Dobrogea, mina de aur a României. Iată soluţii simple pentru bogăţia unei ţări întregi!
0Doi cunoscuţi oameni de afaceri, Traian Petrescu şi Cristian Bărhălescu, vorbesc despre potenţialul neexploatat al zonei, ideile şi soluţiile ce ar propulsa Constanţa în fruntea economiei româneşti.
Pentru cei care cred că patriotismul local e o vorbă goală, să-i asculte
pe cei doi specialişti care vorbesc despre perspectiva Constanţei -
judeţul care ar putea fi perla coroanei naţionale. Turism, transporturi,
eoliene, agricultură, viticultură sunt numai câteva dintre domeniile
insuficient exploatate, ce ar aduce locuitorilor Dobrogei, şi implicit
României, bani cât să trăiască liniştit o viaţă.
Pariu pe forţa vântului
Într-un inventar al potenţialului economic, judeţul Constanţa are cu
siguranţă cea mai favorizată situaţie. Zestrea naturală i-ar permite să
genereze la vistieria ţării un venit ce ar fi motorul bunăstării
naţionale.
Pentru Traian Petrescu, cunoscut specialist pe probleme de mediu,
subiectul este extrem de ofertant. „Da, Constanţa ar putea fi perla
coroanei României. Principalul ei atu este aşezarea. Marea înseamnă
turism, transporturi şi vânt, dar şi bogăţii naturale - petrol şi gaze.
În următorii 10 ani acestea vor fi pe producţie adevărată, ce ar putea
fi crescută de investiţii. Pentru sectorul agriculturii ar trebui repuse
în funcţiune sistemul de irigaţii. Avem aici teren agricol mai mult
decât are Bulgaria teren arabil. Am putea face agricultură intensivă nu
pentru a crea înlocuitori de combustibil (biogaze, biodiesel), ci pentru
hrana omului şi a animalelor. Apoi, în afară de vii şi podgorii, vorbim
despre livezi: piersici, caişi, migdali. Fermierii trebuie ajutaţi însă
prin subvenţii, ce sunt pârghiile dezvoltării“, explică Petrescu.
Ca specialist în eoliene, el ar paria oricând pe forţa vântului de a
îmbogăţi o regiune: „Agricultura poate fi ajutată de vânt. Sunt două
modalităţi de dezvoltare: prin ferme eoliene şi prin ferme agricole de
capacitate foarte mare. Fermele eoliene ar susţine sistemul naţional
energetic, a cărui hibă este posibilitatea limitată de transport şi de
evacuare al energiei electrice, şi ar ajuta şi la vinderea de energie
electrică. Aici prioritate ar trebui să fie realizarea cablului submarin
cu Turcia, prin care să vindem energie. Există dealtfel o posibilitate
de stocare şi folosire a energiei produse din vânt: pentru surplusul
care nu poate fi absorbit de sistemul naţional, punem în funcţiune
sistemul de pompare a apei din zona Canalului Dunăre-Marea Neagră, ce
duce energia electrică în sudul Dobrogei prin canalele existente. Şi aş
mai face un sistem de lacuri în condiţii mult mai înalte, un lanţ de
tarniţe mici, care să genereze curent electric“.
Idei şi soluţii
„Aş dota orice fermă agricolă cu sisteme eoliene mici, de maximum 1
MegaWatt, pentru asigurarea independenţei energetice şi posibilitatea
irigării cu apă de Dunăre. Pentru comunităţile mici, primăriile pot face
proiecte cu fonduri europene care să acopere 90% din costuri. Este
obligatorie dezvoltarea sistemelor fotovoltaice care produc puţină
energie, dar o produc exact vara, când eolienele nu funcţionează, deci
ar funcţiona ca un sistem alternativ şi ar compensa. La fel ar fi
investiţia în termocentrale cu gaz care pot interveni pentru compensarea
sistemului. Acestea ar porni instantaneu când cade vântul. Şi nu în
ultimul rând, aş pune marii investitori să contirbuie cu10% la
înfiinţarea de parcuri eoliene“.
Specialistul are şi soluţii imediate: „Ne bazăm pe ce avem deja:
termocentrala de la Ovidiu (amplasată pe traiectoria de gaz, actualmente
abandonată), cea de la Midia (i-aş mări capacitatea şi aş folosi-o
drept centru de reechilibrare), aş amplasa una la Babadag (pe locul
fostei fabrici de zahăr, unde era o termocentrală de cărbune), alta la
Tulcea (în zona industrială, unde era uzina de feroaliaj şi cea de
aluminiu), iar la Cernavodă aş face Unităţile 3 şi 4. Cu aceste
investiţii Dobrogea ar deveni cel mai mare furnizor de energie din
România“.
Soluţiile pornesc astfel de la dotările existente, ce pot fi extinse.
„În transportul de petrol ne ocupăm de proiecte megalitice, dar uităm de
reţeaua noastră de transport pe conductă, spre Oneşti şi Ploieşti. De
urgenţă aş mai face un sistem asemănător Petromidiei, racordat la
rezervoarele terminalului Oil. Avantajul este că aş transforma Constanţa
într-un cap petrolier. Apoi aş face un terminal de petrol care să
meargă 10 kilometri în larg, astfel încât vapoarele să încarce şi să
descarce acolo. Cantitatea de marfă ar creşte exponenţial, aici ar putea
opera şi nave cu capacitate foarte mare, iar potenţialul de catastrofă
ecologică ar fi redus. Portul ar fi degrevat pentru a face loc altor
nave. Conductele le-aş duce prin Călăraşi până în Serbia, Slovenia sau
Ungaria, ţări care nu au acces la mare şi aş bagă pe traseu nave
petroliere fluviale“, explică specialistul.
Barcelona şi Costa Brava de România
Cristian Bărhălescu este investitor în turism şi şef al Asociaţiei
Naţionale a Agenţiilor de turism din sud-estul ţării. Constănţean
get-beget, Bărhălescu spune despre locurile natale că sunt o nestemată
nedescoperită.
„Eu aş compara Constanţa şi litoralul ei cu Barcelona şi Costa Brava,
destinaţii râvnite de turişti din întreaga lume. Cluburile din Mamaia
rivalizează cu Ibiza şi alte destinaţii exotice celebre în materie de
distracţie. Nu degeaba ruşii au pus Mamaia în Top Zece staţiuni. Apoi
nămolul de la Techirgiol este o comoară care trebuie îngrijită cum se
cuvine. Aş interzice comercializarea lui şi aş aduce turişti ca la Garra
Rufa, peştişorii-doctori din Turcia. Plaja noastră are un nisip
deosebit de fin, ceea ce este iarăşi un avantaj puternic. Hotelurile de 3
stele de pe litoral ar trebuie sprijinite în amenajarea de piscine
pentru a prelungi sezonul. Iar în promovarea României trebuie pus accent
pe Dobrogea istorică, geografică, unică în lume dacă ne gândim doar la
Delta Dunării. Tot aici s-ar putea accesa programe europene pe
vânătoare, pescuit şi călărie“.
Turismul ar putea fi susţinut nu doar de staţiunile estivale, ci şi de
unele de iarnă din regiune. „Am putea crea mici staţiuni de schi, unde
relieful este mai abrupt, la Crucea, la Adamclisi. De ce să mergem la
bulgari sau pe Valea Prahovei?“, întreabă Bărhălescu.
Citiţi ce soluţii şi proiecte au specialiştii pentru Constanţa în de astăzi!