În viitor ne vom face cumpărăturile de la Gară

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O dezbatere pe tema Gării de Nord nu poate ocoli sfera municipală. Locul în care se nasc idei, apar şi se îngroapă proiecte, dar mai ales se iau decizii politice. Oricât de nevinovaţi ar

O dezbatere pe tema Gării de Nord nu poate ocoli sfera municipală. Locul în care se nasc idei, apar şi se îngroapă proiecte, dar mai ales se iau decizii politice. Oricât de nevinovaţi ar părea, iniţial, edilii, la o discuţie despre viitorul Gării de Nord, în realitate, fiecare are câte o idee despre cum ar putea arăta noua gară, evident în context european. Primarul sectorului 1, Andrei Chiliman, îşi cunoaşte bine sectorul, iar obiectivul "Gara de Nord" este unul dintre subiectele care îl interesează. Când vorbeşte depre gară, Chiliman include în discuţie şi porţiunea dintre capătul peroanelor şi zona Basarab. "La o primă impresie, după doi ani de mandat, cred că Gara de Nord ar fi bine să fie mutată la Basarab", este de părere Andrei Chiliman.
Vechea Gară, transformată în mall
Nu departe de viziunea arhitecţilor, edilul sectorului 1 vede actuala locaţie pe care se găseşte gara ca pe un potenţial de dezvoltare economică. Chiar dacă nu se referă şi la o eventuală arhitectură interioară sau exterioară a gării, Chiliman îşi arată disponibilitatea pentru o evoluţie comercială a perimetrului. "Din moment ce utilităţile de transport sunt mutate la Gara Basarab, în zona în care este permisă dezvoltarea noilor peroane, la Gara de Nord ar putea fi dezvoltat un mall. Un Mall cu mai multe funcţiuni şi legături multiple cu zona apropiată. De exemplu, legătura dintre Gara de Nord şi Gara Basarab ar putea fi făcută pe nişte linii rulante de mare viteză. E un sistem modern. E un lucru care s-a mai făcut în lume, chiar arată bine şi chiar funcţionează. Am văzut în unele gări din fosta RDG", arată primarul sectorului 1. La o primă vedere, părerile asupra viitorului Gării de Nord sunt împărţite. Dacă pentru arhitecţi este clar că universul urbanistic al Capitalei trebuie să se modifice în raport cu vremea, pentru oamenii politici, aceste aspecte nu fac decât să creeze o imagine bună sau rea asupra mandatului lor.
Bucureşti nu mai e "micul Paris"
La inaugurarea Pasajului de la Basarab, preşedintele Traian Băsescu le atrăgea atenţia politicienilor că, într-un fel sau altul, viziunile urbaniştilor sunt mult mai puternice decât ideile la nivel local. "Bucureştiul nu mai poate fi micul Paris. Dar nu poate fi nici marele Bucureşti. Vom păstra micul Paris în centrul istoric al Capitalei şi în zone mici insulare. În rest, Capitala trebuie să se dezvolte", este de părere şeful statului. Ideile lui Traian Băsescu sunt preluate de la arhitecţi, care, în perioada mandatului de primar general, şi le-au prezentat de fiecare dată atunci când venea vorba de dezvoltare urbană. Aceste idei sunt împărtăşite şi de primarul Andrei Chiliman. "Bucureştiul nostru a fost trasat urbanistic înainte de Primul Război Mondial, iar planurile au fost completate în perioada dintre cele două războaie. O parte din acele idei au fost puse în practică până a venit războiul. Apoi, din motive politice sau din lipsă de fonduri, multe proiecte au fost abandonate. În tot acest timp, oraşul s-a dezvoltat. Bucureştiul are nevoie acum de o gară mai mare. Gara de Nord nu poate fi abandonată ca gară. Dar trebuie să ne gândim la deplasarea centrului ei de greutate spre zona Basarab. Este o zonă mai întinsă şi permite o astfel de dezvoltare. Soluţii nu sunt nici împotriva păstrării gării acolo. Cert este că pentru viitor văd clădirea Gării de Nord integrată într-un sistem de mall", trage concluzia Andrei Chiliman. Din centrul Capitalei, de la Primăria Generală, problema Gării de Nord este văzută diferit. "Din punct de vedere arhitectural, Gara de Nord este un monument istoric, şi nu trebuie să plece de la locul ei", este de părere primarul general, Adriean Videanu.
Gara nu se mută, se concesionează
Edilul-şef nu se hazardează deocamdată în declaraţii pro sau contra unei schimbări radicale în zona Gării de Nord. El spune că aşteaptă ca primii care iau decizia să fie cei care sunt principalii responsabili ai gării, atât administrativ, cât şi din punctul de vedere al utilizării, şi anume Ministerul Transporturilor. Aici, viziunea ministrului Berceanu este apropiată de cea a primarului general, însă o concluzie finală asupra viitorului Gării de Nord nu va fi luată decât cu planurile pe masă. Planuri care să îi împace şi pe cei cu idei conservatoare, dar şi pe cei care gândesc deja dincolo de secolul 21.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite