Blondă şi băştinaşă - Gustul românilor în materie de bere

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Berea, băutura la care românii excelează
Berea, băutura la care românii excelează

Un român consumă anual 89 de litri de bere produsă în ţara noastră. Iar pentru a-şi cumpăra 1 litru, el munceşte o jumătate de oră. Calculând, înseamnă că două zile dintr-un an românul lucrează numai ca să poată bea bere. În comparaţie, un european munceşte doar 8 minute pentru a-şi permite o bere.

„În România, 98% din piaţă este acoperită de producţia locală. Unul din două judeţe ale ţării are o fabrică de bere. Românilor le place atât de mult berea autohtonă, în special cea blondă, încât importurile – ca şi exporturile - înregistrează cel mai mic nivel din industria alimentară. Se poate spune astfel că sectorul berii este unul patriotic“, a declarat Constantin Bratu, preşedintele Asociaţiei Berarilor din România.

Patriotismul românilor băutori de bere este comparabil cu cel al belgienilor, cehilor, irlandezilor şi nemţilor, veteranii mondiali ai berii.

Favorita românilor este berea la pet, despre care Constantin Bratu subliniază că are aceleaşi calităţi cu cea la sticlă: „Dar este normal ca, o dată desfăcut recipientul, berea să fie consumată cât mai repede, pentru că altfel i se alterează proprietăţile“.

Peste jumătate din consum este reprezentat de berea îmbuteliată în pet (51,3%), iar restul de berea la sticlă (30,2%), la cutie (14,8%) şi la draught (3,7%). Per total, românii beau 17 milioane de hectolitri pe an din băutura considerată hrănitoare şi sănătoasă datorită ingredientelor naturale.

Dacă ar fi după Berarii României, ei ar încuraja consumul berii fără alcool, despre care spun că este subapreciată de români: „Berea în general are puţine calorii şi decât să bei un suc carbogazos sau unul plin de conservanţi şi coloranţi, mai bine bei o bere fără alcool“.

Berea este prima băutură alcoolică produsă în varianta fără alcool. „Şi este de asemenea băutura care te scuteşte de mahmureală după o petrecere“, arată şeful Berarilor. Asociaţia a fost înfiinţată în 2004 pentru promovarea producătorilor de bere, care varsă la bugetul de stat sute de milioane de euro. Interesant de ştiut că 45% din preţul unei beri este reprezentat de taxe, neexistând practic piaţă neagră.

Numărul locurilor de muncă a scăzut în ultimii ani, de la 96.400 în 2008 la 76.000 în 2010, în condiţiile în care consumul a scăzut de la 20,2 milioane de hectolitri la 17 milioane de hectolitri, nivel menţinut şi în 2011. Iar în primul trimestru al lui 2012, consumul este mai mic cu 5% decât în aceeaşi perioadă a lui 2011. Din cauza vremii şi a vremurilor – este de părere Constantin Bratu: „Zăpada abundentă din ianuarie-februarie şi contextul economic au făcut ca românul să renunţe şi la un produs popular accesibil, aşa cum este berea“.

Un român obişnuieşte să bea 1,5 litri pe săptămână. Consumul extrem de scăzut din timpul sezonului rece este compensat de perioada sezonului turistic, când vânzările cresc estimativ cu 60-80%. În lume există 20.000 de mărci de bere, iar 4,4% din consumul Europei este românesc.

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite