Piraţii şi taifunurile, mai stresante decât criza pentru Gheorghe Bosînceanu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Clasat pe locul II, miliardarul Gheorghe Bosînceanu îşi menţine imperiul naval. În clasamentul „Forbes  500 miliardari“, omul  de afaceri Gheorghe Bosînceanu ocupă poziţia secundă în rândul bogaţilor din Constanţa.

Gheorghe Bosînceanu, proprietar al Şantierului Naval Constanţa, susţine că luptele cu piraţii şi înfruntarea unor taifunuri pe mare l-au stors de mai multă energie decât actuala criză. Din cei nouă ani de navigaţie, şase ani jumate i-a petrecut în mijlocul mării, iar păţaniile prin care a trecut sunt demne de romanele lui Jules Verne.

Aflat la început de carieră şi plecat cu nava, în trecere spre China, în aglomerata strâmtoare Malaca (nr. care uneşte Marea Andaman cu Marea Chinei de Sud), omul de afaceri a avut nenorocul să fie acostat de două ambarcaţiuni. Cam 20 de piraţi au aruncat căngile şi s-au urcat la bord, au spart lacătele de la magazii şi au aruncat marfa în bărcile lor. „Nu avea rost să te iei de ei că scoteau armele. Tot ce trebuia să faci era să stai calm la locul tău“, povesteşte marinarul.

Acum, atacurile provocate de somalezi pe mare, piraţii mileniului III, sunt coordonate de alte personaje de pe uscat, este de părere afaceristul. „Nu ei încasează răscumpărările. Sunt manipulaţi de alţii“, crede Bosînceanu.

Cinci luni pe mare

Recunoaşte că s-a temut pentru viaţa sa când, plecat cu nava din Shanghai, a reuşit să evite un taifun, dar a nimerit între alte două.

„Am navigat timp de două săptămâni fără să ştim locaţia în care ne duceau valurile. Am văzut nave care se scufundau în apropiere de noi, dar nu aveam cum să îi ajutăm. Ne-am ghidat după stele, iar din datele culese am stabilit o locaţie aproximativă“, îşi rememorează afaceristul trecutul. Când furtuna s-a încheiat, iar echipajul de pe navă a găsit un punct de reper terestru, şi-au dat seama că se aflau la nu mai puţin de 1.800 de kilometri distanţă de estimarea iniţială. 

Pierderi uriaşe

În ceea ce priveşte businessul, constănţeanul susţine că în shipping trebuie să fii mereu vizibil. „Nu eşti vizibil nu exişti sau, în cel mai bun caz, rămâi la mâna brokerilor. Noi vrem să lucrăm direct cu clienţii şi de aceea timp de câteva luni bune pe an sunt în afara ţării pentru a negocia atât cu băncile cât şi cu potenţialii clienţi“.

Sunt „as“ la negocieri

Chiar dacă susţine că nu este un as la cifre, ci doar la negocieri, constănţeanul spune că în 2009 nu a scăzut ca business ci a înregistrat afaceri de 200 milioane de euro. Pune totul pe seama contractelor deja semnate, iar de profit spune că este o necunoscută în această piaţă. „Totul depinde de preţurile produselor şi echipamentelor care sunt incluse într-o navă şi care sunt în creştere“, este de părere afaceristul.

Consideră că unul dintre cele mai mari riscuri în shipping este cursul de schimb. În această piaţă contractele sunt semnate în dolari, iar cheltuielile SNC sunt în euro şi în lei. „Am avut pierderi de 33% la cursul de schimb în 2007 şi 2008. E un cocteil distrugător pentru şantierele navale“, se plânge acesta.

Planuri de afaceri

Din cele cinci nave construite în ultimii ani, SNC a livrat deja patru, iar a cincea navă este pe punctul de a părăsi România. Bosînceanu mizează pe activitatea de reparaţii de nave, iar pentru 2010 ponderea din cifra de afaceri va fi de 40%, restul veniturilor provenind din activitatea de construcţii noi, care în 2009 erau de 80%. „În 2011 cred că vom avea 70% pondere în cifra de afaceri din reparaţii şi chiar ne gândim să dezvoltăm în continuare activităţile pe acest segment“, adaugă businessmenul.

Citiţi mai multe în!

image
Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite