Evenimentul anului 2008: Nokia a pus Clujul pe harta Europei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Investiţia celui mai mare producător de telefoane mobile a reprezentat un moment istoric. În 15 ianuarie 2008 a luat naştere primul telefon mobil clujean, fiind finalizat primul celular Nokia „made in Jucu”.

Cu un an înainte, compania a anunţat o creştere puternică de vânzări, înregistrată la nivel global, precum şi a cererii crescute de dispozitive mobile pe pieţele din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa. Pentru a face faţă cererii, conducerea companiei trebuia să se mobilizeze şi să construiască o nouă fabrică de telefoane mobile, care să alimenteze respectivele pieţe.

În 6 martie 2007, Călin Popescu Tăriceanu, pe atunci premier al României, a anunţat la Constanţa că Nokia a ales Clujul ca amplasament pentru noua sa fabrică. Argumentele concernului finlandez: disponibilitatea forţei de muncă bine pregătită, a bunelor conexiuni logistice interne şi externe, eficienţa generală şi posibilitatea de a construi un parc industrial - Tetarom III - pentru a găzdui furnizorii şi partenerii companiei.

În 29 iunie 2007, Nokia a început construirea fabricii, iar în 11 februarie 2008 a inaugurat prima linie de asamblare a telefoanelor mobile „Made in Jucu”.

În prezent, în comuna clujeană Jucu lucrează 1.500 de persoane, iar în Cluj-Napoca funcţionează divizia de cercetare-dezvoltare a Nokia România, unde sunt angajate peste o sută de persoane.

Imagine şi bani

Economiştii au estimat că, în 2010, veniturile la bugetul de stat din impozitele şi taxele pe care la va plăti Nokia pot ajunge la 110 milioane de euro pe an. Dincolo de sume stă, însă, imaginea judeţului şi a municipiului Cluj-Napoca pe plan internaţional.

„Venirea Nokia la Cluj este un lucru extraordinar pentru regiune. Dacă ne uităm la un top 100 al celor mai mari companii globale, puţine dintre acestea le regăsim în România”, ne-a spus Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicată. Potrivit lui Voinea, prezenţa Nokia aici este importantă pentru tot ceea ce înseamnă industrie pe verticală sau orizontală, exporturi şi altele.

„Febra” Nokia şi îmbogăţirea jucanilor

Bursa locurilor de muncă, organizată de Nokia la Cluj-Napoca în vara anului 2007, a adunat 12.000 de persoane, deşi compania punea la dispoziţie doar patru sute de slujbe. Oamenii au stat la coadă pentru a-şi depune CV-ul, chiar dacă un job era plătit cu 500 de lei net, bonuri de masă şi transport gratuit pe ruta Cluj-Jucu şi retur. Pe de altă parte, Nokia a triplat valoarea terenurilor din comuna Jucu, mulţi dintre localnici cerând chiar şi o sută de euro pentru metrul pătrat. Potrivit primarului Ioan Pojar, înainte de investiţia finlandezilor, preţul aceluiaşi teren nu era mai mare de un euro.

„Venirea Nokia la Cluj este un lucru extraordinar pentru regiune” - Liviu Voinea, analist economic

CAMPANIE: Ce am făcut în ultimii 20 de ani?

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite