Constanţa: La 12 ani rezolvă probleme de logică pentru studenţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vladimir Vîntu şi Ştefan Stănişor, elevi de-a şasea la Liceul Ovidius, au uimit matematicienii rezolvând exerciţii date la facultate.

„Chiar şi în somn mă gândesc la rezolvările unor exerciţii de la matematică. Atunci am mintea mai liniştită şi cine ştie ce soluţii îmi mai trec prin cap“, spune unul dintre ei.

Profesoara a vrut să-i pună la încercare. A luat subiectele de la concursul anual pentru studenţi de la Facultatea de Matematică a Universităţii Ovidius şi, mai mult în joacă, i-a provocat să rezolve exerciţiile de logică. Erau la şcoală, la ora suplimentară de pregătire. Vladimir şi Ştefan au privit tema fără emoţie. Într-o oră o rezolvaseră.

„Într-o colonie formată din 60.000 de bacterii, intră un virus. În primul minut el omoară o bacterie, apoi se divizează în doi viruşi şi, concomitent, fiecare dintre bacteriile rămase se divizează de asemenea în alte două. În minutul următor, cei doi viruşi omoară două bacterii, apoi cei doi viruşi şi toate bacteriile rămase se divizează şi aşa mai departe. Colonia de bacterii va trăi sau va fi omorâtă după un timp?“, suna prima problemă pe care copiii trebuiau să o rezolve.

„Dotaţii nu se uită la TV“

Isprava elevilor a ajuns la urechile matematicienilor de la Universitate. „Concursul era destinat studenţilor de anul I. Problemele necesitau un mod de gândire foarte original, deci elevii n-au fost dezavantajaţi de lipsa cunoştinţelor. Logica evidenţiază puterea de a sintetiza un raţionament coerent, care să ducă la rezultat. Sunt unele raţionamente simple, de 2 - 3 paşi. Acestea din concurs erau de 12 - 15 paşi. Deci performanţa lor este uimitoare“, a declarat Wladimir Boskoff, decanul Facultăţii de Matematică şi Informatică de la Universitatea Ovidius.

El are şi o explicaţie pentru reuşita celor doi copii. „În lotul naţional de matematică există elevi de clasa a VII-a care au cucerit premii la olimpiade internaţionale. Deci există copii extrem de dotaţi şi există copii mai puţin dotaţi. În opinia mea, diferenţa o face televizorul, care îi strică. Dotaţii nu se uită des la televizor“, este de părere profesorul.

„Nu avem emoţii“

„Când le-am dat subiectele, erau curioşi să vadă despre ce este vorba. Le-au despicat în patru şi spre surprinderea noastră, au rezolvat problemele logice. Erau familiarizaţi cu tematica, de la concursurile gen Cangurul“, spune mândră profesoara Cristina Homentcovschi.

Gimnaziştii din clasa a VI-a sunt recomandaţi de dascăli drept elevi-exemplu, care nu calcă greş la nicio materie. Pentru ei toate sunt importante, dar matematica este pasiunea „number one!“. „Deşi poate pare curios, noi nu avem emoţii înainte de niciun concurs. Ci între concurs şi afişarea rezultatelor“, spune Vladimir Vîntu râzând.

Au învăţat singuri

Vladimir îţi aduce aminte de Pistruiatul, iar Ştefan te cucereşte cu ochii mari şi cuprinzători; ei iau parte chiar şi la lecţiile elevilor mai mari, din a IX-a. „Au participat la orele de matematică de la clasele de liceu, din dorinţa de a cunoaşte mai mult“, spune profesoara de matematică a celor doi elevi, Cristina Homentcovschi.

„Sunt şi autodidacţi, de exemplu, în vacanţa de vară spre clasa a VI-a au studiat singuri acasă Geometria, doar ca să se familiarizeze cu materia“, adaugă profesoara.

Câte un caiet pe săptămână

La clasă, profesoara le acordă atenţia cuvenită, îi încurajează să participe la diferite competiţii şcolare, olimpiade sau concursuri. „Pentru orice elev, aceste participări sunt un bun exerciţiu. În plus, după cursuri, elevii sunt antrenaţi, alături de alţi colegi de ai lor, la ore suplimentare de matematică“, susţine profesorul de matematică.

Din proprie iniţiativă, elevii „mănâncă pe pâine“ culegerile de matematică, completând chiar şi câte un caiet studenţesc numai într-o săptămână.

Citiţi mai multe în !

image
Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite