Muncitorii Bechtel vor „umfla” rata şomajului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Muncitorii Bechtel angajaţi până la terminarea lucrărilor urmează să ceară indemnizaţii de şomaj
Muncitorii Bechtel angajaţi până la terminarea lucrărilor urmează să ceară indemnizaţii de şomaj

Sute de muncitori ai companiei Bechtel ar putea rămâne şomeri după încheierea contractelor pe perioadă determinată. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale şi Bechtel nu au cotizat la Casa Socială a Constructorilor, care ar trebui să-i ajute financiar pe muncitorii sezonieri din domeniu. Reprezentanţii Inspectoratului Teritorial de Muncă spun că muncitorii au dreptul la şomaj din moment ce au contribuit lunar la b

Judeţul Cluj riscă să aibă o explozie a ratei şomajului dacă angajaţii companiei Bechtel, circa două mii, vor fi „direcţionaţi" să obţină ajutor de şomaj. AJOFM va trimite hârtii oficiale, iar dacă disponibilizările colective de la Bechtel se vor confirma, îi va acţiona în instanţă pe reprezentanţii companiei şi pe cei ai sindicatelor.

AJOFM va trimite hârtii oficiale pentru lămurirea situaţiei contractelor, iar dacă muncitorii ale căror contracte expiră vor solicita ajutor de şomaj, AJOFM va acţiona în instanţă reprezentanţii companiei Bechtel şi pe cei ai sindicatelor implicate.

Reprezentanţii Inspectoratului Teritorial de Muncă apără legalitatea contractelor. Potrivit lui Emilian Roşca, directorul ITM Cluj, angajaţii Bechtel au drept legal la indemnizaţia de şomaj având în vedere că au contribuit la bugetul de asigurări sociale.

Un drept sau o obligativitate

Aderarea la Casa Socială a Constructorilor, care i-ar fi protejat pe angajaţii Bechtel, asigurându-le 75 la sută din salariu, este doar un drept a societăţilor de construcţii, nu o obligativitate.

Directorul Casei Sociale a Constructorilor, Mihai Damian, spune că nu există metodă de impunere a prevederilor legislative care stipulează aceste contribuţii.

„CNADNR trebuia să plătească 0,5 la sută din valoarea contractului, ceea ce ar fi dus probabil şi la contribuţia din partea constructorului, de 1,5 la sută din valoarea producţiei încasate, a facturilor", a declarat Damian pentru „Adevărul".

Chiar dacă aceste chestiuni sunt prevăzute în lege, surse din rândul foştilor angajaţi ai Bechtel susţin că în contractul colectiv de muncă este prevăzut neplata acestor contribuţii, angajaţii fiind lăsaţi fără şomajul tehnic pe perioada iernii din „neglijenţa" sindicatului.

„Bechtel respectă legea"

Reprezentanţii companiei Bechtel susţin, fără să precizeze numărul exact, că „o parte din personalul angajat în cadrul proiectului în cursul acestui an a avut contracte de muncă pe o perioadă determinată, acestea expirând în lunile noiembrie şi decembrie".

„Prin urmare, odată cu finalizarea secţiunii de autostradă dintre Turda si Gilau, nu a mai fost necesară prelungirea contractelor de muncă pentru unii dintre aceşti angajati. Acest proces respecta legislaţia românească în vigoare. Intentia noastra este de a reangaja aceste persoane pentru sezonul de lucrări de anul viitor. Această situaţie afectează atât personalul român, cât şi cel străin", se arată într-un răspuns al Companiei Bechtel.

Directorul de comunicare al Bechtel, Bogdan Sgârcitu, a declarat pentru Mediafaxcă cifra de 2.000 de muncitori vehiculată de Daniel Don este mult mai mare decât realitatea şi că Bechtel a respectat prevederile legale. "Cifra avansată de Don este mult mai mare. În realitate este vorba de câteva sute de persoane care au contracte de muncă pe perioadă determinată. Sunt convins că noi am respectat prevederile legale", a spus Sgârcitu.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite