EXCLUSIV Prima şosea de coastă care să lege Mamaia de zona peninsulară a Constanţei a fost proiectată în anul 1903
0Controversata şosea de coastă nu este un proiect dorit doar de actualul primar Radu Mazăre. Ideea construirii unui drum care să lege Mamaia de zona peninsulară a Constanţei a apărut înaintea Primului Război Mondial.
În anul 1903, primarul liberal al Constanţei, Cristea Georgescu, a
propus consilierilor locali un proiect de-a dreptul inovator: să
lărgească Bulevardul Regina Elisabeta şi să mărească faleza existentă,
luând 50 – 60 de metri din mare. De proiect s-a ocupat vestitul arhitect
Daniel Renard, cel care a realizat Cazinoul constănţean. Şef de lucrări
a fost un alt mare specialist care şi-a pus amprenta asupra Dobrogei:
ing. Anghel Saligny, care a proiectat podul de peste Dunăre ce îi poartă
numele.
„Între 1907 – 1910, când s-a inaugurat Cazinoul, ne povesteşte
arhitectul constănţean Radu Cornescu, “în şedinţa comunală s-a hotărât
ca actuala faleză să se continue prin Golful Pescarilor (actualul Port
Tomis) de-a lungul plajei până la Plaja Tataia (acolo unde este astăzi
Hotelul Militar).”
Numai că, odată cu venirea războiului, s-a abandonat ideea.
Macheta şoselei de coastă, vândută la târg
A doua machetă a şoselei de coastă a fost realizată de inginerul
topometrist Ioan Dobrescu, în iunie 1921. Planul şoselei de coastă, cu
mici modificări faţă de cel de dinainte de război, se află acum la
arhitectul Radu Cornescu. Macheta a fost achiziţionată în urmă cu cinci
ani de la un târg al colecţionarilor din Braşov. A cumpărat-o de la un
negustor. Acesta găsise macheta în casa unui bunic.
Unele străzi trecute pe vechea hartă mai poartă şi acum aceleaşi
denumiri: Cuza Vodă, Smârdan, Mihail Kăgălniceanu, Ştefan cel Mare, însă
altele şi-au schimbat denumirea, cum ar fi Bulevardul Principesa Ileana
(actuala stradă Eminescu).
Vroiau să continue faleza de la Cazino pana la Plaja Tataia. În macheta
iniţială nu găsim plaja Modern, care nu exista la vremea aceea, iar
malul era mult mai întins. De asemenea, nu exitau nici digurile.
Arh. Radu Cornescu
Şi cel de-al doilea proiect a rămas tot pe hârtie. La scurt timp, a
venit criza economică din anul 1933 şi nu s-au mai găsit bani pentru un
proiect turistic. După sfârşitul crizei, s-au auzit primele
bombardamente în Constanţa. Începuse cel de-al Doilea Război Mondial.
În perioada socialistă, din nou s-a luat în calcul realizarea unui drum
de coastă. În dreptul Restaurantului „Zorile“ trebuia să se realizeze
un cartier de locuinţe, fapt care presupunea şi amenjarea unui drum de
coastă. Ideea nu a fost pusă în practică niciodată. Imediat după
Revoluţie, un investitor a pus pe hârtie proiectul „Faleză 2000“. Cum nu
a găsit suficienţi clienţi, ideea a fost abandonată.
Ultima încercare
Ultimul proiect de realizare a unei şosele de coastă aparţine primarului
Radu Mazăre. Investiţia leagă Mamaia de plaja Modern. Iniţial,
proiectul realizării unei şosele de coastă s-a lovit de refuzul fostului
ministru al Mediului, Sulfina Barbu, pe motiv că legea zonei costiere
nu permite să se construiască atât de aproape de apă. Scandalul dintre
cei doi s-a finalizat cu un proces, după ce Mazăre a făcut-o „proastă“
pe Sulfina Barbu.
În 2007, soluţia găsită a fost chiar modificarea legii zonei costiere,
amendament care nu a trecut. Fratele primarului, Alexandru Mazăre, şi
mai mulţi colegi deputaţi au adus obiecţii şi amendamente actului
normativ. Parlamentarii constănţeni au inserat în textul legii
„realizarea unei căi rutiere de acces de-a lungul falezei de nord a
municipiului Constanţa, între staţiunea Mamaia şi Centrul istoric, după
obţinerea prealabilă a avizului Comitetului Naţional al Zonei Costiere“.
Nici cât timp a fost în fruntea Ministerului Mediului Nicolae Nemirschi,
omul lui Mazăre, Primăria nu a reuşit obţinerea avizului final pentru
demararea lucrării.
Construită pe bucăţi
Acum, municipalitatea vrea s-o construiască pe bucăţi. La sfârşitul
anului trecut, a fost actualizat studiul de fezabilitate pentru
construirea primului tronson al şoselei ce va înconjura zona
peninsulară, în lungime de 2,6 kilometri.
Calea rutieră porneşte de pe strada Termele Romane, continuă cu
Bulevardul Regina Elisabeta – Comandamentul Marinei pe drumul deja
existent – Aleea Lebedei – toboganul de pe plaja Modern – Pălăria lui
Neagoe, apoi face un «S» şi ajunge la intersecţia străzilor Mihai
Eminescu şi Smârdan. Scopul amenajării acestui drum pietonal este
asigurarea unui flux auto, dar şi pietonal, prin ocolirea zonei
peninsulare.
Proiectul mai prevede realizarea unei piaţete în dreptul blocului unde a
avut sediul Camera de Comerţ şi a unui funicular pentru a transporta pe
plajă persoanele cu dizabilităţi.
Şoseaua de coastă a trecut şi pe la Parchet
Scandalul şoselei de coastă a ajuns şi la Parchet. Fostul director al
Agenţiei pentru Protecţie a Mediului Constanţa, Senol Zevri, spune că i
s-a forţat mâna pentru un aviz favorabil. Procurorul, care l-a anchetat
într-un caz de corupţie, i-a dat de înţeles că dacă dă aviz favorabil
şoselei de coastă scapă de dosar. Mai mult, soţul procurorului era
directorul unei firme care deţine terenurile din zona pe unde trebuie să
treacă şoseaua de coastă.
Senol Zevri nu a aprobat investiţia. Dosarul lui a fost trimis în instanţă şi astfel a fost suspendat din funcţie.
Oraşul cu faţa la mare
Arhitectul Radu Cornescu spune că o şosea de coastă este o investiţie
necesară în toate oraşele de la mare. „Este un element absolut vital
pentru un oraş marin. Trebuie să întoarcem oraşul cu faţa la mare. Nu
contează cine o face, dar ea trebuie făcută. Nu este vorba numai de
plimbare, ci şi de faptul că o astfel de şosea degajează circulaţia de
pe Bulevardul Mamaia“, spune specialistul.