Constanţa: Ghidul supravieţuitorului vamaiot

Tinerii care „locuiesc“ vară pe plaja din Vama Veche vin din toată ţara, cu un rucsac în spate şi câţiva lei în buzunar. Ajung în Vamă înainte de nebunia din prima zi a lunii mai şi pleacă toamna, când ploile şi vremea rea le dau de furcă şi îi alungă de pe plaje.

Se laudă că supravieţuiesc cât e vara de lungă doar cu hainele de pe ei şi, spun mândri, au învăţat să socializeze pentru a obţine câte o ţigară sau o bere. Cei mai mulţi dintre ei nu au nici măcar un cort, dorm direct pe plajă.

Alcoolul îi anesteziază şi nu mai simt frigul de peste noapte. Dimineaţa, soarele arzător îi determină să se refugieze în barurile din sat – „La Stuf“ sau la „La Piraţi“ sunt preferate de vamaioţii boemi.

O parte dintre ei se întorc acasă după câteva săptămâni, însă revin până la sfârşitul sezonului estival. Cei mai mulţi sunt prezenţi în Vamă în luna august, când sunt cei mai mulţi turişti.

Tehnici de abordare

„Bună, numele meu este Andrei. Pot să mă stau cu voi la masă¬?“ – este abordarea folosită unui tânăr de 26 de ani, care spune că a ajuns în Vama Veche în urmă cu o săptămână.  „Am venit prin iunie, însă nu ştiu când mă întorc în Bucureşti. Nu mă grăbesc“, se destăinuie Andrei. Este dispus să povestească mai multe, în schimbul unei ţigări.

A terminat un seminar de Teologie, a cochetat cu psihologia, dar a ajuns să profeseze, spune el, într-un birou, înconjurat de calculatoare şi dosare. „Lucrez în domeniul IT-ului. Pentru bani“, îşi motivează el alegerea.  Se ridică brusc de la masă şi pleacă, pentru a „socializa“ cu un alt grup de tineri abia ajunşi pe terasa „La Stuf“.

„Berea ţine de foame“

Barul „Expirat“ din Vama Veche este cunoscut printre tinerii care îşi petrec întreaga vară pe malul mării. „Eu am ajuns în Vamă pe 25 iulie, cu 70 de lei în buzunar.

Mi-am luat ţigări şi o sticlă de bere în prima zi, şi încă o bere a doua zi. Pe mâncare nu prea dau bani, e foarte cald afară. Mai bine beau o bere rece, ţine de foame“, spune un tânăr, ameţit bine de aburii băuturii.

El spune că „exemplul“ său este urmat de majoritatea tinerilor dornici de aventură. Pentru cei care alcoolul nu este suficient pentru a trăi experienţa Vămii, în magazinele din sat se găsesc la vânzare adezivi pe care tinerii îl folosesc ca drog.

„Plaja dinspre 2 Mai este plină de sticluţe de adeziv. Pun un pic într-o pungă şi trag în piept. Îi vezi pe plajă şi ţi-e teamă să nu devină violenţi“, spune o turistă.

Atestat de cerşetor

Bucureşteanul Aurelian Role (45 de ani) este de două luni pe litoral. De aproape trei săptămâni locuieşte în vama Veche.

„Înainte să ajung aici, am stat în Costineşti. Am făcut o înţelegere cu un băiat care păzea şezlonguri şi îmi dădea o saltea, pe care dormeam“, povesteşte bărbatul, care spune că locul său preferat de odihnă era punctul de observaţie al salvamarilor.

Pentru a nu muri de foame, aventurierul cântă la chitară. „Strâng 50 de lei pe zi, din care îmi iau ţigări, o bere şi ceva de mâncare“, explică bărbatul. El spune că preferă să cânte cu mai multe persoane, pentru că astfel obţine mai mulţi bani, chiar dacă suma totală se împarte. „Când rămân fără bani, fur din mâncarea de pe mese, de la «Roat㻓, strigă un alt vamaiot.

Noaptea, Aurelian se retrage în cort. Când este prea frig, doarme lâgă unul dintre focurile de pe plajă. Bărbatul se mândreşte că are şi atestat...de cerşetor.

„M-au amendat jandarmii pentru cerşetorie şi au scris pe contravenţie că sunt apt de muncă, dar apelez la mila trecătorilor. De unde ştiu ei că eu sunt apt de muncă?!“, se revoltă vamaiotul.