Constanţa: Şcoala unde copiii sunt trataţi egal

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La Centrul pentru Educaţie Incluzivă Albatros, elevii cu dizabilităţi învaţă la un loc cu copiii din învăţământul de masă. Elevii vor avea o sală unde vor putea face terapie prin artă, vor beneficia de cabinete de cultură fizică medicală, de logopedie, de stimulare senzorială, o sală de sport şi una de masaj.

La liceul cu profil tehnologic Albatros din Constanţa învaţă 240 de elevi. Cei mai mulţi dintre ei sunt copii cu nevoi speciale, dar învaţă la un loc cu elevii din învăţământul de masă. Nu se simt discriminaţi şi îşi doresc să lucreze în turism, alimentaţie publică, în industria textilă sau în estetica şi igiena corpului omenesc, profilurile unităţii de învăţământ.

Terapii comune


Pentru a  le oferi cele mai bune condiţii de studiu, unde să-şi poată dezvolta mobilitatea, abilităţile de comunicare şi unde să-şi poată trata eventualele afecţiuni, Consiliul Judeţean Constanţa a accesat fonduri europene nerambursabile de 1,6 milioane de euro.



„Aveam nevoie de mai mult spaţiu şi de dotări pentru a veni în ajutorul lor. Am accesat fonduri europene, iar acum suntem cu lucrările la final“, susţine Nicoleta Luminiţa Ristea, directorul unităţii de învăţământ şi unul dintre cei care a implementat proiectul.

„Învăţăm cu toţii să reacţionăm pozitiv“

Beneficiarii direcţi sunt 145 de copii cu cerinţe educative speciale, 24 de etnie romă şi 50 din alte judeţe. Indirect, de proiect beneficiază şi elevii din învăţământul de masă, care îi ajută pe cei cu probleme să depăşească handicapul lor. Geanina Elena Ignat (17 ani) este unul dintre elevii clasei de turism şi alimentaţie care participă la o terapie de grup.



„Avem printre noi un coleg pe care încercăm să-l ajutăm. Dorim să-l facem să-şi accepte problema şi să lupte pentru a o remedia. La ora de terapie condusă de profesoara Georgeta Neicu învăţăm cu toţii să reacţionăm pozitiv la problemele colegilor noştri. Vrem să-i ajutăm să înţeleagă că nu este nicio diferenţă între noi“, explică eleva.

Discriminaţi de părinţi

Profesoara de psihopedagogie specială este alături de ei de doi ani. „Lucrez cu elevii cu dizabilităţi în cabinetul de asistenţă şi, în paralel, fac consiliere cu toţi copiii şcolii. Este greu de lucrat, mai ales cu cei cu deficienţe mentale, pentru că mereu trebuie să-ţi cauţi cuvintele, trebuie să te faci înţeles, însă ne ajutăm reciproc“, susţine Georgeta Neicu.



Exerciţii speciale

În timp, a învăţat să-i facă să gândească pozitiv pe copiii pe care-i tratează. Problema rămân însă părinţii lor, crede ea. „Unii dintre elevii cu probleme s-au adaptat mai uşor. Ceilalţi au învăţat. Le explic mereu că ei sunt la fel ca orice elev normal. Mai greu pricep însă părinţii“, crede profesoara de psihopedagogie specială.



La o clasă alăturată, profesorul de cultură fizică medicală îi ajută pe elevii cu dizabilităţi să meargă, să-şi îndrepte ţinuta şi să-şi câştige încrederea în ei. Muzica de fundal şi încrederea pe care le-o transmite Mihai Nicolae îi face să lucreze cu spor la aparatele medicale. „Profesorul ne propune exerciţii speciale şi, dacă nu le executăm corect, este răbdător“, spune una dintre beneficiarele proiectului.

Încrezători

La finalul liceului, elevii fac progrese şi pleacă încrezători că vor putea să se descurce şi pe viitor. Îi ajută foarte mult că învaţă alături de copii normali, care-i acceptă şi îi tratează de la egal la egal. „Am avut elevi care au făcut progrese şi este foarte plăcut să vezi că se integrează apoi în societate. Îi ajutăm să-şi dezvolte abilităţile fizice astfel încât ei să se descurce când pleacă de la noi“, susţine Mihai Nicolae.

Citeşte în despre terapia prin artă!

image
image
image
image
stampila constanta
image
Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite