Cluj: PORTRET - Attila Goger, „şoimul“ clujean din elita piloţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cluj: PORTRET - Attila Goger, „şoimul“ clujean din elita piloţilor
Cluj: PORTRET - Attila Goger, „şoimul“ clujean din elita piloţilor

Clujeanul de 36 de ani este unul dintre membrii „Hawks of Romania”, echipa de demonstraţie a aviaţiei sportive româneşti.

PROFIL
Născut: 29 iulie 1973, la Cluj-Napoca
Studii: urmează cursurile Şcolii Superioare de Aviaţie în vederea obţinerii calificărilor necesare zborului de transport pasageri
Familie: căsătorit, un copil

Pilot şi instructor de zbor pe planoare şi avioane ultrauşoare, voluntar în cadrul Aeroclubului Cluj, membru al lotului naţional de acrobaţie aeriană şi component al echipei de elită de demonstraţie a aviaţiei sportive româneşti. Impresionanta carte de vizită îi aparţine unui clujean de 36 de ani, Attila Goger.

„Zbor de la vârsta de 17 ani. Practic, am obţinut licenţa de pilor înainte de permsiul de conducere”, glumeşte clujeanul, care mărturiseşte că nu s-a întrebat niciodată ce l-a atras spre aviaţie. „Poate întâmplarea”, spune el. La început, a practicat planorismul la aeroclubul din Cluj, mai întâi ca amator, iar apoi ca sportiv de performanţă. Apoi, a devenit instructor în domeniu şi s-a orientat către acrobaţia aeriană cu planorul, făcând parte din lotul naţional al României.

În elita României

„A urmat apoi pasul firesc spre zborul cu motor”, îşi aminteşte Attila. Cariera sa a continuat fulminant, ajungând în scurt timp în lotul naţional de acrobaţie, iar ulterior fiind ales să facă parte din echipa de elită a aviaţiei sportive din ţara noastră, „Hawks of Romania”, cu care a participat, în ultimii trei ani, la aproximativ 15 demonstraţii aeriene pe an.

„Stăm în cantonamente şi cinci luni pe an. Zilnic, facem între două şi şase zboruri acrobatice de câte 15-20 de minute, individual sau în formaţie. Nu durata contează, însă, ci intensitatea acestora. Practic, o zi de antrenamente nu înseamnă doar zboruri. Pe lângă acestea, sunt analizele zborurilor, discuţiile între piloţi şi odihna, toate extrem de importante”, spune clujeanul.

În acest an, formaţia de patru piloţi a suferit o tragică pierdere ca urmare a decesului unuia dintre membri, Mihai Dobre Ţone. „S-a pierdut cel mai valoros pilot. Era triplu campion naţional şi avea un har pentru zborul acrobatic. Poate, la un moment dat, va creşte cineva aproape nivelul lui, dar cu siguranţă nimeni nu va mai fi la fel”, spune cu apăsare Attila Goger.

image

Hawks of Romania / Foto: Arhiva personală Attila Goger


Instructor particular

Attila Goger este şi instructor privat pentru cei care îşi doresc să devină piloţi pe avioane ultrauşoare. „Majoritatea celor care fac aceste cursuri sunt persoane care fie deţin avioane ultrauşoare, fie intenţionează să cumpere unul. De asemenea, mai sunt persoane care vor să îşi demonstreze că pot realiza acest lucru, că pot să înveţe să piloteze un avion. E o provocare pentru ei. Totodată, sunt mulţi care vor să zboare doar pentru agrement”, afirmă pilotul, care mai subliniază că un astfel de curs nu este deloc „floare la ureche“.

 „Trebuie să înveţe atât despre datele tehnice ale avionului, aerodinamică, meteorologie, legislaţie aeriană, navigaţie aeriană, planificarea zborului, radiocomunicaţii, dar şi tehnică de pilotaj”,  spune Attila, care mărturiseşte că un aspect foarte important este seriozitatea celor care vor să obţină licenţa de zbor: „Dacă văd că nu sunt serioşi, că încearcă să braveze, le recomand să întrerupă cursul. Încă nu am făcut-o, dar nu aş ezita nicio secundă. Siguranţa e foarte importantă.”

Cât costă un curs predat de tine?

Totul depinde de câte ore de zbor are nevoie cursantul pentru a asimila toate cunoştinţele necesare. Minimul este 40 de ore pentru a se putea prezenta la examen, iar preţul unei ore de zbor este de aproximativ 110 euro. Este însă o cheltuială care nu se efectuează dintr-o dată, ci pe parcursul cursului de 3-4 luni.

Ai avut solicitări deosebite pentru a efectua zboruri?

Spre exemplu, am avut persoane venite din străinătate care au dorit să îşi vadă satul natal, astfel că am făcut un survol în zonă. De asemenea, am fost solicitat de către arheologi să efectuez zboruri în zonele deasupra zonelor unde s-au făcut decoperiri, pentru a fi cât mai bine documentate aceste descoperiri.

Ce-i place
„Oamenii cu simţul umorului şi discuţiile nesfârşite despre zbor“, spune Attila Goger.

Ce nu-i place       
Rutina se află în topul lucrurilor care nu îi sunt pe plac pilotului şi instuctorului de zbor clujean.

CITEŞTE AICI TOATE ŞTIRILE DIN CLUJ

image
image
image
image

   

image
image
image
image

Urmăreşte ştirile din Cluj pe Twitter ori prin RSS, contactează-ne prin Yahoo! Messenger sau e-mail, vizualizează pe YouTube producţiile video realizate de redactori. Fii mereu în legătură cu redacţia prin intermediul Facebook, Hi5 sau MySpace



Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite