Pornografia, la un click distanţă. Ce au răspuns elevii la un studiu de psihologie socială VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Internetul, cale deschisă pentru adolescenţi către pornografie - foto Marius Grosu
Internetul, cale deschisă pentru adolescenţi către pornografie - foto Marius Grosu

Un studiu inedit a fost aplicat în ultimul semestru de şcoală elevilor din mai multe unităţi de învăţământ din Constanţa. Autoarea a fost o studentă de la Psihologie a Universităţii Andrei Şaguna, Valentina Gherlan, care şi-a ales un proiect spinos, greu de abordat chiar şi pentru specialişti: „Pornografia ca problemă socială“.

Un chestionar cu întrebări delicate a fost distribuit unui număr de 110 elevi din trei şcoli şi licee constănţene. Subiecţii au avut vârste cuprinse între 12 și 16 ani şi au putut răspunde la întrebări sub protecţia anonimatului.
Majoritatea au declarat că au cunoştinţă de persoane „din preajma lor“ care urmăresc materiale pornografice, ce sunt accesate pe Internet, de la calculatorul de acasă de pe telefonul mobil.
Aproximativ 30% recunosc că au fost tentați să acceseze astfel de site-uri. Cei mai mulți susțin că au aflat „întâmplător“ despre materialele pornografice sau „de la prieteni“. Aproape 15% sunt predispuși la dependența de pornografie, ei vizionând cel puțin o dată pe zi astfel de materiale.

Frica de dependenţă
Cei mai mulți (trei sferturi dintre ei) cunosc pericolul ascuns din vizionarea frecventă a acestor materiale. Rugați să enumere câteva consecințe ale pornografiei, majoritatea au susținut că pornografia dă dependență, că îi maturizează înainte de vreme, le distrage atenția de la școală și că incită la violență.
„Ar putea să încerce să imită ce fac acele persoane. Să devină violente“ (fată, 14 ani); „Dependență, dezinformare (proastă informare), influențe rele asupra psihicului și mentalității, aplicarea celor văzute, auzite în viața reală“ (fată, 14 ani); „Unii oameni nu știu să se manifeste, deseori sunt imaturi și la anumite vârste își distrug copilăria pentru că nu sunt pregătiți mental pentru materialele pornografice“ (băiat, 14 ani); „Nu m-ar ajuta deoarece lumea mea o creez eu personal. Nu mi-aș dori să vizualizez pentru că, oarecum, mi-ar produce silă“ (fată, 13 ani).


Valentina Gherlan, autoarea studiului

Alții consideră din contră, că nu există nicio problemă. „Nu cred că afectează în vreun fel“ (băiat, 16 ani); „Copiii găsesc un mod interesant de discuție“ (băiat, 13 ani); „E totuși bine. Să ne pregătim pentru viitor. Văzând aceste lucruri ne putem feri de anumite boli (HIV)“ (băiat, 13 ani); „Eu cred că Internetul este util deoarece este o sursă de informare ușor de accesat“ (fată, 15 ani).
Unul dintre elevi este foarte drastic legat de consecințele vizionării de pornografie: „Sinucidere, ucidere, furt, mințit părinții mai ales“ (băiat, 14 ani). Iar altul propune metode de pedeapsă: „Să fie amendați; să li se întrerupă Internetul“ (băiat, 14 ani).

Site-urile de socializare, principala ocupaţie
Dacă au probleme legate de viată sau relații sexuală, adolescenţii spun că le discută „în egală măsură“ cu prietenii și cu părinții. Doar unul singur recunoaște că îşi împărtăşeşte problemele unor persoane necunoscute. Cele mai frecventate site-uri sunt cele de socializare, acolo unde aproximativ 23% au declarat că au fost atrași de necunoscuţi în discuții cu tentă sexuală.
Cu tot pericolul pe care îl atrage, Internetul este considerat mai degrabă o sursă bună de informare. Utilizatorii sunt obişnuiţi deja cu agresivitatea vizuală sau verbală, astfel că nu mai văd în materialele publicitare imagini incitante, cu tentă sexuală. Şi oricum, curiozitatea pe care o au în legătură cu acest subiect apare de la vârste fragede.
Dascălii au fost deschişi realizării acestui studiu în şcoli, dorind să cunoască răspunsuri la întrebări pe care nici părinţii nu au uneori curaj să le pună.

„Nimeni nu-ţi spune ce să cauţi“
Tema curiozităţii sexuale este tratată şi în scurt-metrajul realizat de un licean de la Grupul Şcolar CA Rosetti. Pasionat de cinematografie şi fotografie, Marius Grosu a transpus experienţele adolescenţilor în pelicula „Decizia e a ta“, realizată în cadrul Clubului IMPACT New Generation.

CINE ESTE LICEANUL CARE A REALIZAT FILMUL „DECIZIA E A TA“

„Am făcut filmul pentru ca aceia care îl văd să înţeleagă exact prin ce trece o fată care rămâne însărcinată la vârsta adolescenţei. Să înţeleagă faptul că ar trebui înainte de toate să se informeze, să se gândească înaite. Internetul nu îţi oferă mereu un răspuns bun. E ca şi cum ai căuta un referat. Găseşti sute de mii, dar nu ştii care este cel bun, pentru că nimeni nu ţi-a spus exact ce să cauţi“, explică Marius Grosu.

Premiu pentru ineditul studiu
Ideea de a prezenta la un concurs studenţesc de proiecte de psihologie socială studiul realizat în şcoli, ilustrat cu un colaj de clipuri realizat de Marius Grosu, a adus autoarei clasarea pe podium. „Am trecut la rândul meu prin aceleaşi probleme şi dileme, iar în anii tinereţii noastre tema sexualităţii era un subiect tabu, Internetul nu exista, iar metode de informare nu erau aproape deloc. M-am lovit de prejudecăţi, pentru că am devenit mamă de la o vârstă foarte tânără. Dar am avut curajul sau poate nebunia de a merge mai departe, în ciuda mentalităţii generale care mă condamnase deja. Acum am doi copii mari, care sper că au în mine o prietenă în primul rând. Iar lumea mă admiră acum că sunt o mamă aşa tânără. De aceea mă simt datoare să studiez Psihologia, mai ales că nu am putut la timpul potrivit. Este o piatră de încercare pentru mulţi dintre noi“, mărturiseşte Valentina Gherlan.


SFATURILE SPECIALIŞTILOR

Întrebări pe care trebuie să ni le punem în astfel de situații:
•    de câte ori s-a întâmplat,
•    dacă a devenit un obicei,
•    există modificări în comportamentul,  starea de spirit sau de somn a copilului,
•    dacă are tendințe de izolare,
•    de unde a aflat de aceste site-uri și ce fel de imagini caută
•    dacă există cineva apropiat care frecventează aceste site-uri, dacă suferă de o dependență sexuală ascunsă. 


Este important:
•    Să ne păstrăm calmul
•    Să folosim un ton neutru și imparțial atunci când vorbim cu ei
•    Să nu fim autoritari și să țipăm la ei
•    Să ne pregătim psihic în prealabil pentru a putea purta o discuție deschisă
•    Nu încercați să-i mințiți sau să-i testați
•    Să nu impunem propriile noastre valori religioase sau morale.
•    Să le explicăm ce implică vizionarea materialelor pornografice
•    Este bine să le atragem atenția și asupra prădătorilor online.
Copiii și adolescenții sunt cei mai ademeniți de către pedofili.
•    Să nu furnizeze informații  și imagini personale, adrese sau numere de telefon.
•    Instalarea cumputerului sau a televizorului într-o cameră comună.
•    Neachiziționarea unor telefoane mobile super-performante sau instalarea de produse software care pot bloca accesul la anumite site-uri de pe Internet (network security) sau care fac capturi de ecran la site-uri accesate (SpectorSoft)
•    Ocuparea timpului liber al copilului cu diverse activități
•    Includerea orelor de igienă și sexualitate în programa școlară
•    Trebuie depus un efort de voință din partea lor și trebuie sprijiniți și consiliați de specialiști, dar cel mai important este ca ei să recunoască această problemă a dependenței de pornografie. Consilierea este un instrument important, terapia concentrându-se și pe experiențele emoționale din interior.
•    Scopul final al terapiei pentru dependența de pornografie nu-și propune abstinența, ci stoparea comportamentului sexual nesănătos.


Valentina Gherlan, autoarea studiului
Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite