EXCLUSIV: Patronii de la Golden Blitz modernizează linia de tramvai din Cluj-Napoca

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Licitaţia de 25 de milioane de euro pentru modernizarea liniei de tramvai a fost câştigată de o asociere de firme „abonate" la lucrări publice. Una dintre firmele din consorţiul care va moderniza linia de tramvai din Cluj-napoca este Euro Construct Trading'98 SRL, administrată de patronii celebrului local Golden Blitz din Bucureşti.

Din cele şapte oferte depuse la licitaţia pentru modernizarea liniei de tramvai din Cluj, comisia a desemnat câştigătoare asocierea de firme Swietelsky Baugesellschaft mbH -Astalrom - Euro Construct Trading'98 SRL - Transferoviar Grup.


Swietelsky Baugesellschaft mbHa făcut lucrări similare şi în Austria


image
image

Liderul asocierii, firma austriacă Swietelsky Baugesellschaft mbH are un portofoliu impresionant de lucrări similare făcute aproape în toată Europa. De exemplu, societatea a realizat, pe lângă alte lucrări precum poduri, autostrăzi şi centuri ocolitoare, o parte din liniile de metrou din Viena, a construit şi reconstruit căi ferate în Austria, Germania şi Marea Britanie şi a reparat linii de tramvai la Belgrad, Serbia.

Firme cu „istoric"

Una dintre firmele din această asociere este Euro Construct Trading'98 SRL. Patronii firmei, oamenii de afaceri Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu au deţinut, conform Oficiului Registrului Comerţului, şi restaurantul Golden Blitz din Bucureşti. Localul a ajuns celebru ca fiind preferatul preşedintelui Traian Băsescu. Ca o coincidenţă, cei doi oameni de afaceri sunt foşti asociaţi şi prieteni cu Dorin Cocoş, soţul ministrului Dezvoltării Regionale, Elena Udrea.


Golden Blitz, înainte...



...şi după

image
image

Euro Construct Trading a beneficiat de contracte de zeci de milioane de euro din bani publici. De exemplu, în 2009, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a atribuit aceleaşi societăţi un contract de 68,1  milioane de lei (16,5 milioane de euro), fără TVA, pentru decontaminarea unei zone a Autostrăzii Transilvania, unde au fost depozitate deşeuri de la fosta Uzină Chimică din Turda.

Printre alte lucrări contractate din bani publici se numără: centura Bucureştiului, un segment din Autostrada Bucureşti - Ploieşti, deszăpeziri pe drumurile naţionale de la DRDP Bucureşti şi DRDP Cluj şi a întreţinerea drumurilor naţionale, la Târgovişte, Cluj sau Zalău.

Întrebat de reporterul „Adevărul de Seară" care sunt lucrările similare făcute de compania sa care ar recomanda-o pentru proiectul de la Cluj, patronul Dan Beşciu s-a limitat să declare că nu el se ocupa direct de acest proiect. „Nu eu sunt liderul de proiect. Întrebaţi-l pe cel care figureză în acte (compania Swietelsky - n.r.)", a declarat Beşciu.

Alte „antecedente"

O altă firmă din asocierea câştigătoare a licitaţiei este Astalrom Călăraşi, o firmă cu capital integral privat aparţinând consorţiului italian Astaldi, una dintre cele mai puternice companii din domeniul contrucţiilor din Europa. Printre lucrările din portofoliul acestei companii-mamă se numără, printer altele, Autostrada Anatolia, din Turcia sau calea ferată de mare viteză Roma-Napoli, în Italia. În România, compania a mai executat lucrări pe bani publici, cum ar fi la Autostrada Soarelui, Bucureşti- Constranţa, lucrări de modernizare a Aeroportului „Henry Coandă", în acest moment reconstruieşte Stadionul Naţional „Lia Manoliu" şi, nu în ultimul rând, construieşte cele două noi terminale ale Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca.


image

Cea de-a treia patra firmă din asocierea care va moderinza linia de tramvani din Cluj este Transferoviar Grup SA, care îl are ca acţionar majoritar pe  Călin Mitică, unul dintre cei mai bogaţi oameni de afaceri din Cluj. El s-a clasat în topul Forbes 500 miliardari pe poziţia 380, cu 12-13 milioane de euro din transporturi şi reparaţii de material rulant. Acesta a înfiinţat în 2003 Transferoviar Grup, specializat în transport de marfă, călători şi manevre feroviare, care controlează şi societatea de reparaţii de material rulant Remarul 16 Februarie.


image

Licitaţie internaţională

Reprezentanţii Primăriei spun că nu ei au fost cei care au hotărât câştigătorul licitaţiei penru linia de tramvai. „A fost o comisie de la Ministerul Finanţelor care a decis. Au pus multe întrebări participanţilor, pentru a cere lămuriri. A fost o licitaţie, au fost multe firme, care au trebuit să dovedească faptul că au capacitatea de a face o astfel de lucrare. Sunt bani europeni, nu ne putem juca cu ei, indiferent despre ce firmă este vorba, că e sau nu Golden Blitz", a declarat primarul Sorin Apostu.

Restaurant de legendă

În 2006, la Golden Blitz a sărbătorit patronul echipei de fotbal Steaua, Gigi Becali, alături de preşedintele Băsescu calificarea în semifinalele Cupei UEFA. În 2008, Băsescu şi mai mulţi politicieni, în special din PDL, s-au întâlnit pentru a pune la cale bătălia pentru câştigarea Primăriei Capitalei. În februarie 2009, restaurantul a fost demolat, iara pe locul rămas Euro Construct a început să construiască proiectul imobiliar Golden Blitz Center.


image

Proiect de 25 de milioane de euro

Contractul cu asocierea de firme declarată câştigătoare a licitaţiei se va semna după expirarea termenului de 10 zile pentru eventuale contestaţii, care nu au fost depuse până ieri. Finanţarea proiectului de modernizare a liniei de tramvai este din fonduri europene nerambursabile, accesate de către Primăria Cluj-Napoca prin schema de finanţare destinată oraşelor desemnate ca poli naţionali de creştere. Suma exactă a contractului este de 104.022.863,41 lei (circa 25 de milioane de euro). Vor fi modernizaţi aproximativ 26 de kilometri de linii de tramvai, pe două tronsoane:  Mănăştur-Piaţa Gării şi Piaţa Gării - Bd. Muncii.


image

Modernizarea liniei de tramvai va creşte viteza de transport (timpul de călătorie va fi redus la jumătate) şi ca creşte capacitatea de transport cu cel puţin 10%. În acelaşi timp, va scădea poluarea sonoră, pentru că vor exista amortizoare de cauciuc pentru sunet şi vibraţii, clădirile nu vor mai trepida, iar carosabilul nu se va mai distruge. Nu în ultimul rând, realizarea acestui proiect înseamnă crearea a 200 de noi locuri de muncă în Cluj-Napoca.

Doi ani de reparaţii

Lucrările vor dura, potrivit contractului, doi ani. Garanţia lucrărilor care a solicitat-o Primăria prin caietul de sarcini este de 5 ani pentru tramă şi de 10 ani pentru calea de rulare. Proiectul înseamnă peste 200 de noi locuri de muncă. În cazul în care executantul nu reuşeşte să îşi îndeplinească obligaţiile asumate prin contract, va plăti penalităţi de 0,5%/zi întârziere din valoarea lucrărilor neexecutate, până la îndeplinirea efectivă a obligaţiilor.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite