Cel mai bun „mini-muzician“ din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Elev în clasa a IV-a la Liceul de Muzică „Sigismud Toduţă”, Radu Kis este câştigătorul Marelui Premiu al Olimpiadei Naţionale de Interpretare Muzicală din acest an.

„Să zic adevărul, şi datorită tatălui meu am luat premiul I, pentru că mă ajută şi îmi dezvăluie «secretele» meseriei, pentru că asta e o meserie în care tehnica se mai şi fură”, mărturiseşte violonistul Radu Kis, dublu laureat la Olimpiada Naţională de Interpretare Muzicală.

Olimpiada nu este primul concurs la care Radu Kis se remarcă. A mai participat anul trecut, în clasa a III-a, la Concursul Internaţional de Vioară de la Zalău, dar şi la Sighetu Marmaţiei, unde, în ambele cazuri a obţinut premiul I la categoria sa de vârstă.

Încă înainte de a se naşte, Radu Kis, acum în clasa a IV-a, părea să aibă clar definit drumul pe care îl va urma, fiind deja „familiarizat” cu muzica clasică. Chiar în noaptea în care s-a născut, mama lui a cântat pe scena Operei Române, unde este violonistă. La finalul spectacolului, următoarea ei oprire a fost la spital. Venise pe lume un nou talent.

Pasiunea lui Radu pentru vioară a prins contur din primii ani de viaţă, pe când asista la spectacolele Operei Române, unde a păşit pentru prima dată la cinci ani. Apoi, la şapte ani a început să cânte la vioară, instrumentul care s-a simţit cel mai apropiat.

Părinţii, ambii cu cariere în domeniu, l-au îndrumat spre lumea muzicii. „Nu era obligatoriu să se transmită gena. Nu este nimic forţat, ci din contră, trebuie să îi placă lui”, mărturiseşte Adrian Kis, tatăl lui Radu, concert maestru la Opera Română.

Trei ore de studiu pe zi

Programul zilnic al lui Radu începe la ora opt, când trebuie să fie la şcoală, după care, odată întors acasă, îşi dedică minim trei ore pentru studiul vioarei, restul timpului fiind alocat lecţiilor. Conştient de cât de mult contează repetiţia, Radu e autocritic şi perseverent, insistând, când observă că este nevoie, pe o anumită parte din partitură până când are certitudinea că totul iese bine.

„Şi colegii mei se minunează uneori cum pot să studiez atât, când unii dintre ei alocă doar jumătate de oră. Eu, chiar dacă au trecut cele trei ore şi simt că încă nu e în regulă, nu mă opresc”, afirmă micul violonist. Dar sunt momente când mama îl opreşte din exerciţu. „Mama e mai mult după ceas. La trei după masa să ne apucăm şi până la şapte să ne ţinem de treabă cu vioara şi apoi să ne apucăm de lecţiile pentru şcoală”, spune Radu, care repetă împreună cu mama sau tatăl său.

B doar la educaţie fizică

Deşi prioritatea sa o constituie vioara, Radu nu neglijează deloc şcoala, fiind un elev eminent, cu FB pe linie, deşi temele îi cam dau bătăi de cap. Foarte rar în carnetul său linia perfectă de FB este întreruptă de un calificativ mai slab. Un exemplu ar fi calificativul B luat, din ghinion, la ora de educaţie fizică.

Ce înseamnă acest premiu pentru tine?
R.K.: Faptul că am reuşit să câştig Marele Premiu arată meritul meu. Dacă nu munceam aşa de mult, luam doar premiul doi, sau mai puţin, iar dacă aşa se întâmpla, mi-aş fi zis eu în gândul meu că trebuie să mai lucrez, că pot să fac mai mult.

Ce se întâmplă atunci când nu ai atât de mult chef să studiezi?
R.K: Eu mă gândesc întotdeauna la viitor şi tot timpul când am zile mai obositoare şi, să zic aşa, plictisitoare, mă gândesc că trebuie să muncesc pentru rezultatele mele dacă vreau să continui cu premiul I. Sunt şi momente în care nu am chef să mai lucrez sau în care temele nu îmi permit să exersez atât cât vreau eu la vioară

Ce-i place: „Dacă ar fi să las vioara la o parte, mi-ar plăcea să am mai mult timp să citesc diverse cărţi, despre Dumnezeu, basme, legende sau poveşti istorice. Îmi place mai ales atunci când de exemplu doamna învăţătoare ne dă ca temă pentru ora de lectură să venim cu ceva ce ne place, la alegere”, a mărturisit Radu a cărui poveste preferată este „Făt-Frumos din lacrimă”.

Ce nu-i place: Faptul că învaţă deseori prea mult timp pentru şcoală, în detrimentul orelor ce ar trebui să le dedice viorii. „Uneori mi se par plictisitoare temele, de exemplu la limba română sau la mate, mai ales când avem multe de făcut şi ne dă şi din manual şi din caietul special”, spune Radu.

Profil:
Născut la: 26 aprilie 1999, la Cluj-Napoca
Educaţie: elev în clasa a IV-a la Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă”
Familie: Singur la părinţi

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite