Portret / Pilotul Aurel Niţă s-a antrenat cu Dumitru Prunariu pe supersonice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După mai multe încercări a ajuns pilot în aviaţia de vânătoare iar mai târziu calităţile excepţionale l-au recomandat ca un excelent instructor de zbor.

Povestea lui Aurel Niţă începe în urmă cu 35 de ani la scurt timp după plecarea din satul Tişăuţi judeţul Suceava.

Născut într-o familie săracă, bucovineanul povesteşte cum şi-a luat viaţa în mâini atunci când s-a hotărât că a venit clipa ca să cucerească lumea şi văzduhul.

"Singura mea speranţă pentru un viitor fericit a fost educaţia. Mi-au plăcut de mic avioanele şi visam ca într-o bună zi să pot ajunge chiar cosmonaut. Însă, visul meu de a ajunge pilot s-a spulberat în primă fază, după ce am fost respins la admiterea în liceul militar. După încă două încercări nereuşite de admitere în facultate, am fost încorporat în 1974 cu totul întâmplător ca soldat la unitatea de aviaţie din Boboc. Atunci speranţele mele au renăscut", povesteşte Aurel Niţă.

image

La câteva luni de la încorporare, s-a înscris la examenul de admitere în Şcoala Militară de Ofiţeri de Aviaţie "Aurel Vlaicu".

De această dată sorţii au fost de partea lui şi a reuşit la specialitatea naviganţi, unde puţini absolvenţi de liceu îndrăzneau să ajungă.

"În vara următoare, la un an şi patru luni de la încorporare, eu făceam deja practica de zbor ca elev pilot pe avionul ZLIN 526 F. Am zburat în următorii doi ani de şcoală pe avionul reactiv L-29, pe aerodromurile de la Alexeni şi Boboc, reuşind peste 100 de ore de zbor din care jumătate la simplă comandă. Apoi am executat gama completă de acrobaţie, zbor în formaţie de celulă, trageri foto în ţintă aeriană şi terestră, luptă aeriană şi bombardament foto", mai spune Aurel Niţă.

După absolvirea şcolii militare din anul 1977, a obţinut gradul de locotenent aviator şi a fost repartizat la centrul de instrucţie al aviaţiei de la Bacău pentru trecerea pe avionul supersonic Mig 21.

"Instructorii de aici considerau că este imposibil să zbori pe supersonic imediat după avionul şcoală L29. Aşa că iniţial am fost nevoit să zbor şi pe avionul Mig 15, inclusiv la simplă comandă", îşi aminteşte Aurel Niţă.

image

A zburat împreună cu Dumitru Prunariu

Amintirea cea mai plăcută pe care o are din perioada perfecţionării ca pilot de supersonic este tot cea de la zborul cu Mig-ul 15 din cadrul Escadrilei a treia: "Am avut onoarea să fiu coleg în 1978 cu cei 15 aspiranţi la zborul cosmic dintre care s-a evidenţiat generalul cosmonaut de astăzi Dumitru Prunariu. După această instrucţie eu am fost repartizat la Regimentuil 91 Aviaţie de Vânătoare Supersonică de la Deveşelu iar Prunariu a participat la misiunea Soiuz 40 din cadrul programului spațial Intercosmos".

Întrebări şi răspunsuri?

Aţi trecut vreodată situaţii delicate în zbor?

La peste 10.000 de metri înălţime mi s-a oprit motorul în cadrul unui zbor de interceptare vânător ţintă. Vânătorul a trecut pe lângă mine şi eu am cuplat forţajul. Au rămas acele ceasurile de bord nemişcate, pe zero. Atunci m-am aşteptat să cobor, ca să încerc să repornesc motorul sau să mă catapultez. Din fericire, acele au revenit la normal şi nu s-a întâmplat nimic.

Care a fost înălţimea maximă la care aţi zburat?

Am ajuns la 20.000 de metri şi viteză de peste 2.000 de kilometri pe oră. Am avut satisfacţia să trec în zbor de la Târgu Jiu către Caracal şi să am într-o singură privire toată Dunărea, de la Turnu Severin şi până aproape de Galaţi. Aceste zile sunt foarte rare din cauza vizibilităţii blocate de nori.

Ce-i place?

Îmi place să scriu epigrame, poezii şi memorii. Îmi place să-mi petrec timpul liber în sânul naturii. Ador filmele cu avioane. Sunt pasionat de istoria naţională şi cea a aeronauticii. Acum lucrez la un calendar naţional român care va cuprinde fiecare eveniment important din fiecare zi.

Ce nu-I place?

Nu-mi plac excesele, nu fumez şi nu beau. Nu-mi plac oamenii laşi şi fricoşi, cei mincinoşi şi nu suport ipocrizia. Nu suport dezinteresul faţa de industria aeronautică românească. De asemenea nu-mi place scandalul şi nici viaţa dezordonată.

Profil

Născut: 24 august 1954, Tişăuţi, judeţul Suceava
Studii: Absolvent al Academiei Militare de Comandă şi al Şcolii militare de Ofiţeri Aurel Vlaicu
Ocupaţie: Comandor în rezervă
Familie: Căsătorit, doi copii

Buzău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite