Autorităţile de mediu se încaieră pe şoseaua de coastă
0
Primarul Constanţei Radu Mazăre ameninţă Ministerul Mediului cu judecata în cazul în care nu va obţine aviz favorabil demarării construcţiei unui tronson din şoseaua de coastă.
Ministrul László Borbély prezent ieri la Constanţa a promis că va acorda
avizul de mediu necesar începerii lucrărilor. În schimb, Senol Zevri,
directorul Agenţiei pentru Protecţia Mediului, spune că nu poate fi dat
acum un aviz favorabil.
Calea rutieră pentru care s-au depus documentele pentru obţinerea
avizului de mediu porneşte de pe strada Termele Romane, continuă cu
Bulevardul Regina Elisabeta – Comandamentul Marinei pe drumul deja
existent – Aleea Lebedei – toboganul de pe plaja Modern – Pălăria lui
Neagoe, apoi face un «S» şi ajunge la intersecţia străzilor Mihai
Eminescu şi Smârdan. Scopul amenajării acestui drum pietonal este
asigurarea unui flux auto, dar şi pietonal, prin ocolirea zonei
peninsulare. Proiectul mai prevede realizarea unei piaţete în dreptul
blocului unde a avut sediul Camera de Comerţ şi a unui funicular pentru a
transporta pe plajă persoanele cu dizabilităţi.
Funicular pentru persoanele cu dizabilităţi
Proiectul mai prevede realizarea unei piaţete în dreptul blocului unde a
avut sediul Camera de Comerţ şi a unui funicular pentru a transporta pe
plajă persoanele cu dizabilităţi. „Mai mult de jumătate este drum deja
existent. Mai avem nevoie doar de avizul de la Agenţia de Mediu
Constanţa, care a întârziat un pic“, spune viceprimarul Decebal Făgădău.
Valoarea lucrărilor este de 42 de milioane de lei.
Cu această ocazie vor fi reparate şi treptele ce coboară spre plajă de
la Biserica Greacă şi cele de la blocul turn care a găzduit sediul
Camerei de Comerţ. Cea mai bună veste este însă demolarea toboganului de
pe plaja Modern, care a devenit un pericol public în ultimul deceniu,
alături de solar şi fosta cazemată.
Proiect incomplet
Directorul Agenţiei pentru Protecţia Mediului, Senol Zevri, spune că nu
au fost realizate studiile de impact pentru această investiţie. „Şi dacă
dădeam avizul, finanţatorii ar fi refuzat să dea banii, pentru că ei
sunt foarte atenţi la problemele de mediu“, a declarat directorul.
În zona respectivă există 3 planuri urbanistice zonale, spune Senol
Zevri. Este vorba de un proiect al Ministerului Dezvoltării şi
Turismului privind zona costieră, unul al Administraţiei Bazinale
„Apele Române“ de consolidare a malurilor şi cel de-al treilea al
Primăriei Costanţa privind realizarea primului tronson din şoseaua de
coastă.
„Trebuie să se finalizeze aceste planuri, să văd dacă şoseaua de coastă
se încadrează în prevederile acestui plan de dezvoltare. O să luăm
legătura şi cu cei de la Agenţia Naţională de Mediu şi să cerem
consultanţă“, a adăugat directorul Agenţiei pentru Protecţia Mediului.
Istoria unui vis
Visul primarului Constanţei Radu Mazăre de a avea o şosea de coastă de-a
lungul falezei municipiului este departe să devină realitate. Iniţial,
proiectul realizării unei şosele de coastă s-a lovit de refuzul fostului
ministru al Mediului Sulfina Barbu, pe motiv că legea zonei costiere nu
permite să se construiască atât de aproape de apă. Scandalul dintre cei
doi s-a finalizat cu un proces, după ce Mazăre a făcut-o „proastă“ pe
Sulfina Barbu.
În 2007, soluţia găsită a fost chiar modificarea legii zonei costiere.
Fratele primarului, Alexandru Mazăre, şi mai mulţi colegi deputaţi au
adus obiecţii şi amendamente actului normativ. Parlamentarii constănţeni
au inserat în textul legii „realizarea unei căi rutiere de acces de-a
lungul falezei de nord a municipiului Constanţa, între staţiunea Mamaia
şi Centrul istoric, după obţinerea prealabilă a avizului Comitetului
Naţional al Zonei Costiere“.
Nici cât timp a fost în fruntea Ministerului Mediului Nicolae Nemirschi,
omul lui Mazăre, Primăria nu a reuşit obţinerea avizului final pentru
demarare lucrării. „L-am rupt din echipa mea pentru a avea un om cu care
să poţi să te înţelegi la centru. Sper că, acum, proiectele Primăriei
Constanţa să poată demara”, spunea în 2008 Mazăre.