Alexandru Botezatu, „artilerist” de dragul artei
0Ajuns în Cluj de câţiva ani, studentul la Arte şi Design a pus pe picioare „Artileria”, un proiect prin care doreşte să revigoreze simţul artistic şi să sprijine tinerii artişti care întâmpină dificultăţi în a se afirma.
Ideea lui Alexandru de a deschide un ONG s-a născut în Bacău, în urmă
cu trei ani. „Am vrut să dezvoltăm un proiect cultural acolo, însă am
întâmpinat dificultăţi şi amânări, motiv pentru care am venit încoace,
spre Transilvania”, îşi începe Alexandu Botezatu povestea. Cochetează cu
ideea de a se muta în Transilvania de mic, încă din liceu. Au urmat
vizite la prieteni studenţi în Cluj, care s-au înteţit pe parcurs. A
ajuns să vină săptămânal în oraş.
„Nu aş dori să mă întorc
acasă, nici să plec în altă parte. Vreau să pun pe picioare o comunitate
artistică aici. La Cluj e o altă deschidere, o altă mentalitate.
Contează foarte mult şi faptul că oraşul e mai mare. Transilvania cred
că are o structură socială şi culturală mult mai sănătoasă decât alte
părţi ale ţării. Dacă aş fi pus să aleg între capitală şi Cluj, aleg
Cluj fără nici o şovăială. Bucureşti nu există în mintea mea”, explică
tânărul de 25 de ani.
ONG-ul a fost înfiinţat de banii pe care
i-a câştigat ca artist freelancer, respectiv din grafică şi pictură. E
convins că există foarte multe idei bune care arată minunat pe hârtie.
Acestea, din păcate, spune Alex, de cele mai multe ori nu se ridică la
înălţimea aşteptărilor. „Se fac numai pentru bani şi sunt făcute fără
imaginaţie. Noi facem artă de dragul artei, nu a banilor”, îşi prezintă
convingerile tânărul voluntar. Ştie că trăieşte într-o societate
mercantilistă, dar crede că e foarte important să existe un echilibru:
„Ne propunem să facem activităţi pe înţelesul tuturor, pentru că simţul
artistic există la toate persoanele, indiferent de vârstă sau categorie
socială. Trebuie doar cultivat, antrenat”.
Deocamdată vrea doar
ca Artileria să existe şi să pună pe picioare proiecte mici, pe care
ulterior să le crească, sau de pe urma cărora să crească ei.
De ce face asta?
A
făcut facultatea de Marketing de la Universitatea Bacău, după care a
lăsat Moldova pentru Cluj şi s-a înscris la Universitatea de Artă şi
Design unde acum este student în anul doi.
Cu toate acestea,
este conştient că viaţa nu-i roz nicăieri. Minusurile ar fi că sectorul
administraţiei publice ar trebui să se mai deschidă. Să fie mai
sociabili, sau cel puţin să nu dea dovadă de rea intenţie. În sectorul
privat, sponsorii ar trebui să înceteze să mai vadă lucrurile în felul
„investesc puţin, vreau mult”. România încă nu ştie să doneze, decât la
nivel emoţional. Deocamdată trebuie să dai din coate. E convins că dacă
se vor ţine pe poziţii şi vor continua proiectele începute, în 4-5 ani
ceea ce au început va deveni un brand.
Ce-i place?
Desenul.
De la patru ani a început să imite figurinele din desenele animate.
Părinţii au observat acest lucru şi l-au sprijinit în pasiunea sa.
Grafica şi desenul au ajuns să îi fie şi o sursă de venit. Îi place să
cunoască lume interesantă, oameni cu convingeri puternice, cu care să
poarte discuţii constructive.
Ce nu-i place?
Urăşte
bădărănia şi prostia: „De foarte multe ori se întâmplă ca viaţa să-ţi
dea în cap şi să continui cu sechele. Din păcate văd tot mai multă lume
transformată de greutăţi”. Acceptă diversitatea, părerile şi opiniile
divergente, dar crede că lumea ar trebui să îşi dea mai mult interesul
în a învăţa şi de a sprijini cultura.
Profil
Născut 12 iulie 1985, Bacău
Studii.
Facultatea de Marketing a Universităţii Bacău
Student în anul II la Universitatea de Arte şi Design din Cluj-Napoca
Familie.
Într-o relaţie stabilă