Mircea Radu: „Băncile jecmănesc clienţii“
0
Directorul Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor spune că băncile şi-au dublat profiturile, în urma împrumuturilor contractate, pe timp de criză. Peste 200 de clujeni au reclamat creşterea exagerată a dobânzilor, precum şi transformarea comisionului de risc într-unul lunar, de administrare a contului, care aproape că egalează valoarea dobânzii.
În 10 octombrie, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Cluj va finaliza analiza tuturor actelor cu privire la cele aproape 250 de reclamaţii depuse de clujenii revoltaţi din cauza modificărilor survenite odată cu intrarea în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă nr. 50 de anul acesta, care vizează drepturile persoanelor care au contractat în ultimii ani împrumuturi bancare în lei sau valută.
„Băncile jecmănesc pe faţă!"
„Este un număr record al reclamaţiilor de acest gen. Până acum, lunar, nu primeam mai mult de 30 - 40 de sesizări. În ultima lună, au fost înregistrate nu mai puţin de 230 de noi reclamaţii, în care clujenii se plâng de modificările impuse de băncile de la care aceştia s-au împrumutat. Oamenii reclamă, de cele mai multe ori cu dovezi concrete, până şi faptul că nici măcar nu au fost înştiinţaţi vizavi de modificările dobânzilor sau de transformarea comisioanelor de risc în altele, de administrare", explică Mircea Radu, directorul CJPC Cluj.
În opinia acestuia, cele mai multe reclamaţii sunt susţinute de argumente solide, pe care reprezentanţii băncilor cu greu le vor putea demonta. „Băncile au ajuns, efectiv, să-şi jecmănească clienţii. Dacă, în urmă cu 4 - 5 ani, profitul băncilor în urma împrumuturilor contractate se cifra, să zicem, în jurul valorii de 4%, anul acesta, în plină criză, profitul acestora aproape că s-a dublat", adaugă Mircea Radu.
Băncile, invitate la masa negocierilor
„Cei mai mulţi reprezentanţi ai băncilor au cerut o amânare. Noi am lansat deja invitaţii la negocieri. Urmează să purtăm discuţii cu reprezentanţii băncilor reclamate şi să se încheie procesele verbale în baza cărora clujenii să se poată adresa instanţelor", încheie directorul coordonator al CJPC Cluj, care este de părere că ar fi ideal dacă s-ar lua în calcul şi starea financiară a contractantului în momentul iniţial, de încheiere a contractului de împrumut.
„Am luat împrumut de la BCR în anul 2007, pe un termen lung - 25 de ani. Normal că am făcut plângere! Banca a aplicat în felul ei legea, doar nu era să accept modificările ilegale cu capul plecat? Acum, mi se impune o dobândă lunară mai mare cu 9,2%", arată Tatiana Oltean (32 de ani), o clujeancă ce a depus zilele trecute o reclamaţie la CJPC Cluj.
„Nu cred că rezolv mare lucru, însă nu este corect. Am avut încredere în BRD, pentru că este o bancă mare, serioasă. Dobânda mi s-a dublat, treptat. Mai bine nu mănânc, dar îmi plătesc rata. Doar că aş vrea să ştiu şi eu de ce trebuie să plătesc dublu", spune un alt clujean nemulţumit, Vasile Rusu, un taximetrist de 54 de ani.
Tertipuri folosite de bănci
Potrivit Ioanei Laurenţiu, avocat în cadrul Biroului de Avocatură „Laurenţiu, Laurenţiu şi Asociaţii" din Cluj, băncile se folosesc de diferite tertipuri pentru a renegocia dobânzile. „Pot să solicite garanţii imobiliare suplimentare, invocând faptul că piaţa imobiliară este în cădere liberă, sau pot transforma comisionul de risc perceput iniţial într-unul de administrare, ceea ce nu este legal. Trebuie văzut fiecare act adiţional în parte, să vedem condiţiile în care s-a semnat", a declarat Ioana Laurenţiu.