Constanţa: Ioan Toma ştie cum arată lumea de la 15.000 de metri înălţime

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comandorul Ioan Toma a comandat Regimentul 57 Aviaţie, cea mai tare unitate de aviaţie militară din România, acum desfiinţată. Ioan Toma şi-a petrecut o jumătate din viaţă în aer, la o înălţime la care nu ajung nici măcar păsările, ci doar piloţii de supersonice.

Acum, când a revenit pe pământ, şi-a dedicat timpul liber pentru a se asigura că nimeni nu va uita ce a fost Armata Română în perioada ei de glorie, înainte să fie lovită de restructurări succesive, şi cine au fost eroii neamului. 

Elitiştii aerului

În clasa piloţilor de avioane, cei de pe supersonicele militare reprezintă elita. Aceasta este lumea în care a trăit comandorul Ioan Toma. A ajuns la 15.000 de metri înălţime după un proces crâncen de selecţie şi antrenamente la care mulţi au fost chemaţi şi puţini-aleşi. „În anul 1970 al Liceului militar Dimitrie Cantemir din Breaza, 500 de elevi au umplut sala de festivităţi după ce s-a anunţat preselecţia pentru şcoala de aviaţie. Doar 47 au trecut de vizita medicală. Doar şase au luat examenele şi au fost trimişi la aerodromul de la Strejnicu, Ploieşti. Unul a plecat de bunăvoie când a văzut avionul pornit şi am rămas doar cinci“, îşi aminteşte comandorul.

Dintre cei cinci foşti elevi, trei au ajuns în Regimentul 57 Aviaţie Mihail Kogălniceanu, cu funcţii de comandă şi s-au pensionat de aici. Drumul parcurs cu mâna pe manşă a fost unul lung şi deloc uşor, timp în care a deţinut toate funcţiile pe care le-ar putea avea un pilot. „Am participat la aplicaţiile şi antrenamentele din cadrul Tratatului de la Varşovia. Trebuia să tragem în ţintă reală“, povesteşte Toma.

Corp comun cu avionul

„La decolare în forţaj maxim, adică la viteză maximă, eşti corp comun cu avionul. Simţi ca un pumn în piept. Decolarea se face cu 260 kilometri pe oră“, mărturiseşte comandorul Ioan Toma.

Dincolo de disciplina militară extrem de strictă, pentru că indisciplina înseamnă moarte, au existat şi păţanii amuzante care pot fi povestite. În cursul unei deplasări cu MIG-ul dinspre Timişoara spre Constanţa, pilotul Toma şi-a dorit să vadă mausoleul de la Mărăşeşti. Se afla la 10.000 de metri altitudine şi 600 de kilometri pe oră, când a întors supersonicul pentru o privelişte mai bună. „Până m-am uitat şi am adus avionul în poziţia normală, am auzit un mesaj în limba rusă. Mi se cerea să spun cine sunt. Atunci mi-am dat seama că am trecut graniţa cu Rusia. Am coborât MIG-ul la sub 200 de metri altitudine şi am intrat în Dobrogea dinspre Galaţi“, îşi aminteşte fostul pilot.

Aflaţi din  când s-a retras comandorul Ioan Toma!

image
Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite