Iron Maiden, „foc de paie“ pentru economia Clujului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fanii Iron Maiden care au venit la Cluj pentru concertul de duminică au fost o adevărată „mană cerească“ pentru hotelieri şi patronii de localuri. Ocupate în proporţie de 80%, hotelurile din Cluj, dar şi localurile din oraş, au profitat de pe urma concertului care „a zguduit Ardealul“, înregistrând venituri nesperate.

Cu toate acestea, analiştii economici sunt de părere că nu acestea nu au fost spectaculoase. Cei peste 30.000 de fani care, potrivit organizatorilor, au asistat duminică seara la concertul greilor heavy-metal-ului nu numai că au dat culoare Clujului părăsit de studenţi, dar au şi realizat venituri nesperate pentru patronii de hoteluri, terase şi localuri din municipiu.

Astfel, începând cu seara de vineri, în oraş au început să fie văzuţi şi primii turişti veniţi din toate colţurile României, dar şi din Ungaria, Bulgaria, Polonia sau chiar Rusia. Majoritatea s-au aciuat pe terase sau în numeroase pub-uri, o parte au ales să doarmă la prieteni sau cunoştinţe, în timp ce străinii şi-au găsit gazare la unităţile de cazare din oraş.

80%, gradul de ocupare
Potrivit lui Gabriel Predescu, preşedintele Asociaţiei Hotelierilor Clujeni şi director executiv al Hotelului Athos susţine că gradul de ocupare a unităţilor de cazare din Cluj a fost de 80%, dintr-un total de 6.614 locuri disponibile. „Atât în nume propriu cât şi al Ascociaţiei Hotelierilor Clujeni pot spune că la nivelul întregului oraş, gradul de ocupare a fost de 80% pe o singură noapte. Din patru hoteluri mari, unul a fost ocupat în proporţie de 100%. Concertul Iron Maiden a generat mai multe venituri hotelierilor decât TIFF-ul (Fetivalul Internaţional de Film Transilvania – n.r.) când gradul de ocupare a fost de 70%“, susţine Predescu. Reprezentantul hotelierilor clujeni a mai arătat că turiştii s-au arătat extrem de încântaţi de Cluj-Napoca, iar în acest sens Gabriel Predescu le propune autorităţilor locale să exploateze potenţialul oraşului.

„Clujul e văzut ca un oraş al distracţiilor şi tocmai pe această linie ar trebui dezvoltat turismul aici. Trebuie promovate evenimentele din Cluj pentru a atrage turişti care să stea aici pentru mai multe zile. Iron Maiden a venit într-o perioadă în care hotelurile erau goale mai ales că e luna august, e în weekend şi e şi în perioada postului, când nimeni nu vine“, arată Predescu.

Localurile deschise non-stop

Pentru a profita de pe urma neobişnuitului eveniment, patronii de pub-uri şi localuri din Cluj au ales să lucreze în regim non-stop. Ovidiu Paşca, patronul Hard Club, spune că Iron Maiden a reprezentat o „gură de oxigen“ pentru afacerea sa. „Au început să vină oamenii încă de vineri, iar sâmbătă au fost şi mai mulţi, respective duminică după concert din nou a fost plin. Sunt sigur că plin a fost şi pe toate terasele din oraş, iar un eveniment din acesta aduce clienţi pentru toţi patronii de localuri din Cluj“, precizează patronul Hard Club.
Adi Munteanu, unul dintre asociaţii care deţin reţeau de localuri Janis, dar şi mai multe terase din centrul oraşului spune că a înregistrat încasări duble în această perioadă. „A fost o duminică plină de rock pentru că la Janis la Stuf am organizat un rock party. Am avut venituri aproape duble decât într-o duminică de august obişnuită. Iron Maiden a fost un pretext bun pentru ca oamenii să continuie seara în oraş“, mai spune Munteanu.

„Nu a fost ceva spectaculos“

Totuşi, din perspective analistului economic Silviu Ispas, directorul Institutului de Formare Economică şi Socială (IFES) Cluj, vânzările nu au fost deosebite în această perioadă. „Nu e ceva spectaculos. Cei care au venit la Cluj, nu prea au dormit aici. Concertul a fost bun pentru Cluj la capitolul imagine, însă nu şi pe plan economic. Se pot face şi alte lucruri interesante în oraş care să se desfăşoare în decursul mai multor zile, astfel încât turiştii să rămână aici“, este de părere specialistul. Ispas a făcut şi o comparaţie între evenimentele din Cluj şi cele din Sibiu, „câştigător“ în bătălie fiind desemnat cel din urmă. „E centrul Transilvaniei la Cluj, însă nu se vede nimic. S-ar putea promova Toamna Muzicală Clujeană sau chiar şi TIFF-ul pentru că ceea ce face Mircea Giurgiu, e făcut doar de el, fără sprijinul altora. Între ARTMania de la Sibiu şi Iron Maiden de la Cluj, a câştigat Sibiul pentru că evenimentul s-a desfăşurat în decursul a trei zile. La fel şi dintre TIFF şi Festivalul de Teatru din Sibiu, la capitolul turişti, câştigă tot cel din urmă“, consideră analistul economic.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite