Realismul socialist în capitalism

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pictorul Şerban Savu pregăteşte a doua expoziţie personală la New York. Criticii spun despre el că a redescoperit realismul socialist, curent stins după căderea comunismului.

Ce s-a întâmplat cu oamenii simpli, obişnuiţi cu restricţiile regimului comunist? Au reuşit proletarii să se adapteze la capitalism? Ce fac ei acum? La aceste întrebări caută răspunsuri, prin picturile sale, tânărul artist clujean Şerban Savu. Născut în anul 1978, el a copilărit în perioada dinainte de Revoluţia din 1989. „Mă preocupă realitatea din spatele propagandei. Muncitorii, oamenii simpli mi se pare că fac parte, acum, dintr-o categorie socială marginalizată. În perioada de după Revoluţie, am căutat să aflu ce anume s-a întâmplat cu acei oameni, cum şi dacă au reuşit să se adapteze unei noi realităţi", explică pictorul.


image

Doi tineri ce formează un cuplu de îndrăgostiţi, întinşi în iarbă, în fundal conturându-se o fabrică. Oamenii străzii, ameţiţi de alcool, ce-şi fac veacul întinşi în mijloc de stradă. Eternii „căutători" de comori ascunse în mormanele de gunoaie. Viaţa în blocurile gri. Toate aceste teme se regăsesc în picturile lui Şerban Savu. Pictorul are o colecţie impresionantă de fotografii, pe care le analizează şi de care se foloseşte în compunerea schiţelor viitoarelor tablouri. „Uneori, un tablou e compus din elemente luate din mai multe fotografii. Trec totul prin Photoshop şi astfel se naşte schiţa. De la schiţă până la tablou e cale lungă. O pictură evoluează după reguli proprii", explică Şerban Savu.

„Versiune difuză a realismului socialist"

Criticii de artă încadrează lucrările lui Şerban într-un curent stins practic după căderea comunismului: realismul socialist, doctrina artistică oficială a Uniunii Sovietice timp de mai bine de jumătate de secol. „Cu toate că Ceauşescu a fost ucis în 1989, urmările celor peste 25 de ani de regim comunist continuă să-şi pună amprenta asupra ţării, după cum sugerează picturile lui Şerban Savu, într-o versiune difuză şi înceţoşată a realismului socialist, considerat cândva o estetică a utopiei", comenta în „New York Times" criticul american Holland Cotter, după prima expoziţie a lui Şerban Savu, organizată în 2009 la Galeria David Nolan.

Citiţi mâine dimineaţă, în „Adevărul de Cluj", ce spune tânărul artist despre stilul în care au fost încadrate lucrările sale de către critici.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite