Constanţa: Litoral 2009 / Braconierii, capturaţi cu motorul MayBach

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Constanţa: Litoral 2009 / Braconierii, capturaţi cu motorul MayBach
Constanţa: Litoral 2009 / Braconierii, capturaţi cu motorul MayBach

Nava MAI 1104 din Portul Militar Constanţa se pregăteşte să ridice ancora, pentru a pleca în misiune peste câteva zile. Echipajele de pe ambarcaţiune urmăresc braconierii, în mare parte turci, care scot ilegal peştele din largul Mării Negre.

Staţionată în port, nava aparţine Poliţiei de Frontieră din Constanţa de şase ani, după ce mai bine de 20 de ani a stat pe mâna nemţilor. Până în prezent a fost folosită în peste o sută de misiuni. Totuşi, MAI 1104 nu s-a defectat niciodată. Specialiştii ne dezvăluie motivul pentru care fierul nu a ruginit.

„Are un motor puternic, MTU Maybach Mercedes. Se deplasează cu peste 25 de noduri pe oră, adică 50 de kilometri, şi consumă într-o jumătate de zi între 400 şi 800 litri de motorină”, spune Dorin Gurău, mecanic pe navă, nelipsit din misiuni. De la începutul acestui an, bărbatul a asistat la două capturi, ambele de turci.

Acţiune ca în filme

Comisarul-şef Emil Leizeriuc ne povesteşte că prinderea braconierilor se face în realitate aproape ca în filme. „Când radarele detectează un indiciu, îl urmăm şi astfel ajungem la pescarii ilegali. Ne luăm după ei. Încercăm de obicei să-i abordăm în engleză dar, cel mai adesea, turcii se fac că nu aud. Nu reacţionează la semnale şi o iau la fugă”, ne spune comisarul-şef. În aceste situaţii, echipajul trece la acţiune. Poliţiştii măresc viteza navei şi încearcă să depăşească braconierii. Dacă nu reuşesc, trag semnale de alarmă.

„Se întâmplă ca ei să simuleze tot felul de incidente navale, să aprindă flăcări pe covercă, să ceară ajutorul navelor comerciale. Dar, de regulă, când văd focul de avertisment lansat de noi, cedează”, adaugă comisarul-şef. Bărbatul lucrează de 25 de ani pe diferite vapoare. Spuen că de sute de ori a văzut moartea cu ochii pe mare. „Când este furtună, nava se clatină de zici că se răstoarnă în apă. Aceste momente sunt neprevăzute, adică furtuna se declanşează brusc. Niciun poliţist nu mai are voie să stea afară, la provă, toţi ne retragem în cabine şi ne rugăm să ne mai dea Dumnezeu zile, să nu ne lase copiii fără părinţi. Punem capul pe pernă şi ne uităm pe geam să vedem când se liniştesc valurile. Astă iarnă credeam că nu mai scăpăm cu viaţă”, mai spune comisarul-şef.

Valurile agitate se dreg cu pesmet

Echipajul format din 22 de persoane lucrează în ture. La comanda navei sunt în permanenţă trei bărbaţi: mecanicul, timonierul şi comandantul. Dacă timonierul cârmuieşte nava (este un fel de şofer pe maşină – nr.), comandantul îi ordonă, cu harta în mână, încotro să direcţioneze maşinăria. La punctul de observare se află tot timpul un bărbat, cu binoclul la ochi, care trebuie să comunice colegilor tot ce zăreşte împrejur.

Alţi doi angajaţi sunt însărcinaţi să ridice şi să coboare ancora. Din cabina radio se ţine legătura cu cei „de pe uscat”, care se asigură ca totul să fie totul în regulă. De la MAI 1104 nu lipseşte bucătarul care, chiar în mijlocul mării, găteşte cele mai alese mâncăruri. De la ciorbă la saramură, tocăniţă, mazăre şi fasole, echipajul nu duce lipsă de nimic. „Este recomandat să consumăm hrană uscată, mult pesmet, pâine prăjită, mai ales dacă valurile sunt agitate”, completează mecanicul. Zonele de pe mare cele mai frecventate de către braconieri sunt, potrivit acestuia, la 60 de mile distanţă de punctele Sfântul Gheorghe, Midia şi Portul Constanţa.

O misiune pe săptămână

Poliţia de Frontieră din Constanţa are 14 nave care pornesc pe rând în larg ca să prindă braconierii şi să verifice dacă străinii importă ilegal cu bărcile droguri, alcool sau oameni certaţi cu legea. Fiecare dintre acestea pleacă în misiune de patru ori pe lună.

Dotaţi cu arme şi muniţie

În timp ce ieri MAI 1104 a ridicat ancora pentru un excerciţiu maritim, mai multe nace îşi făceau de cap în apropierea Portului Tomis. După ce poliţiştii de frontieră le-au făcut un control spontan, s-a dovedit că proprietarii câtorva bărci nu aveau actele întocmite legal. Nu este cazul celor aflaţi pe nava din imagine, care au dovedit că se pot dezlănţui pe mare cum vor, pentru că nu pescuiesc ilegal, ci fac doar să se relaxeze în vacanţă, printre valuri.

„Astăzi (ieri- n.r.) este paşnic, dar avem şi zile când nu mai contenim cu amenzile. Suntem dotaţi şi cu arme, cu suficientă muniţie, pentru cazurile când am fi atacaţi”, a declarat comisar-şef Emil Leizeriuc.

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite