David Ciceo: „Noua pistă deschide multe posibilităţi: Cluj - New York, Cluj - Beijing”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Directorul Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca susţine într-un interviu că aerogara trebuie pregătită pentru un flux de cinci milioane de pasageri pe an.

Recent, aeroportul clujean a demarat procedurile prin care companiile interesate pot depune oferte de construire a noii piste, care va permite zboruri intercontinentale direct de la Cluj-Napoca.

Într-un interviu pentru „Adevărul de Seara”, directorul Aeroportului Internaţional Cluj, David Ciceo, a vorbit despre importanţa noii piste, despre parteneriatul dintre aeroportul clujean şi cel de la Târgu-Mureş, dar şi despre alte proiecte de viitor.

Cât de importantă este noua pistă?

Pista e cel mai important obiectiv al aeroportului şi al Consiliului Judeţean Cluj. Pista ne deschide foarte multe posibilităţi: Cluj - Montreal, Cluj - New York, Cluj - Beijing. Anul viitor sperăm să avem sistematizarea accesului în aeroport prin sens giratoriu, extinderea parcării, urmează un hotel aici în perimetru. În 3-4 ani trebuie să începem studii pentru terminale de cinci milioane de pasageri. Creştem foarte mult, deja trebuie să fim pregătiţi.
Datorită aeroportului, Clujul devine mai cosmopolit. Au început să vină foarte mulţi turişti străini care lasă bani la taxi, lasă la hotel, lasă în localuri. Anul trecut, am avut un grup de tineri străini care au venit la Cluj doar pentru a face petrecerea burlacilor, înainte de o nuntă.

Să înţelegem că se pune încă problema mutării aeroportului?

Depinde de contextul economic. Merită analizată orice situaţie, dar depinde de fondurile care vor fi la dispoziţie la momentul respectiv.

Cât ar deranja aceste zboruri intercontinentale?

Având în vedere noul culoar, mult mai potrivit, pista nouă este la 180 de grade spre nord, rotită cu 5 grade datorită dealurilor din Someşeni. De asemenea, aeronavele vor fi la o înălţime mult mai mare deasupra Clujului. Noile aeronave vor fi mult mai puţin zgomotoase. Se aud doar când pun roţile jos. Cele vechi vor ieşi din uz.

E nevoie de devierea râului Someş pentru construirea noii piste?

Este nevoie. Am împărţit pista în şapte etape funcţionale, prima etapă fiind construirea unei porţiuni de 2.100 de metri. Asta înainte de a devia râul Someş (proiectul prevede devierea cursului râului Someş pe o lungime de şapte kilometri - n.r.). Consiliul Judeţean Cluj a demarat procedurile pentru achiziţionarea a 200 de hectare de teren. Direcţia Apelor Someş-Tisa se ocupă de devierea râului Someş.

Când va fi gata pista?

Prima parte, de 2.100 de metri, sperăm să fie gata în 2012. Restul sperăm cât mai repede, dar depinde de Direcţia Apelor Someş-Tisa, în cât timp va fi deviat Someşul.

A existat un studiu creat pentru atragerea de fonduri europene pentru pistă. De ce nu am luat banii aceştia?

Proiectul nu putea să depăşească 40 de milioane de euro. Pentru pistă valoarea e mai mare (120 de milioane de euro - n.r.). Avem un studiu (realizat de firma Areal Consultancy SRL - n.r.), depus deja la Ministerul Transporturilor. S-a plătit pentru el şi nu e de aruncat, majoritatea elementelor din acel studiu le putem folosi. El pregătea documentaţia conform standardelor. Conţine şi o parte de fezabilitate economică ce lua în calcul creşterea traficului, veniturile, care toate au rămas la fel şi în prezent.

Totuşi, pe bani europeni nu se poate face nimic?

Avem în pregătire un proiect pentru atragerea de fonduri europene. Avem mari şanse de a primi aceşti bani. Sunt 59 milioane de euro pentru 14 aeroporturi. Noi pregătim un proiect de dezvoltare a suprafeţelor de mişcare aeroportuare.

Care sunt principalii competitori din ţară?

Din punct de vedere al traficului, principalii competitori sunt cei de pe o rază de 150 de kilometri: Târgu-Mureş, Satu Mare, Baia Mare, Oradea. În ce priveşte competiţia, suntem în competiţie de a atrage companii aeriene. Suntem în competiţie cu aeroporturi cu care nu ne-am aşteptat. Timişoara spune că are mai mulţi pasageri decât noi, dar are mult tranzit. British Airways ar fi operat deja de pe aeroportul nostru dacă nu intervenea criza economică

Cu ce se vor alege clujenii în urma parteneriatului dintre aeroportul clujean şi cel din Târgu-Mureş?

Ce e sigur e că clujenii vor avea aceleaşi zboruri şi nu vor avea deloc de suferit. Nu va trebui să mergem la Mureş pentru cursele care le avem acum aici. Vrem să avem doar o strategie comună de dezvoltare, fiecare aeroport îşi are rolul lui. Nu se poate vorbi de mutarea aici a curselor mari şi acolo a celor mici. În completarea strategiei comune vine şi centura Vâlcele - Apahida, care scurtează drumul de la aeroportul din Mureş până la noi cu 45 de minute.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite