Poliţiştii au ieşit la vânătoare: în opt luni au fost amendaţi 100.000 de pietoni
0Potrivit unui raport întocmit de Poliţia Rutieră, în primele 8 luni ale anului, aproximativ 100.000 de pietoni au fost sancţionaţi pentru traversare neregulamentară.
Studiul reprezintă o continuare a celor referitoare la atitudinile şi
comportamentul şoferilor în trafic, realizate în anii precedenţi.
Pentru întocmirea acestuia a fost aplicat un chestionar pe un eşantion
de 1.230 de persoane, reprezentativ pentru persoanele adulte din
România care, frecvent, în deplasările lor zilnice, au calitatea de
pietoni.
Persoanelor intervievate li s-a cerut să stabilească un clasament al
factorilor care stau la baza generării situaţiilor periculoase pentru
pietoni, în trafic.
Este de remarcat că, rezultatul final aşează pietonii pe primul loc
între factorii generatori de risc. În condiţiile în care cele 1.230 de
persoane chestionate au în principal caracteristica de participanţi la
trafic în calitate de pietoni, aceasta denotă un grad ridicat de
conştientizare a propriei responsabilităţi în generarea situaţiilor de
risc care îi implică.
Totodată, în viziunea celor chestionaţi, principalele probleme ce ţin
de pietoni şi care contribuie la apariţia unor situaţii periculoase
pentru aceştia pe drumurile publice sunt: consumul de alcool (51,7%),
obişnuinţa acestora de a nu respecta regulile (51,6%), lipsa de
atenţie, graba, oboseala (49,5%), necunoaşterea regulilor de circulaţie
(47,6%).
În ceea ce priveşte principalele aspecte ce ţin de şoferi şi care
contribuie, în opinia celor intervievaţi, mai frecvent la apariţia unor
situaţii periculoase pentru pietoni pe drumurile publice sunt: consumul
de alcool (61,8%), deplasarea cu viteză (53,1%), stil de conducere
riscant, agresiv (51,9%), lipsa de atenţie, oboseala (51,9%).
De asemenea, au fost evidenţiate şi deficienţele de infrastructură,
care contribuie la producerea unor situaţii periculoase pentru pietoni
pe drumurile publice.
Pentru mediul rural cea mai importantă astfel de deficienţă este lipsa trotuarelor (45,5%).
Alte probleme care au fost frecvent menţionate de către persoanele
supuse studiului au fost: lipsa trecerilor de pietoni sau distanţele
mari dintre acestea (38,9%) şi marcarea necorespunzătoare a drumurilor
(33,6%), iluminatul necorespunzător al drumurilor publice (29,5%),
lipsa de vizibilitate datorată parcării maşinilor în apropierea
trecerilor de pietoni (29%).
În ceea ce priveşte educaţia rutieră în rândul pietonilor, mai mult de
jumătate dintre cei intervievaţi au precizat că educaţia lor rutieră a
fost primită până la implinirea vârstei de 14 ani. Există însă un
procent destul de important (15%) care au menţionat că nu au primit
niciodată educaţie rutieră.
Se remarcă rolul important al familiei în transmiterea normelor de
educaţie rutieră (41,9%). Alături de familie, celălalt factor formator
important în educaţia rutieră este şcoala (27,5%).