Zece persoane au fost ridicate de la Regionala CFR Cluj pentru a fi duse la audieri la Braşov
0Zece persoane au fost ridicate, joi, de poliţişti, de la sediul Sucursalei Regionale de Căi Ferate Cluj, urmând să fie duse la audieri la Braşov, un lider sindical spunând că este vorba despre şefi de tren şi controlori pe numele cărora există mandate de aducere.
Conform angajaţilor Sucursalei Regionale de Căi Ferate Cluj, peste 20 de
poliţişti au ajuns, joi, în jurul orei 8.30, la sediul instituţiei şi au făcut
verificări la structura Călători din cadrul Regionalei. În jurul orei 10.00, zece persoane au fost scoase de poliţişti din sediul
Regionalei şi urcate într-un autocar, urmând să fie duse la audieri la
Braşov. Persoanele respective au declarat jurnaliştilor că nu ştiu de ce au fost
ridicate.
Fapte de corupţie
Potrivit liderului sindical Marius Mureşan, cele zece persoane ridicate sunt şefi de tren şi controlori, pe numele cărora există mandate de aducere. Descinderi ale anchetatorilor au loc, joi dimineaţă, la sediul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi la toate regionalele CFR din ţară, pentru a fi puse în executare mandate de aducere pentru angajaţi suspectaţi de fapte de corupţie. Purtătorul de cuvânt al Parchetului Tribunalului Braşov, Alina Popescu, a declarat că aproximativ 70 de persoane vor fi audiate joi în acest dosar vizând fapte de corupţie, ea precizând că o parte dintre angajaţii suspectaţi de fapte de corupţie sunt directori în Ministerul Transporturilor. Popescu a precizat că toate persoanele care vor fi ridicate de la regionalele CFR din ţară, dar şi din Ministerul Transporturilor vor fi duse la audieri la Parchetul Tribunalului Braşov
"Este un dosar foarte complex, cu foarte multe infracţiuni legate de fapte de corupţie", a spus Alina Popescu.
Până la ora transmiterii acestei ştiri, de la sediul Ministerului Transporturilor au fost ridicaţi aproximativ 20 de angajaţi, între care şi directori, care au fost urcaţi în maşini pentru a fi duşi la Braşov.
Sunt vizaţi 100 de angajaţi
Ancheta în acest dosar vizează angajaţi de la toate nivelurile din
structurile CFR, fiind vizaţi în special controlori de tren care lua bani de la
călători prinşi fără bilet. Atât controlorii, cât şi cei care făceau supracontrol în trenuri luau bani de
la călătorii prinşi fără bilet, după care împărţeau sumele cu directori din
Ministerul Transporturilor, afirmă anchetatorii. În acest dosar sunt vizaţi peste 100 de angajaţi din CFR, mai spun sursele
citate, care precizează că ancheta a pornit de la regionala CFR Braşov. Directorul CFR Călători, Ştefan Roşeanu, a precizat că un controlor câştigă
lunar aproximativ 1.300 - 1.500 de lei. Directorul CFR Călători declara în august, într-un interviu pentru
gândul.info, că "mersul cu naşul" înseamnă pierderi anuale între 30 şi 40 de
milioane de lei pentru CFR Călători, în condiţiile în care peste 15% dintre
clienţi aleg să călătorească fără bilet. Anul trecut, CFR Călători a avut peste 53,4 milioane de clienţi, ceea ce
înseamnă că peste 1,3 milioane de călători nu şi-au cumpărat o legitimaţie,
preferând să cadă la înţelegere cu conductorul sau şeful de tren, spunea
Roşeanu.
20% din călători merg cu naşul
"Noi estimăm că undeva între 15 şi 20% din numărul actual de călători aleg să
meargă cu naşul, ceea ce înseamnă undeva între şapte şi zece milioane de
călători care nu plătesc bilet. Sunt venituri, dacă faceţi o socoteală, probabil
între 30-40 de milioane de lei pe care CFR Călători le pierde anual", preciza
Roşeanu. Pentru a pune capăt acestui fenomen, reprezentanţii CFR Călători spuneau că
vor intensifica acţiunile de control în trenuri, dar şi că vor acorda o atenţie
sporită modului în care îşi fac treaba însoţitorii de tren. În primele cinci luni ale anului, echipele de control ale transportatorului
de stat au depistat peste 220.000 de persoane care călătoreau fără legitimaţie
şi cărora li s-au eliberat bilete în valoare de peste 2,9 milioane de lei,
reiese din datele comunicate de companie pentru gândul. În ceea ce priveşte numărul conductorilor concediaţi pentru că nu şi-ar fi
îndeplinit obligaţiile de serviciu, directorul CFR Călători susţinea că "sunt
dosare în care solicităm aplicarea maximă a sancţiunii inclusiv desfacerea
contractului de muncă". Niciun angajat nu fusese însă dat afară pentru că ar fi
acceptat bani de la călătorii care nu şi-au cumpărat bilet. Cu toate că fenomenul "mersului cu naşul" aduce pierderi considerabile pentru
CFR Călători, şeful companiei susţinea că principala problemă a operatorului de
stat rămâne apetitul scăzut al românilor pentru mersul cu trenul. De aceea, unul
dintre obiectivele asumate pe termen lung îl reprezintă revigorarea traficului
de călători.