utilizare, Facebook colectează şi alte tipuri de date, cum ar fi conţinutul informaţiilor postate, numărul cardului de credit sau de debit, numărul contului, adresele de facturare, livrare, sau de contact, atunci când se fac achiziţii pe Facebook, dar şi cele privind activitatea utilizatorului, date pe care Facebook le utilizează în diverse scopuri.

Printre scopurile declarate oficial de Facebook se numără îmbunătăţirea şi dezvoltarea propriilor Servicii Facebook, efectuarea de sondaje şi cercetări, trimiterea de mesaje de marketing, afişarea şi măsurarea performanţelor reclamelor şi serviciilor.

image

„Ceea ce ar trebui să conştientizeze utilizatorul este că ştergerea contului de Facebook nu conduce la ştergerea datelor/informaţiilor din baza de date a Facebook. Ele rămân stocate chiar şi după ştergerea contului, cu atât mai mult dacă acesta este doar dezactivat, dacă Facebook apreciază că acestea pot fi folosite în scopurile declarate.

Aşadar, utilizatorul acordă Facebook-ului, prin distribuirea conţinutului şi a informaţiilor sale, un drept nelimitat la propria persoană, un drept de vindere, sub-licenţiere sau reproducere liberă pentru orice postare. Concluzia este că orice postare pe Facebook este publică şi că informaţiile colectate vor fi mai devreme sau mai târziu colectate şi prelucrate comercial. Faptul că Facebook-ul este un spaţiu public a fost confirmat recent şi de o decizie a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

Este evident că prelucrarea datelor cu caracter personal trebuie să fie corectă, legală şi proporţionată, afirmă experţii APC România. Datele furnizate direct sau indirect de către utilizatorii reţelei de socializare nu trebuie utilizate în alte scopuri decât cele precizate initial şi nici transmise altor entităţi pe care Facebook nu le-a desemnat în acest scop.

Apreciem că utilizatorii ar trebui să aibă posibilitatea de a decide dacă datele/informaţiile lor pot fi prelucrate sau nu, fără ca acceptul privind crearea contului să fie condiţionat de acceptul privind prelucrarea datelor, după cum se întâmplă în realitate“, spun specialiştii în protecţia consumatorilor.

Pentru a evita neplăcerile care pot apărea odată cu crearea unui cont de Facebook sau pe parcursul gestionării acestuia, experţii APC România sfătuiesc utilizatorii reţelei de socializare:

  • să citească cu atenţie termenii şi condiţiile de utilizare a Facebook;
  • să nu accepte prietenia persoanelor necunoscute, care nu au poză de profil şi care nu oferă informaţii despre propria persoană (studii, competenţe profesionale, hobby-uri);
  • să folosească o adresă de e-mail specială numai pentru Facebook (tip Yahoo, Gmail, Hotmail);
  • să folosească două browsere diferite, unul pentru a se conecta pe Facebook şi unul pentru restul activităţilor pe Internet sau două ferestre diferite;
  • să îşi supravegheze copiii la crearea unui cont şi pe parcursul activităţii acestora pe Facebook;
  • să stabilească cât anume din informaţiile proprii şi personale doresc să fie cunoscute de public.


„Ne exprimăm îngrijorarea în legătură cu accesul copiilor la această platformă de socializare, vârsta minimă de 13 ani drept condiţie de deschidere a unui cont o considerăm inadecvată, având în vedere lipsa capacităţii de exerciţiu a acestora. Facebook, ca furnizor de servicii de socializare în reţea, nu oferă suficiente garanţii privind prelucrarea datelor cu caracter personal ale minorilor.

Totodata, Facebook nu defineste clar perioada de pastrare a datelor; nu furnizeaza utilizatorilor informatii si avertismente adecvate cu privire la riscurile la care poate fi supusa viata privata in momentul incarcarii datelor pe platforma; nu oferă un program informatic de verificare a vârstei, fapt ce creeaza premisa că minorii cu vârste mai mici de 13 ani pot să-şi faca şi ei cont pe această platformă.

În concluzie, Facebook nu oferă copiilor posibilitatea dobândirii de competenţe digitale, dimpotrivă le consuma inutil timpul şi le distrage atenţia de la alte activităţi specifice vârstei şi dezvoltării echilibrate a acestora“, a declarat dr. Costel Stanciu, preşedintele Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România.

Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România) este o organizaţie neguvernamentală, apolitică şi nonprofit, înfiinţată la data de 28 februarie 1990. „APC-România este singura organizaţie de utilitate publică, membră a Organizaţiei Europene a Consumatorilor - BEUC, care are ca principal obiectiv apărarea, promovarea şi reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor şi intereselor consumatorilor în raporturile cu operatorii economici şi instituţiile statului“, arată membrii săi.

femeie computer

Vă mai recomandăm

FOTO Romanul vieţii, publicat pe Facebook. Sorin Psatta îşi scrie memoriile pe contul său de socializare

O femeie şi-a regăsit fiul după 15 ani, cu ajutorul unei fotografii publicate pe Facebook

Omul care l-a făcut pe Klaus Iohannis „preşedinte“ pe Facebook are o nouă provocare. Propunerea lui ar schimba modul în care gândesc elevii români

Constanţa



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite