Sindicalist clujean: „Bechtel pregăteşe cetăţeni turci pentru a lucra la Autostradă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Liderul Cartel Alfa Cluj, Grigore Pop, a susţinut că Bechtel încearcă să prelungească procesul privind anularea deciziei de concediere colectivă a circa 800 de muncitori de la Autostradă.  Sindicalistul a mai arătat: „avem şi semnale că cei de la compania Enka pregătesc 500 de oameni, să-i aducă să lucreze la Autostrada Transilvania. Toţi etnici turci.“ Declaraţiile au fost făcute la al doilea termen al procesului sindi

La Tribunalul Cluj a avut loc, luni, al doilea termen în procesul în care Cartel Alfa Cluj cere anularea deciziilor de concediere colectivă făcute de constructorul Autostrăzii Transilvania, compania Bechtel, informează Mediafax. Magistraţii Tribunalului Cluj au respins două excepţii ridicate de avocaţii Bechtel şi au recunoscut calitatea procesuală a Cartel Alfa, ca reprezentant al muncitorilor concediaţi de pe şantierul Autostrăzii Transilvania.

Liderul Cartel Alfa Cluj, Grigore Pop, a declarat că toate aceste excepţii sunt încercări de tergiversare a procesului. „Cu toate încercările casei de avocatură a Bechtel pentru a ne scoate din joc, azi (luni - n.r.), instanţa ne-a recunoscut acest drept de a-i reprezenta legal pe muncitori. Dar toate aceste încercări ale Bechtel sunt pentru a prelungi procesul. Chiar dacă nu vom câştiga în totalitate, ci doar parţial, faptul că vom obliga o companie multinaţională să pună la dispoziţia partenerului social documentele necesare în vederea găsirii soluţiilor cele mai bune este un câştig real", a spus Grigore Pop. Acesta a adăugat că este posibil ca activitatea pe şantierul Autostrăzii Transilvania să fie reluată, însă a spus că are semnale că vor fi angajaţi muncitori turci. „Noi avem semnale că se va relua activitatea pe autostradă. Şi avem şi semnale că cei de la compania Enka pregătesc 500 de oameni, să-i aducă să lucreze la Autostrada Transilvania. Toţi etnici turci. Este normal să apăr interesele conaţionalilor mei şi ale forţei de muncă româneşti, atâta timp cât ea contribuie cu bani, cu taxe şi impozite pentru crearea acestei autostrăzi", a declarat Grigore Pop.

Grigore Pop a explicat că, deşi concedierea colectivă a avut loc, legea permite reangajarea altor muncitori pe aceleaşi posturi mai devreme de şase luni cu condiţia ca aceia care le-au ocupat iniţial să declare că nu vor să se întoarcă. Liderul de sindicat a spus că există o practică potrivit căreia oamenii sunt „convinşi" cu sume de bani să semneze că nu vor să se întoarcă şi în locul lor sunt aduşi alţi muncitori. Tot la termenul de luni, avocaţii Bechtel au ridicat o altă excepţie, cea a lipsei de interes a Cartel Alfa, excepţie asupra căreia judecătorii urmează să se pronunţe. Dacă şi această excepţie va fi respinsă, se va da un nou termen de judecată şi va începe judecarea fondului.

Compania americană Bechtel a notificat, în 19 noiembrie 2010, Sindicatul „Transilvania" asupra intenţiei de concediere colectivă a peste 800 de angajaţi care lucrează la Autostrada Transilvania, din cauza lipsei frontului de lucru şi a neplăţii datoriilor de către statul român pentru lucrările făcute în 2010. Apoi, Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Cluj a dispus companiei Bechtel să amâne cu zece zile emiterea deciziilor de concediere colectivă a celor peste 800 de angajaţi de pe şantierul Autostrăzii Transilvania, aşa cum a solicitat Sindicatul Cartel Alfa Cluj, iar compania a anunţat că va respecta dispoziţia ITM.

În februarie 2011, Cartel Alfa a dat firma americană Bechtel în judecată, pentru că aceasta a luat decizia disponibilizării a peste 800 de muncitori fără să respecte procedurile prealabile, care spun că este necesară şi consultarea reprezentanţilor sindicali. Primul termen a avut loc în 28 februarie, atunci judecata fiind amânată.

Proiectul de construcţie a autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov-Borş, a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autorităţile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă. Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit iniţial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite