Eroare umană în cazul piloţilor morţi la Câmpia Turzii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Avionul de tip MIG 21 LanceR a căzut în apropierea caselor
Avionul de tip MIG 21 LanceR a căzut în apropierea caselor

Raportul de expertiză al MApN arată că cei doi piloţi decedaţi în urma tragediei au fost orbiţi de soare. Oficialii MApN au mai precizat că piloţii, căpitanul comandor Laurenţiu-Nicolae Chiriţă şi locotenentul comandor Sorin Avram, au executat greşit o manevră de zbor.

Oficialii Ministerului Apărării Naţionale (MApN) au finalizat, săptămâna trecută, raportul oficial de expertiză privind cauzele prăbuşirii avionului de vânătoare de tip MIG 21 LanceR, în 1 noiembrie, în apropierea Bazei Aeriene de la Câmpia Turzii. Raportul a fost predat procurorilor din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Militar Cluj, care investighează cazul.

Astfel, potrivit locotenentului-colonel Liviu Lascu, procuror militar din cadrul Parchetului Militar Cluj, oficialii MApN au ajuns la concluzia că eroarea umană a fost singura cauză a producerii accidentului. În raport se arată că accidentul s-a produs din cauza „dezorientării spaţiale a echipajului în timpul manevrei în plan vertical, dezorientare determinată de orbirea piloţilor cu razele soarelui, fapt care a dus la percepţia distorsionată a distanţei de zbor“.

Viteză peste limită

În fapt, potrivit lui Lascu care citează raportul MApN, piloţii ar fi executat greşit manevra cunoscută drept „spirală“ . „Manevra constă în urcare, răsturnare şi revenire la orizontală. După manualele de zbor ale piloţilor, înălţimea minimă de la care se poate executa manevra trebuie să fie de 1.400 de metri, iar viteza de 450 km/oră. Avionul, însă, avea viteza de 480 km/oră, iar înălţimea de la care au început răsturnarea era de 1.200 de metri“, arată procurorul.

MIG-ul aparţinea bazei aeriene de la Câmpia Turzii. Foto: Radu Neag

Lascu mai precizează că potrivit raportului, unghiul de incidenţă la redresare a fost prea mare, motiv pentru aerodinamica avionului a suferit, implicit au apărut trepidaţiile, iar aeronava nu a mai putut fi redresată.

„Rămâne un mister de ce piloţii au început manevra de răsturnare la 1.200 de metri şi nu la 1.400. Înainte de ultima manevră „spirală“, piloţii au executat altele două, însă de la înălţimea de 1.800 de metri. Una dintre cauze ar fi orbirea de la soare, respectiv faptul că piloţii au perceput distorsionat distanţa“, a mai spus procurorul Liviu Lascu. Raportul MApN omite varianta unei defecţiuni tehnice.

Cercetări privind „protecţia muncii“

„În continuare efectuăm cercetări privind protecţia muncii. Dacă erau pregătiţi piloţii pentru astfel de zboruri, etc. Credem însă că aici nu poate fi vorba de lipsa de experienţă. Asupra aparatului nu a fost găsită nicio defecţiune tehnică“, a mai informat locotenentul-colonel.

Piloţi cu experienţă

Căpitanul comandor Laurenţiu-Nicolae Chiriţă (foto 1) şi locotenentul comandor Sorin Avram (foto 2) erau piloţi de elită ai Forţelor Aeriene Române (FAR) având 1.300, respectiv 1.000 de ore de zbor.

image
image

MIG-ul 21 LanceR în care se aflau cei doi s-a prăbuşit în 1 noiembrie 2010, la câteva sute de metri de pista de aterizare aparţinând Bazei 71 Aeriană din Câmpia Turzii. Ambii piloţi aveau 40 de ani.

PRECIZARE:

În urma articolului publicat, procurorul Liviu Lascu a revenit cu o precizare:

„Procurorul militar nu s-a pronunţat în sensul că în acest caz e vorba de o <<eroare umană>>. Există o cauză penală în acest caz şi doar după finalizarea anchetei se va trage concluzia oficială privind vinovăţia sau cauza producerii accidentului aviatic. Raportul de expertiză a strict tehnic. Noi cercetăm doar aspectele cauzei nu tragem concluzie“, a arătat procurorul.

Arătătăm că termenul de "eroare umană" a fost introdus de reporterul Adevărul de Seară în contextul concluziilor raportului MApN.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite