Trainer de manageri: „Multe firme de la noi sunt conduse de bişniţari transformaţi în oameni de afaceri“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Loránd Soares-Szász a locuit şapte ani în Portugalia, unde a avut zece job-uri. Întors acasă, a dat lovitura în consultanţa de afaceri. Clujeanul a adus în ţară şi o nevastă portugheză şi împreună au devenit „părinţii“ unei fetiţe de 13 ani din Africa.

Citeşte şi Viaţa bate filmul. Grădinar în Porto, om de afaceri în Cluj şi tată în Burkina Faso

Tânărul, cu o poveste de viaţă impresionantă, a acordat un interviu pentru adevarul.ro, în care vorbeşte despre experienţa managerilor români, dar mai ales de punctele slabe ale acestora.

Ce te-a determinat să devii un coach (trainer în afaceri, n.r.)?
Nu pot spune că acesta a fost visul meu de mic copil. Pe când eram copil nici nu ştiam ce sunt afacerile. Parcursul meu în carieră m-a ajutat să descopăr că acesta este domeniul care îmi place şi în care mă simt în largul meu.

Au început patronii din ţara noastră să înţeleagă ce înseamnă asta?
Unii da, alţii nici peste 20 de ani nu o să înţeleagă. Însă văd din ce în ce mai multe firme care îşi dau seama cât de valoros este ajutorul unui coach. Obişnuiesc să spun că fiecare afacere are nevoie de Abecedar pentru a se putea dezvolta: A=Avocat, B=Business Coach şi C=Contabil. Din ce în ce mai mult prezenţa unui coach în afacere se transformă dintr-un lux într-o necesitate.

Care sunt lipsurile unei companii la noi, din punctul tau de vedere si din experienta ta?
Lipsa de viziune. Multe firme sunt conduse de persoane care s-au transformat din bişniţari sau oportunişti în oameni de afaceri, dar care nu au o viziune clară pentru afacerea lor. Pur şi simplu vor să câştige şi ei ceva bani.

Lipsa de diferenţiere. Uitaţi-vă la cinci firme de curierat de exemplu şi încercaţi să găsiţi zece lucruri care îi diferenţiază unul de celălalt (în afară de nume, logo, dimensiune etc.). Probabil că nu o să găsiţi nici măcar două diferenţe. Este o luptă acerbă şi stupidă, pentru că toţi oferă aceleaşi produse/servicii şi vor să câştige bătălia cu un preţ mai mic decât concurenţa, strategie care este calea cea mai sigură spre faliment sau în cel mai bun caz spre mediocritate.

Lipsa de dezvoltare personală. Recent, un prieten consultant mi-a spus: “Managerii noştri (români) recunosc mai uşor că nu sunt buni la pat decât că ar mai avea ceva de citit, învăţat!”. Susţin seminarii la care vin sute de oameni de afaceri şi unde prezint strategii excelente pentru dezvoltarea afacerii, iar la sfârşit îmi scriu în feedback: “Lucruri interesante, dar le ştiam deja”. Cea mai mare greşeală pe care o poţi face în afaceri şi în viaţă e să crezi că le ştii pe toate.

Ce ar trebui schimbat în comunicarea dintre şef şi angajat?
Comunicarea într-o firmă trebuie să fie deschisă. Şeful trebuie să fie dispus să asculte şi angajatul trebuie să aibă curaj să îşi spună părerea. Problema e în momentul în care angajatul comunică şi şeful „taie şi spânzură”. Orice problemă de comunicare pe care am întâlnit-o în firme începe de la proprietar. El este cel care trebuie să creeze ambianţa ideală în care angajaţii să poată să comunice eficient între ei şi cu managementul. O mare schimbare pentru multe firme ar fi să înceapă să comunice, pentru că până acum a fost ceva de genul: şeful vorbeşte şi angajaţii înghit.

Sunt diferite companiile de la noi faţă de cele de afară, pe plan intern?
Nu aş putea să spun că există diferenţe de structură în firme, însă există diferenţe de mentalitate, un lucru mult mai esenţial decât structura.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite