Portret/ Valentin Mugurel Drăgoi este jandarmul munţilor din judeţul Buzău

Este unul din cei opt jandarmi montani din oraşul Nehoiu care patrulează prin munţii Buzăului şi salvează turişti atunci când aceştia se rătăcesc în sălbăticie.

A vrut de mic să urmeze o carieră militară şi, după ce a absolvit liceul din Nehoiu, în 1994, a încercat să se angajeze la Poliţie, însă nu a avut noroc. A lucrat o perioadă la o firmă de prelucrare a lemnului, din localitate, iar în 2006 a participat la un examen de încadrare la Comandamentul de Jandarmi din Braşov.

„Am luat examenul din peste 400 de candidaţi care concurau pe 14 locuri. Proba de sport a contat foarte mult şi faptul că practicasem fotbal la Foresta Nehoiu, unde erau multe antrenamente, a fost decisiv"
, povesteşte Valentin Drăgoi.

A lucrat până în 2008 la detaşamentul mobil al Comandamentului de Jandarmi al judeţului Braşov, după care s-a transferat la nou înfiinţatul post de jandarmi montani, din Nehoiu. „La nivel de post avem munţii din zonă, vârful Mălâia, care este din ce în ce mai vizitat de turişti şi vârful Penteleu, care se găseşte pe zona cu Gura Teghii. Pentru îmbunătăţirea serviciului, am marcat traseele montane, în special pentru vârful Mălâia", explică tânărul jandarm montan.

Valentin Drăgoi spune că nu de puţine ori traseele montane din judeţ, pe care jandarmii le au în grijă, devin capcane pentru turiştii nepregătiţi. „Eram cu un coleg la o nuntă şi am fost anunţaţi prin 112 că s-au rătăcit patru turişti pe vârful Mălâia şi am plecat în căutarea lor la 1 noaptea. Un grup mai mare care a plecat de la Valea Neagră s-a fragmentat în trei grupuri mai mici, au urcat muntele, au vizitat lacul iar la întoarcere un grup s-a abătut de la traseu. Au recunoscut că au greşit drumul şi când s-a lăsat întunericul s-au adăpostit la o stână părăsită, unde au făcut focul. I-am găsit în zori, speriaţi", îşi aminteşte Valentin.

Munca de zi cu zi a lui Valentin nu presupune numai vizite pe munte, ci şi activităţi mai puţin plăcute. „Activitatea noastră este de asigurare a ordinii publice, împreună cu poliţişti de la Nehoiu, Gura Teghii, Siriu. Mergem în patrulare şi misiuni de asigurare în toate localităţile care ne sunt arondate. La sfârşit de săptămână păzim discotecile şi cluburile. Cam acesta e programul zilnic al unui jandarm montan. După aceea, verificăm traseele turistice. Mergem cu maşina din dotare până unde se poate urca, apoi urmează patrularea pedestră", spune Valentin Drăgoi.

Jandarmul din Nehoiu este bucuros că în ultima vreme nu a avut parte de evenimente grave: „în vara asta a fost linişte. În general avem probleme cu hoţii de lemne, care o să se înmulţească, acum, în apropierea iernii şi cu scandalagiii din jurul cluburilor şi discotecilor".

ÎNTREBĂRI ŞI RĂSPUNSURI:

Ce trebuie să facă turiştii care se rătăcesc?
Să caute o poiană şi să aprindă un foc. Riscul cel mai mare este să fie atacaţi de animale sălbatice, lupi, mistreţi şi urşi. Am fost anunţaţi că sunt urşi care vin aproape de cărări. Chiar în vara asta mergeam să marcăm un traseu şi am văzut la timp ursoaica cu doi pui. Era pe traseul ce leagă Gura Bonţului şi Poarta Vântului. Era la vreo 80 de metri distanţă şi din fericire nu ne-a auzit.

Ce alte misiuni aţi mai avut?
Într-o noapte am fost chemaţi în zona Arsele, unde a avut loc o explozie în mină, la 3000 de metri. De aici au fost scoşi cu ajutorul unui cărucior pe şine patru răniţi, până la 300 de metri, iar de acolo i-am preluat noi. Am intrat până la 300 de metri, direct în munte.

Ce îi place:
Îmi place foarte mult să mă plimb cu familia. În general, timpul liber, puţin cât este, mi-l petrec lângă copii şi soţie. La sfârşit de săptămână, când nu sunt de serviciu, ieşim cu prietenii la un grătar, mergem la un fotbal, fiindcă îmi place foarte mult fotbalul să îl joc dar să îl şi privesc la televizor. Pădurea, natura în general îmi place foarte mult.

Ce nu îi place?
Nu îmi plac deloc mincinoşii. Chiar am încercat să îmi educ copiii să nu mintă pentru că ăsta e un defect foarte urât al omului. Eu nu am minţit şi vreau ca nici copiii mei să nu mintă. Nu îmi plac scandalagiii, beţivii şi cei care vorbesc vulgar, poate şi pentru că mă lovesc destul de des de ei în misiunile pe care le avem.