Constanţa: Scafandrii au găsit spărtura din epavă de unde se scurge păcura

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Constanţa: Scafandrii au găsit spărtura din epavă de unde se scurge păcura
Constanţa: Scafandrii au găsit spărtura din epavă de unde se scurge păcura

Ieri, scafandrii de intervenţie au găsit spărtura din corpul navei pe unde se scurge păcură. Soluţia de urgenţă este scoaterea hidrocarburilor, în caz contrar riscul de poluare este major. Prefectul Constanţei susţine că nu există niciun pericol în zonă. Citeşte şi: Constanţa: EXCLUSIV / Scafandrii încearcă să restrângă poluarea (GALERIE FOTO) Constanţa: O navă de control a navigaţiei civile s-a defectat în larg

Navele Topaz, Safir şi Albatros de la Agenţia Română de Salvare de Vieţi Omeneşti pe Mare au pornit ieri dimineaţă într-o nouă operaţiune de montare a unui baraj antipoluant în zona digului de nord a Portului Constanţa unde se află scufundată nava Paris.

„Nava este poziţionată paralel cu digul şi în timp s-au făcut depuneri de mâl, nisip şi scoici pe corpul de navă, inclusiv de la lucrările de refacere ale digului“, explică scafandrul Jean Godeanu. Corpul navei este compromis în proporţie de 80%, astfel că gradul de pericol este din ce în ce mai mare mai ales când vremea este rea. La o temperatură de 14 grade în apa mării, scafandrii au ajuns la locul spărturii şi au revenit la bord mulţumiţi pentru că au reuşit să identifice exact unde se află spărtura, o operaţiune dificilă.

Misiune anulată

Cum marea devenea tot mai agitată şi furtuna se apropia ameninţător, operaţiunea s-a amânat. În urmă a rămas vechiul baraj antipoluant montat acum câteva zile care deja este vizibil afectat de forţa mării şi a curenţilor, iar petele de păcură se văd pe suprafaţa apei.

Ranfluarea epavei Paris ar fi o operaţiune prea complexă aşa că s-a luat în calcul posibilitatea scoaterii hidrocarburilor din interiorul navei cu ajutorul unui dispozitiv special. Firmele din România nu dispun de astfel de echipamente aşa că singura soluţie este închirierea unei instalaţii din străinătate. Costurile se ridică undeva la 5 milioane de euro. Banii ar putea fi obţinuţi de la forurile europene, iar demersurile trebuie urgentate. Pe lângă cele 200 de tone de păcură din interiorul navei Paris şi în cea de-a doua navă, You Xiu, se mai află 450 de tone care, odată ajunse în mare, ar provoca un dezastru ecologic.

Decizia se amână săptămâna viitoare

Prefectul Judeţului Constanţei, Claudiu Palaz, a declarat ieri după Comandamentul Operaţional de Depoluare Marină că nu există niciun pericol în zonă şi poluarea poate fi controlată inclusiv pentru scoaterea păcurii.

„Scafandrii vor lua în continuare măsuri de protejare a zonei şi singurul care poate fi afectat este digul. Ranfluarea navei este exclusă, iar scoaterea hidrocarburilor se poate face cu mijloacele de care dispune Ministerul Transporturilor“, a declarat Palaz. În acelaşi timp, el a exclus că operaţiunea ar putea costa 5 milioane de euro. O decizie finală urmează să fie luată luni la un alt comandament.

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite