Miza uriaşă din Portul Constanţa: 10 milioane de euro pe an. Mazăre vrea 75%. Dar cu ce preţ?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Prin obţinerea pachetului majoritar de acţiuni de la Administraţia Porturilor Maritime, Radu Mazăre vrea pentru judeţul Constanţa 75 % din profitul anual al companiei.

Prin cele 10 milioane de euro pe care le realizează anual, Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (APMC) SA îşi dispută cu Loteria Română titlul de cea mai profitabilă companie de stat.

Banii intră în bugetul centralizat de stat, dar administraţia Mazăre vrea ca aceştia să revină bugetului local. Printr-un proiect de lege iniţiat de parlamentarii PSD Constanţa, municipalitatea doreşte să-şi majoreze acţiunile APMC, de la 20% (obţinute în 2008) la 51%.

Restul de acţiuni, de până la 75%, ar fi împărţit între celelalte consilii locale portuare (Năvodari, Agigea, Mangalia) şi Consiliul Judeţean Constanţa. Statul ar rămâne acţionar minoritar prin Ministerul Transporturilor (5%), iar Fondul Proprietatea ar urma să deţină 20%.

Sindicaliştii nu sunt de acord

Sunt toate şansele ca Parlamentul să voteze în următoarele 9 luni, într-o guvernare USL, acest transfer de acţiuni, care ar însemna că Portul Constanţa iese de sub controlul economic al statului român. Perspectiva nelinişteşte sindicaliştii.

„Administraţia Porturilor este autoritate portuară, nu poate fi dată unui management privat, care nici măcar corporatist nu este. Interesele celor două entităţi sunt diferite: ca să atragă trafic de mărfuri fără de care portul este mort, APMC trebuie să facă investiţii masive în infrastructură şi suprastructură, din încasările de la operatorii portuari. Pe când managerul privat trebuie să realizeze profit, fiind plătit prin procent din realizări. Sumele de bani încasate din redevenţe şi tarife, ce aparţin de drept statului, s-ar transforma astfel în profit pentru diferite entităţi private“, avertizează liderii Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare Constanţa, Petre Costel şi Mircea Burlacu.

Liderul sindicatului APMC Marin Stoean se teme de acelaşi lucru: că managementul va vrea doar profit, în detrimentul măsurilor sociale. „Aşteptăm cu toţii să vedem care este planul noii echipe de conducere numite în octombrie. Ne rezervăm dreptul de a relua mişcarea de protest, dacă managementul nu asigură stabilitate socială. Portul Constanţa este obiectiv de interes naţional şi nu poate fi tratat ca o firmă oarecare“, a declarat Marin Stoean.

Operatorii, direct interesaţi

În schimb, fostul director APMC care a semnat în 2008 primul transfer de acţiuni către Consiliul Local Constanţa este împăcat. Liberalul Constantin Matei, el însuşi operator portuar prin firmele Green Seas Ltd, spune că perspectiva nu este de speriat: „Ca şi plajele turistice, domeniul portuar aparţine Statului, fiind teritoriu naţional indivizibil şi inalienabil, cum îl defineşte Constituţia. Se schimbă numai administratorul, ceea ce poate fi benefic. Din punct de vedere al agenţilor economici nu se va schimba nimic. Vor plăti taxe ca şi până acum“.

Părerea sa este împărtăşită de liderul operatorilor portuari, Viorel Panait (Comvex), care este şi membru în Consiliul de Administraţie APMC. „Dacă managementul este orientat pro-business, toată lumea va avea de câştigat. Dar desigur că trebuie îmbunătăţită profitabilitatea“, a conchis Panait.  


 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite