„Turnurile colorate“, varianta clujeană a scandalului „Frunza lui Udrea“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un scandal asemănător celui iscat pe tema „frunzei“ din logo-ul turistic al României, a izbucnit la Cluj. Asemănarea izbitoare între logo-ul Zilelor Maghiare ale Clujului şi cel al Zilelor Clujului a ajuns motiv de dispută.

Logo-ul Zilelor Clujului, creat în urmă cu câteva săptămâni de cunoscutul designer Bogdan Brânzaş, seamănă izbitor de mult cu cel realizat acum un an de către un alt artist, pentru Zilele Maghiare ale Clujului. Culorile, conceptul şi forma celor două logouri sunt aproape identice, cu excepţia numărului de turnuri folosite în imagini. Scandalul iscat aminteşte de cel de anul trecut, când logo-ul conţinând o frunză, folosit pentru noul brand turistic al României, a stârnit controverse în presa românească după ce s-a descoperit că seamănă izbitor cu cel al unei companii irlandeze de transport.

„Seamănă izbitor de mult“

Zilele Maghiare ale Clujului au avut loc în luna august a anului trecut, iar Zilele Clujului vor avea loc între 27 mai şi 3 iunie. Primul eveniment a fost organizat de mai multe ONG-uri, în timp ce al doilea este organizat de Primăria Cluj-Napoca.

Logoul realizat pentru festivalul maghiar a fost desenat încă de anul trecut, de către Könczey Elemér. El spune că nu vrea să acuze pe nimeni, însă „logo-ul folosit pentru Zilele Clujului seamănă izbitor de mult cu cel al Zilelor Maghiare ale Clujului“. „Eu am realizat logoul de peste un an şi, în vara lui 2010, când a avut loc evenimentul, a apărut pe toate afişele care au împânzit oraşul, deci e imposibil să nu fi fost văzut“, a mărturisit Könczey. Acesta a recunoscut că de-a lungul carierei sale i s-a întâmplat să se inspire din munca altora, dar de fiecare dată a venit cu ceva nou, lucru care în acest caz nu este valabil. În opinia sa, logo-ul zilelor oraşului este doar o copie de proastă calitate a muncii sale. „Cred că orice începător îşi poate da seama de asemănarea celor două imagini“, a conchis el.

De cealaltă parte, Bogdan Brânzaş, unul din cei mai apreciaţi designeri din Transilvania, neagă faptul că s-ar fi inspirat din munca lui Könczey. „Să fiu sincer, eu nici măcar nu am auzit de Zilele Maghiare ale Clujului“, a declarat Brânzaş. „Asemănarea «izbitoare» de care pomeniţi poate proveni, eventual, din maniera grafică liberă de interpretare şi desenare a formei, însă motivaţiile, înţelesurile şi conotaţiile transmise de acest logo nu au nicio legătură cu logo-ul celălalt“, a completat designerul.

Florin Moroşanu, şeful Direcţiei de Comunicare, Relaţii Publice şi Turism din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, a refuzat să facă vreun comentariu, „aruncând pisica” în curtea designerului şi menţionând şi că acesta a realizat imaginea gratuit pentru Zilele Clujului. „Mie îmi place“, a opinat directorul, lăsând de îneţeles că nu ar fi nicio problemă dacă municipalitatea foloseşte pentru promovare un logo mai puţin original.

Concepte foarte asemănătoare

Din explicaţiile oferite de Brânzaş şi Könczey pentru „Adevărul de Seară”, rezultă că ambii au dorit să exprime cam aceleaşi valori ale oraşului şi s-au inspirat din heraldica acestuia. Diferenţa de bază constă în stema aleasă de designeri.


Şapte turnuri încoronează stema oficială a oraşului (stânga), în timp ce pe stema veche sunt figurate trei turnuri (dreapta)

image

Astfel, logo-ul folosit pentru Zilele Maghiare ale Clujului în 2010 pune accent pe trei turnuri colorate, inspirate din stema veche a oraşului, semnificând multiculturalitatea, după cum explică designerul maghiar. „Am vrut să evidenţiez multiculturalitatea oraşului, prin culorile date turnurilor, pe care le-am luat din stema veche”, a spus Könczey.

Logo-ul folosit pentru Zilele Clujului este inspirat tot de stema oraşului, dar de cea oficială, încoronată cu şapte turnuri, şi pune accent pe diversitate, un concept apropiat de cel de multiculturalitate. „Logo-ul Zilelor Clujului este o interpretare stilizată şi umanizată a coroanei heraldice prezentă în stema oficială (...). În logo-ul nostru, cele şapte turnuri s-au transformat de fapt în şapte oameni stilizaţi şi multicolori, reprezentând astfel diversitatea oraşului nostru, din toate punctele de vedere: social, cultural, economic şi etnic, diversitate care în opinia noastră constituie punctul forte al Clujului prin comparaţie cu alte oraşe din România“, explică Brânzaş.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite