Kiat, firma abonată la lucrări din bani publici

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Kiat trebuie să finalizeze drumurile judeţene în patru ani.
Kiat trebuie să finalizeze drumurile judeţene în patru ani.

Mustafa Bekar, asociat la Kiat Group, a fost chemat la DNA Cluj, în dosarul care îl vizează pe primarul municipiului Cluj-Napoca, Sorin Apostu, acuzat că ar fi primit mită în formă continuată de la mai multe firme.

Kiat Group este însă una dintre firmele abonate la bani publici în judeţul Cluj. Cea mai recent licitaţie câştigată este cea de reabilitare şi modernizare a 423,315 kilometri de drumuri judeţene în perioada 2011-2015. Asocierea formată din Kiat Group SRL, SC Tehnic Asist SRL şi SC Damar Consult SRL a câştigat licitaţia, după ce a venit cu cel mai mic preţ, susţin reprezentanţii Consiliului Judeţean (CJ) Cluj. Kiat a venit cu o ofertă de preţ de aproximativ 281 de milioane de lei, cu 25% mai mică decât valoarea estimată iniţial de către Consiliul Judeţean la 372.9 milioane de lei. Suma ar urma să fie acoperită din bugetul CJ.

Turcii au pus mâna astfel pe cel mai important proiect de infrastructură al judeţului Cluj derulat în ultimii 20 de ani din bani publici. Mai mult, firma a câştigat toate cele cinci loturi de drumuri licitate de Consiliul Judeţean. Asocierea era favorită încă de la început pentru patru din cinci loturi, având în vedere sumele mici propuse, comparativ cu celelalte consorţii. Astfel, au oferit pentru lotul I, 72,79 milioane de lei, pentru lotul II, 41,40 milioane de lei, pentru lotul III, 54,24 milioane de lei. Pentru lotul IV, consorţiul a oferit 60,36 milioane de lei, iar pentru lotul V, 52,93 milioane de lei.

Licitaţie cu nouă consorţii

Potrivit licitaţiei organizate în data de 12 iulie, în competiţia de modernizare şi reabilitarea a peste 400 de kilometri de drumuri judeţene figurau înscrise nouă consorţii, care au licitat fie pentru un singur lot, fie pentru mai multe sau pentru toate la un loc. Vicepreşedintelui Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, Radu Bica, aflat şi el acum în arrest pentru luare de mită, consorţiul condus de Kiat a avut cea mai bună ofertă financiară, cu cel mai scăzut preţ.

Cei de la Kiat erau favoriţi pentru câştigarea licitaţiei pe primele trei loturi şi pe cel de al cincilea.

Iniţial, preţul cel mai mic pentru realizarea lotului IV l-au oferit cei din asocierea SC Selina SRL, SC Drumuri Bihor SA, SC Sodi Construcţii SRL, SC DP Consult SA, care au oferit cu aproximativ două milioane de lei mai puţin ca şi cei de la Kiat. „Când s-au făcut verificări, s-a constatat că firma a omis o parte din suprafaţa drumurilor, de circa 100.000 de metri pătraţi. După rectificările solicitate de Consiliul Judeţean, oferta financiară depăşea suma oferită de cei de la Kiat", declara în luna august Alin Iuga, şeful biroului de relaţii publice din CJ. Directorul firmei SC Selina SRL spune că preţul propus de asocierea câştigătoare este mult sub cel real. „Se poate dovedi că preţurile nu sunt cele reale. Este suficient să comparăm cheltuielile pe care le au cu manopera, materiale şi utilaje, pentru a ajunge la concluzia că oferta nu se susţine financiar. Cheltuielile declarate nu sunt cele reale", a declarat Beniamin Rus, directorul firmei SC Selina SRL.

Contracte în lanţ

Firma Kiat nu este la primul contract cu administraţia clujeană, fiind o firmă obişnuită cu licitaţiile de pe domeniul public din Cluj. Turcii s-au aflat pe lista contractanţilor municipalităţii pentru asfaltarea străzilor şi în anii trecuţi. Alături de Diferit SRL, firma a câştigat două licitaţii de 100 de milioane de lei pentru asfaltările oraşului pe când primar era Emil Boc. Tot împreună cu SC Diferit, Kiat a câştigat în vara lui 2010 un contract important al primăriei, în valoare de 140 de milioane de euro privind modernizarea străzilor din Cluj-Napoca. Contractul a intrat în vigoare anul acesta. Firma a depus o ofertă şi pentru pista Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca.

Pe lângă faptul că au reuşit să câştige două dintre cele mai vânate contracte ale administraţiei clujene, tot cei de la Kiat Group şi-au adjudecat în 2009 lucrările de modernizare de pe Calea Dorobanţilor, lucrarea finanţată din fonduri guvernamentale cu patru milioane de lei.

Primarul Sorin Apostu explica la vremea respectivă atribuirea contractului prin cel mai mic tarif. Pentru asfalt şi stratul de uzură, preţul practicat de Kiat Group era de de 40,4 lei/mp. Pe lângă întreţinerea străzilor din municipiu, cei de la Kiat, în asociere cu Diferit, au mai efectuat, tot din bani publici, lucrări de asfaltare a trei curţi de unităţi de învăţământ din municipiu: Liceul de Informatică „Tiberiu Popovici", Şcoala „Nicolae Iorga" şi Grădiniţa „Bambi". Anul acesta, în luna mai, cei de la Kiat au fost desemnaţi drept câştigători ai lucrărilor de reabilitare, cu bani de la guvern, a străzii Sfântul Ion, de la intersecţia străzilor Bucium cu strada Primăverii, care are o lungime de 6,68 de kilometri şi este în administrarea Consiliului Local Cluj-Napoca. Valoarea lucrărilor este de 26,1 milioane de lei, iar termenul de execuţie este de 12 luni. Fondurile provin de la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului.

Acţionar comun cu firma care a amenajat locuri de joacă

Kiat Group SRL este o firmă cu acţionariat turcesc, înfiinţată în 2006, şi îi are ca patroni pe Atalay Deniz, Ahmet Secuk, Ygit Berek Atlay, Tamer Atalay şi Mustafa Bekar. Tamer Atalay este şi administrator al King Industrial Enterprises. În iulie 2006, King Industrial Enterprises, controlată de Atalay Tamer, a obţinut un contract important de la Primăria Cluj-Napoca, pentru amenajarea şi dotarea mai multor locuri de joacă pentru copii cu tobogane, în valoare de 30 de milioane de lei.

Firma Tehnic Asist, parte a consorţiului, este din Botoşani, a fost înfiinţată în 1997 şi îl are ca administrator pe Mirel Constantin Vlas. Societatea are depusă o ofertă de licitaţie la Consiliul Judeţean Botoşani pentru modernizarea drumului Iaşi-Vaslui. Potrivit unor publicaţii locale (Jurnalul de Botoşani şi Dorohoi), firma ar fi avut  probleme cu execuţia unor lucrări de reabilitarea unor drumuri săteşti din comuna Suliţa, finanţate cu bani de la SAPARD.

Firma Damar Consult SRL este o firmă clujeană, care figurează la Registrul Comerţului din 2001.Firma va reabilita strada Borhanciului din Cluj-Napoca, tot din bani de la guvern, prin acelaşi program în care este cuprinsă şi strada Sfântu Ioan. Valoarea investiţiei este de 12.577.359 de lei. Lungimea traseului este de 3,071 kilometri.Termenul de execuţie este de 24 luni.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite