Autostrada Transilvania a înghiţit până acum 1,1 miliarde de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Banii plătiţi până acum reprezintă jumătate din costul iniţial prevăzut pentru întregul proiectul. Ultima factură achitată către Bechtel datează din luna iulie şi a fost de 1,3 milioane de euro. În acest moment, statul român datorează companiei americane 90 de miliaone de euro.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a cheltuit până în prezent pentru proiectul „Autostrada Transilvania“, exact 1.296.456.680,32 de lei şi 826.423.501,06 euro, potrivit unei informări oficiale a instituţiei. Astfel, în total, dacă e adunată suma în euro cu cea în lei convertiţi în moneda unică europeană la cursul oficial BNR, de ieri, rezultă aproximativ 1,13 miliarde de euro.

Totalul reprezintă jumătate din întreg costul proiectului estimat în urmă cu mai mulţi ani la 2,2 miliarde de euro. Din cei 415 kilometri cât ar urma să măsoare Autostrada Transilvania, Braşov - Borş, au fost daţi circulaţiei 42,5 kilometri pe secţiunea Gilău - Turda, inauguraţi la 1 decembrie 2009, urmând ca în cursul acestei săptămâni să fie finalizate şi lucrările de amenajare a altor 10 kilometri dintre Turda şi Câmpia Turzii. Aceştia ar putea fi deschişi circulaţiei începând cu luna noiembrie, urmând ca astfel autostrada să devină circulabilă pe întreg tronsonul 2B, Câmpia Turzii - Gilău.
În afară de lucrările de pe această porţiune, în zona Suplacu de Barcău, potrivit CNADNR, lucrările la viaductul de 1.800 de metri sunt finalizate în proporţie de 95%.

Tronsonul 2B - prioritatea CNADNR

Liviu Costache, directorul general al CNADNR, în privinţa Autostrăzii Transilvania, arată că prioritară pentru momentul de faţă este finalizarea lucrărilor la tronsonul dintre Câmpia Turzii şi Gilău. „Prioritatea este finalizarea lucrărilor începute la acest obiectiv. În prezent se execută lucrări pe tronoanele 2B şi 3C (Suplacu de Barcău - Borş), într-un ritm redus cauzat de întârzierile la plată“, a arătat Costache.

De altfel, după cum au arătat reprezentaţii Bechtel International, constructorul magistralei, CNADNR înregistrează datorii în valoare de 90 de milioane către compania americană. În acest an s-au făcut plăţi în valoare de 30 de milioane de euro dintr-un cost total al lucrărilor de 120 de milioane de euro.

Ultima factură achitată de CNADNR către Bechtel datează din 19 iulie şi este în valoare de 1,3 milioane de euro.

„Sunt depăşite limitele economicului“

Liviu Voinea , directorul executiv al Grupului de Economie Aplicată a declarat pentru „Adevărul de Seară“ că nu vede cum ar putea fi recuperaţi banii vreodată. „Acest contract (dintre CNADNR şi Bechtel - n.r.) este unul care depăşeşte limitele zonei economice. În general în România se fac investiţii publice în lucruri despre care nu se ştie nimic şi aici mă refer la faptul că nu există studii privind randamentul proiectelor sau a timpului în care banii pot fi recuperaţi“, este de părere specialistul.

Voinea mai spune că pentru toate marile proiecte s-ar impune auditarea independentă şi eliminarea surselor de scurgere a banilor.

„Care e utilitatea acestor 52,5 kilometri finalizaţi?  E un preţ mare plătit de CNADNR raportat la numărul de kilometri finalizaţi şi la randament“, a încheiat acesta. Autostrada Transilvania e împărţită în opt tronsoane dintre care e finalizat doar unul, cel dintre Câmpia Turzii şi Gilău.

538,6 kilometri de autostradă cu 4,1 miliarde de dolari

În Slovenia, Družba za avtoceste v Republiki Sloveniji (compania de autostrăzi autohtonă -n.r.) a construit 538,6 kilometri de autostradă, 34 de kilometri de drum public şi reabilitarea altor 101 kilometri cu 4,1 miliarde de dolari. Preţul mediu pentru un kilometru de autostradă a fost de aproximativ trei milioane de dolari.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite