CLUJ: Reclamele comuniste româneşti ies în lume

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O expoziţie de reclame vechi cu origini clujene, încununată cu succes la Bucureşti, va fi prezentată în toată Europa. Ancuţa-Lăcrămioara Chiş (28 de ani), o cercetătoare din Cluj-Napoca, a realizat o expoziţie cu reclame şi afişe publicitare din ziarele comuniste. Ele vor fi prezentate în marile galerii europene anul viitor.

Zeci de afişe, postere şi alte reclame vechi, din perioda comunistă dar şi de după, adunate din ziare şi reviste de cercetătoarea clujeancă, au „rupt gura târgului“ la Institutul Cultural Român (ICR) de la Bucureşti, organizat în această toamnă la Bucureşti. Deoarece expoziţia a strâns o audienţă record pentru Institut, ele vor fi imaginea calendarului ICR.
 
Invitaţi în Europa

În cadrul expoziţiei de la Bucureşti, cercetătoarea, alături de Ucu Bodiceanu, directorul de programe al Casei Municipale de Cultură Cluj, au întâlnit mai mulţi directori de galerii din Europa, care i-au invitat, anul viitor, să-şi expună reclamele în capitalele ţărilor de pe continent. „În funcţie de bugetele pe care le au ne vor invita, pe parcursul întregului an, să expunem la ei“, ne-a spus Bodiceanu.

Cercetătoarea spune că e vorba de capitale ale unor ţări precum Germania, Polonia, Franţa sau Belgia. „Vom avea exponate cu propaganda şi reclama comunistă, deoarece străinii asta preferă“, a adăugat Chiş, motiv pentru care expoziţia se va numi „Reclama şi propaganda în România comunistă“.

În luna septembrie, aceştia au fost prezenţi şi la Pecs, capitală culturală europeană în acest an, unde au expus reclame atât în limba română, cât şi în maghiară.

Reclame savuroase

Tânăra, care tocmai şi-a luat doctoratul în filosofie, este de părere că expoziţia pe care a organizat-o împreună cu Ucu Bodiceanu la ICR în urmă cu puţin timp, prinde la public deoarece are nuanţă, iar reclamele sunt amuzante.  „Reclamele sunt gustate de toate categoriile sociale, de la copii şi adulţi, până la persoanele în vârstă“, a precizat cercetătoarea.

Cercetătoarea a strâns timp de un an, din ziarele naţionale prezente în bibliotecile clujene, zeci de reclame din timpul comunismului, dar şi de după căderea regimului. „Sunt reclame din perioada comunistă, la casete Panasonic şi la termopanele produse la Mediaş, reclame pe cutiile de chibrituri din perioada stalinistă sau publicitatea de după revoluţie, la celebrele reclame la lănţişoarele ascunse în pâine, dar şi reclamele la Caritas“, ne-a povestit Chiş. Ea a scanat paginile ziarelor, iar apoi a mărit imaginile, care au fost printate mai apoi în format mare.

„Interesant e faptul că până şi în perioada celui de-al Doilea Război Mondial existau reclame diverse, la produse precum pastă de dinţi sau ochelari de soare“, ne-a povestit clujeanca.

În 17 noiembrie, expoziţia va putea fi admirată şi de clujeni, la ei acasă, în cadrul evenimentului „Clujul de altădată“, organizat de Casa Municipală de Cultură. Titlul expoziţiei prezentate „acasă“ va fi „Reclama în tranziţie: între timid şi provocator“.

CITAT:

„Vom avea exponate cu propaganda şi reclama comunistă, deoarece străinii asta preferă“, Ancuţa Chiş, cercetător

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite