Marcel Ielcean, funcţionarul care a realizat „butonul cetăţeanului“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După 15 ani de muncă într-o multinaţională, clujeanul s-a angajat la Primărie. În trei zile, el a conceput şi a fabricat pentru municipalitate aparatele care permit evaluarea funcţionarilor.

A lucrat timp de 15 ani în telecomunicaţii, într-o multinaţională, însă din septembrie 2008,  Marcel Ielcean lucrează în primărie. Acum este şeful Serviciului Strategii de Informatizare. În această calitate, Marcel a proiectat şi realizat aparatul, dar şi softul necesar acestuia, care numără calificatifele – nesatisfăcător, bun, foarte bun -   acordate de cetăţeni funcţionarilor de la ghişeele primăriei. Plătitorii de taxe au la dispoziţie o cutiuţă cu trei butoane pe care pot apăsa, în funcţie de satisfacţia sau nemulţumirea faţă de modul în care au fost trataţi de funcţionar.

Trei butoane, trei zile

Ielcean a studiat problema două zile. Într-o jumătate de zi a fabricat prototipul şi peste încă o jumătate de zi, toate cele 10 aparate de evaluare au fost pregătite pentru a fi montate la ghişeele de la Impozite şi taxe. „Dacă ar fi trebuit să le cumpărăm, ar fi costat 6-7.000 de lei, iar cele făcute de noi au fost toate 100 de lei“, spune Marcel Ielcean despre economia pe care a reuşit să o facă primăria prin faptul că un angajat de-al său a realizat „butonul cetăţeanului“.
Marcel nu se consideră „inventator“. „Trebuie doar să găseşti soluţia optimă atât din punct de vedere funcţional, cât şi material la problemele cu care ne confruntăm la ora actuală“, este de părere informaticianul. De altfel, prima aplicaţie informatică a realizat-o în 1989, pe vremea când era în clasa a X-a. Era un soft care interpreta date pentru Muzeul de Istorie. În facultate, materia sa preferată a fost „Protocoale de comunicaţie“.  Acum lucrează la trasferarea cât mai multor servicii ale primăriei online.

Căsătorii online

„E important confortul cetăţeanului, e important să-şi poată rezolva cât mai multe probleme dintr-un singur click, stând seara acasă. Şi tot la fel de important este să te asiguri tu, ca autoritate publică, că la celalalt capăt al tastaturii este într-adevăr cetăţeanul x şi nu vecinul lui“, spune Marcel Ielcean. Aşa s-a născut registratura online: „Programarea căsătoriilor online s-a născut într-o dimineaţă de joi, când am văzut oameni care aşteaptau de miercuri seara deschiderea ghişeelor pentru a-şi putea alege ora la care sa le fie oficiată căsătoria civilă“. Potrivit filosofiei sale de lucru, e important să elimini distanţele (de orice natură ar fi ele) şi asta se poate realiza cu serviciile online. În afară de informatică şi calculatoare, pasiunile lui Marcel Ielcean sunt legate de film şi fotografie. A realizat primul său film în 1987, „Lacrimi pentru floarea de cireş“.

Profil
Născut.
6 martie 1973, Cluj-Napoca
Studii. Facultatea de Ştiinţe Economice, secţia Informatică Economică, Universitatea „Bogdan Vodă“
Familie. Căsătorit, are doi copii


Întrebări şi răspunsuri
Ce principii veţi aplica pentru a oferi cât mai multe servicii publice online?
M.I.
Tranziţia la era digitală trebuie să fie un proces care să includă întreaga societate, să asigure încrederea cetăţenilor în autoritatea publică locală.

Cum veţi încuraja cetăţenii sa vi se adreseze şi pe cale electronică?
M.I.
Când le arăţi că problemele lor se rezolvă poate mai repede dacă apeleaza la calea electronica (se elimină bariera distanţei şi a timpului) atunci sunt încurajaţi să ţi se adreseze şi pe aceasta cale.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite