Constanţa: Dorel Iftodi, comandantul cu brevet englezesc

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dorel Iftodi îşi aminteşte că prima dată când a navigat a fost la vâsta de cinci ani, cu pluta pe râurile Moldova şi Siret. „Tot ce era legat de marinărie mă fascina. Astfel că am decis să urmez o şcoală de profil", spune el.

În 1978 s-a înscris la facultate la Constanţa, iar în primul an de studii a avut ocazia să facă practică marinărească. „Învăţam marinăria, bărcile militare, pe cele sportive, înotam şi făceam noduri, la Palazu. Nu prea înţelegeam eu care-i treaba cu nodurile, îmi mai împleteam şi degetele în ele, dar până la urmă îmi ieşeau", îşi aminteşte bărbatul.

Botezul pe bricul Mircea

În anul doi de facultate a făcut practică marinărească pe bricul Mircea, timp de trei luni. „La început făceam sectoare. Cu turbina şi o mască pe faţă am renovat corpul bricului. Apoi au început şi voiajele. Prima dată am plecat cu bricul spre Sulina şi dădeam examenele cu profesorul Pavel Suciu, căpitan pe atunci. Era o plăcere", rememorează Dorel Iftodi.
În afaţa ţării a plecat abia în anul trei de facultate, până la Rotterdam şi înapoi, cu nava şcoală Neptun. Un am mai târziu termina facultatea şi începea munca pe cont propriu.

Cu soţia în voiaj

Cel mai frumos voiaj în care a fost Dorel Iftodi este acela în care a venit pentru prima dată soţia lui la navă. „Eram secund pe nava Râmnicu Vâlcea şi ne aflam în Brest, Franţa. Atunci a venit soţia şi a stat o săptămână. A fost voiajul cel mai drag din viaţa mea pe mare", mărturiseşte bărbatul.

Din 1991, a devenit comandant, iar de atunci a trecut prin fel de fel de peripeţii şi primejdii. A văzut balene cu cocoaşă, caşaloţi, însă tot oamenii, crede el, sunt cele mai ciudate vietăţi de pe mare.

O neîmplinire pe care a avut-o pe mare este că nu a avut ocazia să treacă Magelanul. Nici la Poli nu a ajuns, dar va merge în excursie, când va avea ocazia. În schimb, a avut ocazia să viziteze oraşe unde s-ar muta oricând. „Mi-au plăcut Helsinki, Sankt Petersburg şi am detestat China, unde am văzut oameni care mergeau la muncă în formaţie", povesteşte comandantul.

Lovit pe mare

Un incident neplăcut pe care l-a întâmpinat pe mare a fost în 1997, când a fost lovit de tancul Barbarosa, în luna ianuarie. „Eram pe Bosfor, pe nava Hagieni, şi am fost lovit de tancul de 40.000 de tone. Mi-a făcut o gaură de 18 pe 12. Cazul a fost judecat la Curtea Reginei Anglia, la Curtea Amiralităţii, unde am avut câştig de cauză", explică Iftodi.

Cu brevet străin

Cel mai mândru este Dorel Iftodi de brevetul englezesc, dar şi că a făcut înconjurul lumii în nouă luni. „În 2003 mi-am luat brevetul englezesc. A fost o ambiţie de-a mea, mai ales că navigam cu nave sub pavilion englezesc", rememorează el.

Dorel Iftodi este şi pilot maritim gradul 1 pentru porturile Constanţa, Mangalia şi Midia, pilot aspirant pe Dunare, pilot aspirant pe canalul Dunare-Marea Neagră.

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite