Povestea clujeanului care a lucrat la EA Sports, producătorul celui mai popular joc de fotbal din lume

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tivadar Czondi
Tivadar Czondi

Primul job la producătorul de jocuri EA Sports al clujeanului Tivadar Czondi a fost ca simplu artist, dar, după o vreme, a fost promovat ca „senior artist“, ajungând până la urmă „lead artist“, funcţie inferioară doar art directorului.

Tivadar Czondi a lucrat patru ani la EA Sports, producătorul unor celebre jocuri sportive video şi pentru computere, pentru care a „construit“stadioane virtuale. Aventura lui a început, însă, în faţa unui calculator X386 cumpărat cu 1.500 de mărci germane, în pofida „protestelor“ părinţilor. Prin ’98 a făcut câteva simulări de caractere în mişcare, acestea ajungând pe mâna unui investitor, care i-a propus pe loc un interviu pentru un job.

Visul american

„Calculatoarele şi internetul erau un pariu atunci. Puţini îşi închipuiau la ce o să se ajungă. Grafica jocurilor pe PC era făcută de programatori, care puneau în mişcare câţiva pixeli. Ce am gândit eu atunci a fost înaintea vremurilor respective. Aşa am primit jobul“, povesteşte clujeanul.
Vestea despre simulările lui Tivadar a ajuns prin „prietenul unei prietene, care ştia pe cineva“ şi la cei de la EA. „Am primit un telefon de la EA şi m-au întrebat dacă vreau să merg la un interviu. Am trecut de primul, apoi de al doilea şi al treilea interviu. Am fost acceptat”, îşi aminteşte el.

Descrie „uzina de jocuri” EA Sports din Canada ca fiind „uriaşă“. „Au teren de fotbal înăutru. Eu lucram la FIFA (unul dintre cele mai de success jocuri sportive pe PC - n.r.), departamentul de ambient. Deasupra era «Need for Speed» (simulator de curse de maşini - n.r.). Celebrităţile, jucătorii de fotbal, când vin, se joacă cu mingea în studio pe iarbă adevărată. Totul este făcut în aşa fel încât să se obţină maximum”, explică Tivadar.
Limitele, însă, sunt impuse de calculatoarele pentru care fac jocurile. „Calculatorul, de fapt, îţi spune cât să lucrezi. Pentru că, dacă ar fi după noi, am tot pune. Am face filme”, mai spune clujeanul.

Steagurile îi sunt în joc, după 11 ani

Tivadar a fost cel care a pus primele steaguri, în tribunele FIFA 2000. „Tocmai mă uitam la FIFA 2011. Am văzut că sunt tot acolo. Nişte steaguri simple, banale, dar au prins. Au rămas neschimbate. Ţin minte un lucru care m-a impresionat atunci. Trebuia să le facem în aşa fel încât să fluture natural şi am discutat cu ei, le-am zis că trebuie să exersăm puţin. «No problem» mi-au zis. «Sunăm la Walt Disney şi aducem nişte artişti de acolo care să vă ţină câteva cursuri»”, povesteşte clujeanul. Câtă vreme a lucrat la EA Sports, a muncit la toate stadioanele care apar în joc.

După patru ani de EA a primit o ofertă de la alt celebru pruducător de jocuri, SEGA, pe care a acceptat-o. Însă la un moment dat, încet-încet, atât în el cât şi în soţia sa, încolţea dorul de casă. „A fost destul cât am stat acolo. În 10 ani, am fost o singură dată acasă. Aşa ceva nu se poate. Am primit ofertă şi de la Microsoft, care începuseră şi ei să investească serios în jocuri. Dar am zis că dacă ajung acolo nu mai ies”, punctează Tivadar.

Nu poate însă explica de ce, exact, a venit înapoi. „Cum sunt vrăbiuţele la noi, aşa este somonul de comun în Canada. Şi am fost atras de acest soi de peşte în principal din cauza unui lucru: somonul, după ce se naşte în râu, pleacă patru ani spre ocean. După ce se maturizează revine pe acelaşi fir de apă unde s-a născut. Îşi depune icrele şi moare”, se destăinuie Tivadar.  Întors în Cluj şi-a deschis o terasă, „Riviera“, pe malul Someşului, în Piaţa Mihai Viteazu, şi cam cu asta se ocupă deocamdată.

Cum se derulează munca la un stadion pentru EA Sports?
Se începe cu documentarea; se face rost de planurile arhitecţilor, inginerilor. Apoi se trimite un profesionist care să fotografieze stadionul până la ultimul detaliu. Apoi începe construcţia, nu înainte de a şti bugetul. Însă nu e vorba de un buget în bani, ci de resursele cerute de calculator, de placa video. Banii nu sunt o problemă. Gestionarea „la pixel“ a resurselor unui PC este.

De ce nu se fac jocuri mai bune pentru calculatoare mai proaste?
Intervine departamentul de marketing. Ei au studiile de piaţă şi ne spun cât la sută dintre proprietarii de calculatoare au un tip de procesor sau placă video şi cât alt tip. Dacă destul de mulţi oameni ar avea PC-uri vechi, atunci am adapta. Asta, însă, nu se întâmplă.

Ce îi place
„Farmecul locului de acasă“ şi faptul că „modul de socializare de aici nu o să îl regăseşti acolo niciodată“. Îi place şi mirosul „de piaţă“, de care, în mod ciudat, i s-a făcut dor în Canada, el locuind în copilărie într-un bloc din apropierea unei pieţe agroalimentare din Cluj.

Ce nu îi place
Faptul că România este o ţară a „copy-paste”-ului şi mult prea mult se copiază de la alţii fără să încercăm noi înşine să creăm lucruri noi, originale. „Aici, chiar dacă eşti bun, e greu”, mărturiseşte Tivadar.

PROFIL
Născut: 18 martie 1968, Cluj-Napoca
Studii: Liceul de arte plastice din Cluj, Vancouver Film School (Canada)
Familie: Căsătorit, are un fiu

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite