„Marea Neagră - Marea Rușinii“ Sicrie plutitoare comandate de sclavi - așa se caracterizează transportul maritim din Marea Neagră
0Nave învechite, echipaje neplătite, accidente navale soldate cu pierderi de vieți omenești. Acestea sunt doar câteva dintre problemele navigației în Marea Neagră. Din fericire, foarte puțini marinari români navigă pe Marea Nagră.
Sindicatele din Bulgaria, Georgia, Rusia, Romania, Turcia și Ucraina, în
colaborare cu ITF (Federația Internaționala a Transportatorilor) au
emis pe 25 iunie, de Ziua Internațională a Navigatorului, un raport care
să ajute guvernele în demararea unor acțiuni împotriva condițiilor
șocante de navigație în Marea Neagră.
Sicrie plutitoare
Conform ITF, transportul maritim în Marea Neagră, care totalizează
aproximativ 2.400 de nave, este dominat de nave cu o vârstă de peste 25
de ani – 800 din ele având o vârstă chiar de peste 40 ani. Utilizarea
navelor vârstnice, mici, mergând cu mult dincolo de viața lor economică
și transportând bunuri de mică valoare, se reflectă în accidente
serioase și repetate abuzuri îndreptate împotriva navigatorilor.
Raportul, care este un punct de plecare al sindicatelor pentru
cercetarea acestei probleme, ilustrează acest lucru printr-o o serie de
cazuri recente în care au fost implicați inspectorii ITF. Acestea includ
mai multe cazuri ale echipajelor blocate și abandonate cum ar fi cel al
navei Vera sub pavilion Cambodia construit în 1977 și scufundat în
februarie 2012, unde au murit 8 persoane. La fel și nava Ogan Bey sub
pavilion Panama, construită în 1971, care s-a scufundat în decembrie
2009 și care s-a soldat cu pierderea a 4 vieți. Vasul era înregistrat ca
singura nava a companiei, fără asigurare P&I , lăsând familiile
celor morți fără nicio șansă la vreo compensație.
Sclavia pe apă
Neplata sau întârzierea plății salariilor a devenit o practică a
industriei maritime la Marea Neagră. Încă o dată, modelul economic nu
reușește să susțină condiții de muncă și viață decente. Unor armatori li
se pare un comportament acceptabil a-și gestiona deficitul de numerar
prin neglijarea plății salariilor. Marinarii ajung în situația să fie
forțați să intre în grevă pentru câștigarea drepturile lor legale sau
sunt cazuri când se iau măsuri extreme cum ar fi greva foamei.
În 2011 s-a reușit plata restanțelor salariale în valoare de 2 milioane
dolari. Neplata salariilor înseamnă sclavie“, a spus Adrian Mihălcioiu,
reprezentantul ITF în România.